-
Jeg ved godt, at jeg ikke har været så flink til at strikke vanter på det sidste.
Jeg har en lille, gammel strikkebog fra engang i 1970'erne, der hedder: "Alt det, der luner Nr.3" fra Aller og Ulricks Garn. Der er en god opskrift på vanter frå 2 år til damestørrelse. Der har jeg maskeantallet og cm på, hvor langt, jeg skal strikke stykket. Plus jeg lægger 1 cm til både i tommelfingrene og stykket inden, jeg strikker tommelfingrene på. Ellers sker der det, ligesom engang min mor strikkede et par vanter til min søster: Der gik ikke ret lang tid, før min søster stak fingrene ud gennem vanterne. Det var fordi, de var for korte.
Bare man har maskeantallet og størrelsen (+ 1 cm), så kan man sagtens strikke vanter ligsom strømper fra tåen og op. Bare man husker, at strikke tommelfingrene først.
Til herrevanter bruger jeg 22 ( 2x11 masker) til tommelfingeren (gange med 2, da begge tommelfingre strikkes samtidig på samme pind). Og 52/56 mask er til selve vanterne.
Jeg tager ud ved at samle lænken mellem 2 masker op og strikke den drejet ret. Jeg bruger 2 drejet ret sammen, når jeg strikker tommelfingrene på vanterne (på hver anden omgang).
Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke besvarer
- Du kan ikke vedhæfte
- Du kan ikke redigerer din post
-
Forum Regler