Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Børnehjem - Godhavnsrapporten

Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred

Børnehjem - Godhavnsrapporten

Jeg har jo i mine unge dage arbejde på et par børnehjem, på det grundlag blev jeg kontaktet af Svendborg museum da de ville belyse forholdene dengang, det er der kommet en bog ud af Godhavnsrapporten, den bliver udgivet den 9-5 i Svendborg..

I den forbindelse var jeg inde på www.svendborgmuseum.dk

Et af deres link http://www.boernehjem.nu/ fortælle om forholdene dengang men også nu, et rigtig godt indblik i børnehjem nu om dage.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

flasch4 Gæst
    Det lyder rigtigt spændende

Tilmeldingsdato
    08 Mar 2008
    Geografisk sted
    x
    Tro jeg skal en tur på museum, næsten gang jeg er hjemme hos mine forældre i Svendborg.
    Det er en del år siden jeg sidst var på "fattiggården", som vi kaldt den. Jeg havde en klassekamerat hvis far var(og måske stadig er) arkeolog der.
    Bogormen

Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Ja egentlig underligt jeg aldrig har været på fattiggården på trods jeg har boet i området i 2 år.det bliver der gjort noget ved nu har jo fået indbydelsen..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk

Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Det lyder rigtigt spændende.
    Vi hører vel mere om det?
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

flasch4 Gæst
    ja det håber jeg også

det har rigtig vakt min nysgerrighed

Tilmeldingsdato
    06 Feb 2010
    Geografisk sted
    6560 Sønderjylland
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Jeg har jo i mine unge dage arbejde på et par børnehjem, på det grundlag blev jeg kontaktet af Svendborg museum da de ville belyse forholdene dengang, det er der kommet en bog ud af Godhavnsrapporten, den bliver udgivet den 9-5 i Svendborg..

I den forbindelse var jeg inde på www.svendborgmuseum.dk

Et af deres link http://www.boernehjem.nu/ fortælle om forholdene dengang men også nu, et rigtig godt indblik i børnehjem nu om dage.
    Tak for at du vil dele, som lærer for anbragte børn er det mere end interessant at læse de mange erindringer på godt og ondt. Skal da vist besøge udstillingen sammen med nogle af "mine børn", det vil sikkert også røre dem.

Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Jeg skal nok berette mere , vi regner med at tage derover den 9-5 vi har bare lige en betonkanon som skal rykke sig en dag for at vi kan komme til det.

Der en ting jeg syntes man skal have i mente når man læser sådan nogen beretninger fra midt i 2000 århundrede, det ser frygtelig primitiv og uværdig man behandlede børnene på, men mange gange viste man ikke bedere, ikke for at undskylde, men tiderne var en anden dengang... ikke anbragte børn havde det heller ikke for godt mange steder.

Tilmeldingsdato
    06 Feb 2010
    Geografisk sted
    6560 Sønderjylland
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Jeg skal nok berette mere , vi regner med at tage derover den 9-5 vi har bare lige en betonkanon som skal rykke sig en dag for at vi kan komme til det.

Der en ting jeg syntes man skal have i mente når man læser sådan nogen beretninger fra midt i 2000 århundrede, det ser frygtelig primitiv og uværdig man behandlede børnene på, men mange gange viste man ikke bedere, ikke for at undskylde, men tiderne var en anden dengang... ikke anbragte børn havde det heller ikke for godt mange steder.
    Du har helt ret, det er jo blot udtryk for den måde man generelt betragtede børn på. Heldigvis er det ændret for både ikke anbragte og anbragte. Til gengæld synes jeg også at mange af de indsendte bidrag fortæller om kærlige mennesker der ville børnene det bedste og faktisk var med til at give dem et bedre liv, end det de kom fra. Men her er det som i alle andre forhold at når vi vurderer skal beretningen sættes ind i den tidsramme den foregår i. Men absolut spændende og godt at deres historie også bliver synlig.

Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Så kom dagen og vi drog til Svendborg..
    Som nogen af jer nok har hørt i radio avisen og set på de lands dækkende kanaler det meste af dagen igår, blev den modtaget med stor opmærksomhed.
    http://www.tv2fyn.dk/article/300801:...boernehjem?rss

http://www.tv2fyn.dk/article/300597:...m-undskyldning

Bogen blev presenteret og rigtig mange af dem der havde været med var der i et lukket selskab uden pressen med med regerings mand på pletten. Det var ret sinds oprivende at høre deres beretninger de personer der hav de været ude for de overgreb særligt på Godhavn.
    Jeg fik talt om det fra personalet side på børnehjemmen.
    Der er lavet en udstilling om bogen på museet www.svendborgmuseum.dk

http://radiogodhavn.dk/forum/

http://www.pressport.dk/pressrelease...oern-3516.aspx

Et par billeder fra museet hvad der blev lavet der
    b1.jpg b2.jpg
    Sidst redigeret af hundeuld : 10-05-2011 kl. 08:48

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •