Citat Oprindeligt indsendt af Linda-m Se meddelelser
.. også nysgerrigt med her.
Jeg har 3 sorter pil på ejendommen fra da vi overtog den. Kender ikke navne, men har rød, grøn og gul.
Vil så hjertens gerne lære at flette kurve, så mon ikke jeg kan lære lidt i denne tråd?
Hvor tykke er de pil du høster nu? Der er ikke blevet klippet af vores i de to år vi har boet her, så kan forestille mig de er alt for tykke...
Den røde er sikkert en dugpil, den grønne er svær da de fleste er grønne, den gule er gulpil.

Hvis du vil lære at flette, kan du låne bøger på biblioteket med gode trin for trin billeder - sådan har jeg lært det. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men du er velkommen til at flette en kurv her - når det engang bliver forår, altså.

Flettepil er etårs skud. Flerårige kan bruges til at flette læhegn af, men ikke til kurve. Så du skal klippe dem ned her i vinter, inden de sætter gæslinger og blade. 20- 30 cm over jorden. Det du har klippet kan, som frisk, bruges til stiklinger til flere planter, og som halv eller heltørre til at flette hegn af. I løbet af sommeren skyder de nedskårne planter en masse nye skud som du kan høste næste vinter og bruge til flettepil.