![]() |
![]() |
|
Jeg søgte bare på vores efternavn og bladrede så nogle sider igennem og vupti - så var der et bekendt navn
STAMKORT
HENVISNINGER
Reg. nr: 262 (815-01 Hadsund Museums Lokalhistoriske Arkiv)"Kaj Evan Munk"
*9.4.1942
Hadsund Nord, Hadsund Kommune, Nordjyllands amt
Personarkiv, øvrige Yderdatering: 1954-1955 Indholdsresumé: A Omfang: 0 bd. 0 pk. 9 læg Klausuler: Almindelige regler Bemærkninger:
Særnr.:
INDHOLD
1-4 1955 Årsprøve i regning, genfortælling, 4 læg
skrivning og diktat
5-8 1954 do 4 læg
9 1955-56 Skoleskema for 3. fm (fri mellem)
Hadsund Skole 1 læg
igen,
Nu er det et stykke tid siden - og jeg burde jo ikke slægtsforske, da jeg stadigvæk arbejder på datterens gave, som snart skal være færdig.
Dog ville jeg gerne have nogle flere oplysninger til min datter mht. stamtræet, så i går kunne jeg alligevel ikke lade være med at "forske" videre.
Jeg har nu fundet Kirstine Bertelsdatters fødselsregistrering i nabosognet Ulstrup.
Kirstines første mand var min tipoldefar og han døde – som tidligere nævnt - allerede som 31 årig.
Derfor fandt jeg registreringen af Kirstines 2. ægteskab med Niels Christian Poulsen og kiggede på, hvem der var forlovere ved brylluppet.
Her stod en Bertel Nielsen af Ulstrup. Næsten åbenlyst Kirstines fader!
Derfor gik jeg over i kirkebøgerne for Ulstrup – perioden 1813-1840 og søgte.
Og ganske som forventet – Kirstine Bertelsdatter er født d. 15. Oktober 1831 og nu hvor jeg var i gang – fandt jeg Kirstines forældre – Bertel Nielsen og Else Nielsdatter.
Bertel Nielsen er født i 1799, idet han er noteret som 22 år på bryllupsdagen d. 23. April 1821.
Hustruen Else Nielsdatter er noteret som 20 år gammel og må være født ca. 1801.
Jeg har dog endnu ikke fundet deres fødselsregistreringer. Det må vente.
Men jeg fandt alle Bertel og Elses børn – eller Kirstines søskende.
Da brylluppet fandt sted i april 1821 tænkte jeg på, om det mon også i dette tilfælde var sådan, at det første barn jo ikke tager 9 måneder at ”producere” og ganske rigtigt:
1. Niels Berthelsen er født 1821 – der står intet om datoen, men han er døbt d. 19. August 1821.
Her opstår så – uvist af hvilke årsager en længere periode end ”normalt” og næste fødsel:
2. Jens Berthelsen, født 23. oktober 1826.
3. Maren Berthelsdatter, født 1827 – igen ingen dato men hun er – så vidt jeg kan læse hjemmedøbt d. 21/9 og døbt i kirken d. 28/10.
4. Niels Christian Berthelsen, født 1. Oktober 1829 (så kom der endelig datoer på …!)
5. Kirstine Berthelsdatter (tipoldemor!), født 15. Oktober 1831 (og konfirmeret 1846)
6. Niels W…..?? Berthelsen, født 7. December 1833 – kan ikke læse mellemnavnet …
Hvis nogen kan hjælpe med at tyde navnet er det Aalborg amt, Års Herred og Ulstrup sogn – 1813-1840 opslag 54 .
7. Jens Berthelsen, født d. 22. Februar 1836 (Reg. Død d. 22.dec. 1849 : 13-3/4 år gl.)
8. Hans Berthelsen, født 27. Juni 1838 (Reg. Død d. 3. Dec. 1842 bare 4½ år gl.)
9. Ane Kirstine Bertheldatter, født 31. Juli 1840
10. Else Marie Berthelsdatter, født 13. September 1842.
Jeg undrer mig lidt over, at præsterne ikke skriver dato på fødslerne, men blot årstallet og så ser det ud til, at der står, at ”Daaben publiceres ….” den og den dato.
Men det sidste går jeg ud fra, er helt normalt for den tid.
Det er overhovedet IKKE lykkedes for mig, at finde ægteskabsregistreringen mellem mine tipoldeforældre – altså Kirstine Bertelsdatter og Poul Jensen Poulsen.
Heller ikke selvom jeg har ledt ihærdigt.
Deres første søn, Niels er født i 1855 og Poul Jensen Poulsen dør selv i 1858, men lige meget, hvor meget jeg leder, står der intetsteds, hvor de er blevet gift henne.![]()
![]()
![]()
Ej heller kan jeg finde Poul Jensen Poulsens fødselsregistrering - han må være født omkring 1827, men jeg kan ikke finde ham i Vester Hornum sogn, så jeg er kørt lidt fast.
Det hele kom sig af, at billedet af Kirstine Bertelsdatter er sat op på scrappapir og jeg ville gerne - i det mindste kunne skrive fødselsdato osv. på.
![]()
Hej Strikketøsen
Har set i kirkebogen for at tyde Niels's mellemnavn, og er noget i tvivl om hvorvidt der skal stå Winge eller Werge, måske det er Winge, jeg har nemlig tjekke folketællingerne for 1840 + 1845, her står
Aalborg, Aars, Ulstrup, Søttrup, et Huus, 78, FT-1840, C4020
Børthel NielsenNavn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
41
Gift
Huusmand
Else Nielsdatter
40
Gift
Hans Kone
Niels Christ. Bærthelsen
11
Ugift
Deres Børn
Kirsten Bærthelsdatter
8
Ugift
Deres Børn
Niels Winjo Bærthelsen
6
Ugift
Deres Børn
Jens Berthelsen
4
Ugift
Deres Børn
Hans Bærthelsen
2
Ugift
Deres Børn
Aalborg, Aars, Ulstrup, Krogstrupholm, et Huus, 37, FT-1845, A4541
Bærthel NielsenNavn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
47
Gift
Huus og Tømmermand
her i Sognet
Else Nielsdatter
45
Gift
hans Kone
her i Sognet
Maren Bærthelsdatter
18
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Ane Kirstine Bærthelsdatter
14
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Niels Winge Bærthelsen
12
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Jens Bærthelsen
9
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Ane Kirstine Bærthelsdatter
5
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Else Marie Bærthelsen
3
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Derefter tjekkede jeg lige hans konfirmation, og der er det tydeligt at hans mellemnavn er Winge
Strikkesinen,
Tusind tusind tak !
Det er altså Folketællingerne der skal kigges efter, når man er i tvivl ...
Nu bliver jeg lige ned til at spørge, om det mon er optælleren - under FT 1845, som er løbet sur i alle de enslydende navne?
Min tipoldemor står som "Ane Kirstine, 14 år", men længere ned står der lillesøster - endnu en "Ane Kirstine på 5 år".
Har de mon heddet det samme?
Altså sådan at min tipoldemor også hedder Ane til fornavn - eller er det en skrivefejl ....![]()
Dem der skrev folketællinger skrev som de "hørte" at de mente navnene skulle staves, men det kan også hænge sammen med at både mormor og farmor har heddet ane og Kirstine, og begge skulle opkaldes, der er utallige muligheder. Blandt mine forfædre er der også flere steder hvor nogle af børnene hedder det samme.
Det er den korte udgave, håber du kan bruge til noget.
Ellers så tjek konfirmationerne, der staves det "rigtige" navn oftest korrekt
Hvordan navnene staves skal man overhovedet ikke gå op i før en gang op i år 1900.
Min farfar er ud af en søskende-flok på tretten - født fra 1902 - 1922. Vi boede nabo med den ene bror, og jeg legede meget med hans børn, og vi havde mange diskussioner om vores efternavn skulle staves med c eller k.
Der findes en masse navneændriger fra 1905, så loven har sikkert fastsat reglerne lige før da, men ikke alle præster har været helt så hurtige til at håndhæve loven fra starten af.
Det var denne lov som fik folk til at ansøge om lov til at få deres tilnavne registreret som slægtsnavn. Således blev den søskende-flok som min ene oldemor var ud af delt med to forskellige efternavne.
Omkring 1850 ændrede man til slægtsnavn i stedet for at bruge faderens fornavn efterfulgt af sen. Mit ene hold oldeforældre fik en datter før giftermålet og før denne ændring. Hun hed Jespersen og resten af børneflokken hed Larsen. Hun bibeholdt sit Jespersen hele livet.
Det gælder altså om ikke at udelukke på grund af navne og stavemåder. Man må tænke alternativt når man leder.
Janne