Hverdagen truer om hjørnet og jeg vil gerne i træk med at lave rugbrød selv igen.
Har I mon en god opskrift?
Printable View
Hverdagen truer om hjørnet og jeg vil gerne i træk med at lave rugbrød selv igen.
Har I mon en god opskrift?
Måske et med mange kærner ...Jeg har nemlig en kollega som ikke kan tåle hvedemel så dette er uden og det smager himmelsk ..
150 g mandler
150 g græskarkerner
100 g sesamfrø
100 g hørfrø
100 g solsikke kærner
1 dl olie
2 tsk salt
5 æg
tænd ovnen på 160 grader
Hak mandlerne groft
Hæld dem sammen med de øvrige frø og kerner .Rør olie og salt i .Pisk æggene i , et af gangen .
Hæld dejlen i en smurt brødform og bag brødet i 1 time og 10 min ..
Det smager også godt ristet og kan holde sig rigtigt godt og længe ...
Velbekommen *133*
Jeg er da nok dum , men skal der slet ingen mel i , rugmel eller andet??
Den set super god ud og skal bestemt prøves :0)
Leder efter en der kan bruges til rollingerne også og derfor uden hele kerner.
Nej der skal ikke noget mel i (n)
det smager bare så godt ..men måske man skulle prøve Jeannes
Vil gerne prøve din opskrift TAK
Du må gerne sende den til mig
Du kan få denne opskrift!!
Den laver vi dobbelt portion af og fryse i halve!!
Rugbrød med maltøl
1.dag 250g hvedemel
750 g groft rugmel
1 dl. Surdej
1 l. vand
2 spsk. Salt
Surdejen opløses i vand tilsat salt. Melet røres i og dejen gennemæltes. Dejen stilles til hævning i 24 timer.
2. dag 1 fl. Maltøl ( jeg bruger den øl vi har!!)
1 spsk. Brun farin ( Jeg bruger rørsukker )
500 g. knækkede/skårne rugkerner
1 dl. Vand
Dejen tilsættes overstående. Hvorefter der røres grundigt igennem. Der tages surdej fra til næste gang. ( ca. 1 dl.)
Dejen tilsættes :
1 dl. Hørfrø
1 dl. Solsikkekerner
1 dl. Hel boghvede
( jeg tilsætter som regel også 2-3 revne gulerødder, squash æbler eller lign. )
Dejen fyldes i to smurte forme 2 x 2 L. og stilles til hævning i 3 – 8 timer.
Brødet pensles med mælk, drysses med sesamfrø og bages i 6 kvarter ved 190 grader.
Hel Boghvede køber jeg på Krogagergård....økologisk gårdbutik ved Gyrstinge sø!!
Denne mener jeg er "børnevenlig" men også en "lang" opskrift. Jeg bagte den i mange år men stoppede med det da vi fik børn selv - og da jeg så ville til det igen ville ungerne IKKE spise hjemmebagt rugbrød - forstå det hvem der kan.
Dag 1 :
surdej
1,5 l vand
4 tsk salt
600g SKÅRNE rugkerner ( mener det bliver mest lækkert med skårne frem for knækkede)
150g groft rugmel
750g hvedemel ( i dag kunne jeg godt finde på at tage halvdelen af dette som hvid hvede)
Dette hæver 12 til 24 timer man rører videre :
0,5 l vand
600g groft rugmel
200g grahamsmel
200g sigtemel ( hvid hvede)
En kop tages fra til surdej resten fordeles i rugbrødsforme der er til 3 store rugbrød i portionen. De dækkes over og hæver PÅ KØL i 3 til 6 timer.
De prikkes pensles med flydende margarine og bager 1,5 time ved 190grader. Nåe de tages ud plejer jeg at vælte dem ud af formen med det samme og pakke dem i våde viskestykker og lade dem køle ned deri så skorpen ikke bliver knashård. ( dog først EFTER jeg har skåret en skalende til mig selv. Kan næsten lugte dem og smage den med ost på ;-) )
opskrift på surdej - selvom jeg mener det bedste ville være hvis du kunne tigge en surdej der har fungeret i flere år.
150g youghurt naturel
10g gær
150g rugmel
1 tsk salt
Dækkes med plast ( film eller en pose der sættes fast på skålen) og henstår ved stuetemp i 3 til 4 døgn
velbekomme vores absolutte favorit...
Jeg skar dem alle op på en gammeldags rugbrødsmaskine og frøs ned i TW bøtter det kunne de godt "tåle"
Tusind tak for jeres opskrifter :0)
Tror jeg vil få surdejen startet idag