Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Forbered julens dekorationer

Threaded View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm

Underlag er en anden ting, man godt kan eksperimentere lidt med i god tid. Netop nu lover de jo direkte indendørs vejr i flere dage - og har man børn hjemme på ferie, så kan de faktisk sagtens være med...

Det er nemlig deres farvelade, jeg har haft fingrene i Vil lige skynde mig at sige, at "underlag" er de potter, fade og andre beholdere, som man laver dekorationerne i. Udgangspunktet for disse er, "hvad jeg har i huset". Det skal kunne laves, om så jeg er snottet, sneet inde eller bilen er brudt sammen - for julen lader sig ikke udsætte.

Jeg har lerpotter stående uvirksomme i gården lige nu og de har ikke været brugt til andet end pynt derude, så jeg kommer ikke til at savne dem. Sådanne kan godt se lidt halvkedelige ud i julesammenhæng, da jeg meget ofte arver og aldrig køber den slags i små størrelser.

Derfor kom jeg på at lege med vandfarverne på dem. Leret suger lynhurtigt fugten og farven ligger fint på. For at give det lidt liv - det bliver nemlig mat at se på - har jeg taget en engangsvaskeklud af skum og duppet decoupagelak på og hist og pist har jeg pyntet en anelse med glimmer. Det gør jeg ved at bukke et stykke papir og hælde glimmeret ned i kløften og så puste lidt til det helt tæt på potten. På den måde sætter der sig lidt hist og pist i den våde lak uden at det virker som store klumper.

På denne første potte har jeg eksperimenteret med rød og orange. Allerførst har jeg givet den et lag af den røde. Ikke at jeg har dækket den totalt, men der er rød hele vejen rundt. Derefter har jeg så brugt den orange ovenpå, så de nogle steder blander sig og så træder en grønlig tone frem sammen med rød og orange. Det giver med mine farver sådan lidt et præg af "gammeldaws nisse", som sammen med klart røde kugler og bånd ser ud som på billed 2.

Jeg selv foretrækker, at underlaget er dæmpet ift dekorationens forver, så den ikke dominerer det hele. Men samtidig må den også godt være lidt nuanceret. Man kan jo også lave noget decoupage på potten, lime flade perler på eller lime bånd fast hele vejen rundt eller...? På den måde kan man rimeligt billigt, sjovt og nemt lave en hel flok af matchende underlag i de farver, man nu har lyst til skal spille sammen i år.

Til julens dekorationer er jeg mere og mere gået over til at bruge våd oasis til at stikke grønt (og andet pynt) i, fordi det så holder sig pænt længere - derfor putter jeg en plastikpose i potten, så væden ikke løber ud af potten.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •