Hej Fine
Når du siger syremængder, hvad mener du så? Er det fedtsyrene, altså olierne (eller feks svinefedt el bivoks) vi taler om, eller er det den stærke basiske lud?

Jeg skal ikke kunne sige, om der kan være brug for at justere på mængderne, jeg har altid oplevet, at det passer ret godt, men det kan sagtens være, der er noget jeg ikke ved her. Er det fordi olierne ændrer sig med årene, for det er da næsten den eneste grund jeg kan se, til at det pludselig ikke passer???

Jeg troede egentlig, at kemiske tal var ret stationære størrelser. Ligesom de fysiske love, ikke

Hvis man er meget usikker på, om al den stærke base er væk, så er det godt at læse det afsnit i netop Sæbekogebogen, der handler om eftermodning. Her bliver det forklaret, at man skal regne med, der kan være lidt af basen, der ikke er blevet helt forsæbet i røreprocessen, ligesom det også kan være omvendt, at der er lidt for lidt base/lud tilbage, så olierne ikke kan blive helt forsæbet.
Det interessante her er, at jo længere tid man lader sæben eftermodne, jo mere forsæbet bliver den, dvs man skal faktisk måle ret meget forkert mht til ludmængden, for at det ikke forsvinder i eftermodningen.

Det man jo så også gør, som en ekstra sikkerhed, er at man i udregningen af opskrifterne runder en anelse ned på mængden af lud, runder en anelse op på mængden af vand og tilsætter et overfedtningsmiddel - feks 5% hvedekimolie - (overfedtningsmidlet blandes i lige inden sæben hældes i form, eller sættes til modning i en stor form, så restluden har noget at forsæbe færdig med) - på denne måde får man et rigtig godt resultat hver gang, det er i hvert fald min erfaring og jeg har aldrig savnet den der kalkulator.

Men rigtig fint, at du har fundet den alligevel, vi må hver især finde vores måde, og bare sæben bliver god, så er det jo bare super