tak
Indenunder yukataen har jeg en håndklæde bundet rundt, for når man har sådan en på, skal man ikke ha talje, det får obi til at krølle rundt og det er ikke pænt. Så jeg havde et håndklæde bundet rundt inderst. Selve Yukata'en er nok ½m længere end I kan se på billedet, det er fordi man får den foldet rundt om mave,.hmmm, lidt svært at forklare, når jeg tager den på, sørger jeg for at længde passer ned til fødderne, så binder jeg et bånd rundt om maven, så den bliver holdt på plads der i længden, det overskydende stof bliver foldet ud over dette bånd og så er der huller i siden, så man kan få hænderne ind og sætte stoffet ordentligt så det ikke krøller, både bagpå og indenunder. Når det så er sat ordentligt tager jeg en slags pap-plade, der er beklædt med stof på, det sikrer at der hvor obi'en skal sidde er helt plant, så ikke obi'en krøller. Og i denne lille pap-plade er der lille lomme så man kan have sit tørklæde eller små mønter i
. Så kommer obi'en på. Den binder jeg foran med sløjfen og drejer den så om bagpå. Obi'en er lavet af silke og er 2 m lang, den bliver snoret rundt om krop et par gange før sløjfen bliver lavet.
Og så har man en rank holdning![]()