Oprindeligt indsendt af
Strikkelene
Tak skal I have.
Min "juletræsfælder" køber et færdig fældet træ. Han fælder det ikke selv.
Og det er faktisk kun 1 èt juletræstæppe, min mor har lavet. Ja, nok mere 2, fordi det første blev beskadiget, da vi havde ildebrand i juletræet i starten af Januar (tror det var mellem 2000 og 2010 - har glemt årstallet). Min mor reddede hvad hun kunne fra det "gamle" tæppe og syede det på et nyt stykke hessian. Så broderede hun flere ting på.
Min tante bor stadig på sin gård syd for Slagelse. Hendes samlever døde desværre for nogle år siden. Hun var født på Valdemarskilde (lige op til jernbanen mellem Sorø og Slagelse). I de første mange år hentede fik vi lov til at hente et træ af hendes mor i moderens skov (Valdemarskildes skov). Men da moderen var død overtog Tante Tofa det. Onkel Villy var oprindelig trælasthandler i Brande. Så han var vant til at have med træ at gøre. Han passede skoven og fældede brænde til folk.
Tofas far var først gift med en søster til Karen Blixen. Men hun døde og så giftede han sig med den schweitziske guvernante, der passede Tofas halvstoresøster, Karen. Og fik 4 børn med hende. Tofa er den næstyngste. Født samme år som min mor. Hun har nærmest været en slags faster for os. Vores fars halvsøskende så vi aldrig.
Det er da en helt "historisk" familieberetning du der har Strikkelene - meget spændende at høre om...
Og selvom din juletræs-fælder ikke fælder selv - så lyder han nu som meget rar at have arvet - det er godt med de ting man kan få god hjælp til Strikkelene
Tovholder Sønderjylland og Fyn
Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
Nørklegruppe Hjerting Kirke