Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 12 af 16 FørsteFørste ... 28910111213141516 SidsteSidste
Viser resultater 111 til 120 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Min tipoldemors søster udvandrede til Australien og den 27. december får jeg besøg af efterkommere af hende. Det var moderen til hende jeg får besøg af, som på dis-danmark efterlyste mine tipoldeforældre. Navnene havde hun heldigvis skrevet i overskriften, så jeg straks blev opmærksom på at det var interessant for mig.

Parret kommer i lejet bil fra Hamborg den 27. december og skal videre til Paris den 28. Desværre giver det ikke meget tid til at vise rundt, så jeg skal have lavet lidt planlægning her i efteråret, så jeg får fremvist det vigtigste. Og jeg håber for en gangs skyld ikke på en hvid juleferie. Sne skal nødigt være årsag til aflysning.

Janne
    Det lyder altså bare spændende med det besøg.

De fleste (mig selv inklusive) håber jo altid på lidt hvid jul - altså bare sådan et let hvidt "drys", som får alting til at være lidt mere julet. Meeeeen hvornår havde Danmark sidst hvid jul? Jeg mener, at det har været i 1996 ...

Det år havde jeg stadig min mor og hele familien fra Australien kom på besøg og sandelig om ikke vi fik det dersens hvide pulver i rette tid! Ikke for meget og ikke alt for lidt.

Held og lykke med besøget. Alting vil være helt anderledes, når man véd, at man er i familie!

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Strikketøsen, det har du nu påbegyndt med et særdeles godt resultat!!!

Tak Spelsauen.
    Jeg har næsten fået styr på farvebillederne - i hvert fald årstalsmæssigt ....

Og de gamle sort-hvide billeder er blevet overført til HP Photosmart Essential, hvor man næsten har et billedlaboratorium i sin computer.

Derfor har jeg kunnet gennemgå hvert eneste sort-hvide billede og "behandle" det mht. genskabning af lys- og "farve"nuancer, give billeder et "varmt" lys samt udjævne pletter m.v.
    Det ser simpelthen ud som om de gamle billeder får et nyt liv.
    Som om alle personerne på billederne pludselig "er blevet vaskede" og har fået "nystrøget tøj".
    Altså de træder frem, som de formentlig har været, dengang billedet blev taget.

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Galleri Se meddelelser
    Jeg selv er ihvertfald glad for at jeg nåede at finde frem til min fars slægt på hans mødrene side inden han døde.
    Han har aldrig kendt sin mor, da hun døde da han var meget lille. Det eneste jeg havde at gå ud fra, var hendes navn og hvor hun ligger begravet.

Så med hjælp fra Strikkesinen fandt vi, på arkivet i Viborg, frem til hendes fødselsdato via hendes dødsattest og jeg kunne så derfra arbejde videre.
    Galleri,

Åhh det lyder bare godt, at han nåede at få noget at vide om sin mor, inden han døde. Var han ikke glad for at vide det, selvom hun døde for så lang tid siden?

Havde han heller ingen billeder af hende?

Og ikke bare for ham, men også for dig - og dine børn, betyder det da også meget at vide noget mere præcist, ikke?

OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Galleri,

Åhh det lyder bare godt, at han nåede at få noget at vide om sin mor, inden han døde. Var han ikke glad for at vide det, selvom hun døde for så lang tid siden?

Havde han heller ingen billeder af hende?

Og ikke bare for ham, men også for dig - og dine børn, betyder det da også meget at vide noget mere præcist, ikke?
    Jo, han var meget glad for det. Der har eksisteret et billede af hans mor, men ingen ved hvor det er blevet af. Jeg ved han har haft det hængende, men jeg har ikke set det de seneste år.

Mine børn er ikke specielt interesseret idet de altid har kendt min fars stedmor som deres farmor, men jeg har da haft glæde af at finde mine rødder.

strikketøsen Gæst
    Tak Spelsauen.
    ....

Og de gamle sort-hvide billeder er blevet overført til HP Photosmart Essential, hvor man næsten har et billedlaboratorium i sin computer.

Derfor har jeg kunnet gennemgå hvert eneste sort-hvide billede og "behandle" det mht. genskabning af lys- og "farve"nuancer, give billeder et "varmt" lys samt udjævne pletter m.v.
    Det ser simpelthen ud som om de gamle billeder får et nyt liv.
    Som om alle personerne på billederne pludselig "er blevet vaskede" og har fået "nystrøget tøj".
    Altså de træder frem, som de formentlig har været, dengang billedet blev taget.

Jeg véd ikke rigtig, om der stadig er nogen, som er interesseret i at se flere gamle billeder?

Nu lægger jeg 2 af de billedbehandlede billeder ind, for at vise ovenstående lidt bedre.

