Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: HJÆÆÆLP - hvordan får jeg en pæn søm i 100% polyester ???

Sunshine Gæst

HJÆÆÆLP - hvordan får jeg en pæn søm i 100% polyester ???

Jeg har købt en fantastisk polyester chiffon med mønster - kaldet "burnout".
    Men når jeg vil sy sømmen bliver det meget uens i stingene og bulet i kanten. Kort sagt: det ligner noget sjusk !
    Jeg har prøvet med tape langs siden, at forpresse kanten, silkepapir under stoffet osv. Jeg bruger en alm. 70 nål.
    Er der nogen som har en idé til hvad jeg kan gøre for at få det pænt ???
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

OPR1 Gæst
    Det er godt nok mange år siden jeg sidst har syet, men jeg kan huske noget om at indstille trykfodstrykket når der syes i tynde stoffer.

Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Har du en overlocker? Så kan en rullesøm måske være løsningen? Men det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil sy af stoffet.
    Mvh. Mormal.

Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Jeg mener trykket skal øges? Men prøv dig lidt frem. Det er også utroligt vigtigt at du får klippet lige i trådretningen, for ellers trækker det endnu nemmere skævt når man syr.
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Jeg tror jeg ville prøve en stræksøm, en lille smal tre-stings-zig-zag, da det lyder til, du har prøvet alle andre muligheder.
    En vigtig ting at huske: Mange sømme buler eller ruller lidt, når de er syet, fordi tråd og stof ikke altid er af samme materiale, men det retter sig de fleste gange, når det har været vasket.
    Held og lykke med projektet.

symadammen Gæst
    Jeg mener lige som Dansbo at du skal øge trykfodstrykket og det kan også have betydning hvilken trykfod du bruger, stinglængde m.m. Forsøg dig frem på nogle små syprøver hvor du ændrer een ting ad gangen og så ser hvad der bliver bedst. Mange gange er det bitte små ændringer de skal til.
    Held og lykke

Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Citat Oprindeligt indsendt af mormal Se meddelelser
    Har du en overlocker? Så kan en rullesøm måske være løsningen? Men det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil sy af stoffet.
    Hvis man har den rette trykfod, kan man også sy rullesøm på en alm. symaskine, det kan min i hvert fald

Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Citat Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
    Hvis man har den rette trykfod, kan man også sy rullesøm på en alm. symaskine, det kan min i hvert fald
    Det lyder da super spændende. Hvilke trykfod er det?

Skriver en PM til dig, dansbo, hvis du nu ikke læser dette.
    supersine669

carpe diem

Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Citat Oprindeligt indsendt af Sunshine Se meddelelser
    Jeg har købt en fantastisk polyester chiffon med mønster - kaldet "burnout".
    Men når jeg vil sy sømmen bliver det meget uens i stingene og bulet i kanten. Kort sagt: det ligner noget sjusk !
    Jeg har prøvet med tape langs siden, at forpresse kanten, silkepapir under stoffet osv. Jeg bruger en alm. 70 nål.
    Er der nogen som har en idé til hvad jeg kan gøre for at få det pænt ???
    Jeg har lige siddet og nærstuderet billedet med syningen. Det ser ud som om trådspændingen er for stram, måske du skulle løsne den lidt. Jeg har lige prøvet at sy i noget stof tilsvarende dit, og jeg kan se klar forskel.
    eksempel 001.jpg
    Her er der brugt normal trådspænding 5

eksempel 002.jpg
    Her er trådspændingen sat til 4 - klart pænere resultat

Sunshine Gæst

Tusind tak for hjælpen !

Hej Alle Sammen

Tusind tak for hjælpen - jeg går i gang med at teste alle Jeres forslag og lægger naturligvis resultat ud på forum.

Jeg kan se, at der er flere punkter som skal gennemprøves !

Mange hilsner fra
    Sunshine

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •