-
Vi fik enten and eller gås juleaften (aldrig flæskesteg), med rødkål, brune og hvide kartofler, sovs og noget syltetøj. Det var gerne mig, der blev sat til at skrælle kartofler og æbler. Æblerne, svesker og løg blev proppet ind i gåsen/anden. Når den var stegt, parterede min mor den og gav delene lidt grill i ovnen. Så blev skindet dejligt sprødt. Stegeskyen blev selvfølgelig brugt i sovsen (noget af den).
Når den skulle serveres brugte vi altid remsen fra "Peters jul" af Krohn ?:
"I gåsens/andens bryst et flag skal stå,
Den har små manchetter på, (et stykke køkkenrulle lagt halv sammen på tværs og klippet næsten op til sammelægningen, pakket om låret med en elastik.
Og grankrans om sin mave". (bare en grankvist stukket ned i kødet).
Jeg tror nok, min mor kom en sjat vin og lidt syltetøj i sovsen. Det smagte altid dejligt.
Risalamanden var uden mandler (undtagen den, man skal finde). Den blev lavet af resten af risengrøden fra Lille juleaften. Det skal vi også have i år.
Men jeg steger nok et ande eller gåsebryst. Vi er jo kun 2 nu og en and/gås er for meget for os. Og så springer vi de hvide kartofler over i år. Jeg så i DR's madmagasin, at man godt kan undvære de hvide kartofler. Jeg laver en større portion brune kartofler istedet for.
I julen 2015 havde jeg købt nogle små andebryster, som blev så tørre, at vi næsten ikke kunne tygge dem. Jeg kan ikke huske, om det var kalkun eller and, vi spiste sidste år. Det smagte også godt.
Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke besvarer
- Du kan ikke vedhæfte
- Du kan ikke redigerer din post
-
Forum Regler