Billederne her var endnu mere gulnede end de er nu og havde også en del småpletter, som næsten ikke kan ses nu (det sidste var dog ret medtaget - især i den side, hvor farmor sidder):

Det første billede viser min farfar, der som 21-årig har været indkaldt.
    Billedet er fra Krudttårnslejren på Amager anno 1916 ....

Det er min farfar (Valdemar Poulsen) der står op som nr. 2 fra højre
    - det nytter ikke at skrive "med piben" for sådan en har
    3 af dem jo i munden!

Poulpoulsen01.jpg

Om det næste billede, (som jeg vil prøve at finde ud af, hvor stammer fra)
    er af min farmor og der står bagpå:

"Yderst tv. Caroline Christiansen, 18 år på Husholdningsskole".

Så jeg gad vide, når jeg nu véd, at farmor er født og opvokset i Kværkeby,
    om hun har gået på Husholdningsskole her i Sorø ....
    Eller om der har været en sådan tættere på Kværkeby - i Ringsted f.eks.
    Det må jeg spørge om på Lokalhistorisk arkiv.

KirstenBertelsdatter.jpg

Det er jo ikke nogen decideret uniform, de unge damer har på!

Glæder mig til at høre, hvad I synes - og jeg vil da også meget gerne se nogle af jeres gamle billeder, hvis det kan lade sig gøre.

Faktisk synes jeg, at de gamle billeder er utroligt smukke. Det var noget, som folk tog sig tid om at lave. Man tog sit søndagstøj på osv. Prøv bare at se nogle gamle fotografier, jeg "faldt over" i al min søgen rundt på nettet - billederne hænger sammen historisk og er alle fra "En familie fra Stenhøjgaard i Svinninge":

Mosterkoster Gæst
    Jeg synes da at det er lidt sjovt at se gamle billeder. Desværre er det ikke meget man kan se af baggrunden på billedet af din farfar. Jeg bor jo ellers lige i nærheden af den lejr, der engang var, den er der jo ikke mere.

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mosterkoster Se meddelelser
    Jeg synes da at det er lidt sjovt at se gamle billeder. Desværre er det ikke meget man kan se af baggrunden på billedet af din farfar. Jeg bor jo ellers lige i nærheden af den lejr, der engang var, den er der jo ikke mere.
    Mosterkoster,

Jamen så får du da lige de sidste 2 billeder også.
    Der var bare 3 billeder fra Krudttårnslejren på Amager. Jeg kunne da godt tænke mig at få lidt mere baggrund. Men billederne er da gode at have!

På det første aner jeg ikke, hvor min farfar befinder sig henne,
    men der kan man til gengæld se ud bagved lejren
    .... på de MEGET landlige omgivelser:

Og på "forsamlingen" foran teltet sidder min farfar (jeg gætter!)
    formentlig som nr. 2 fra venstre op ad teltet:

Tilmeldingsdato
    13 Feb 2007
    Geografisk sted
    dalby , 4690 haslev
    Strikketøsen ...det er sjovt at se , at du omtaler Kværkeby ...der har jeg trådt en del af mit barndomsliv...
    Sidst redigeret af OPR1 : 18-08-2009 kl. 06:23

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af githa Se meddelelser
    Strikketøsen ...det er sjovt at se , at du omtaler Kværkeby ...der har jeg trådt en del af mit barndomsliv...
    Ja - en eller dag (måske kan jeg få en sød veninde til at køre mig derud!) - vil jeg forsøge at få besøgt Kværkeby Kirke + kirkegården selvfølgelig, for at se om der ved et tilfælde skulle være gemt nogle gamle gravsten med ens aner på!

Det véd jeg ikke, om man gør mere ved kirkerne rundt omkring, men da jeg voksede op i Ågerup (nord for Roskilde), gemtes der i mange år på nogle af de ældste gravsten (både flotte og også de mindre flotte, men mere spændende).

et PS!

De billeder fra krudttårnslejren er ved en fejl blevet navngivet som PoulPoulsen, men det er altså Valdemar Poulsen, der er på dem. Min oldefar Poul ville have været 60 år gammel på tidspunktet, da billederne blev taget.

strikkesinen Gæst
    Ja - en eller dag (måske kan jeg få en sød veninde til at køre mig derud!) - vil jeg forsøge at få besøgt Kværkeby Kirke + kirkegården selvfølgelig, for at se om der ved et tilfælde skulle være gemt nogle gamle gravsten med ens aner på!

Det véd jeg ikke, om man gør mere ved kirkerne rundt omkring, men da jeg voksede op i Ågerup (nord for Roskilde), gemtes der i mange år på nogle af de ældste gravsten (både flotte og også de mindre flotte, men mere spændende).

et PS!

De billeder fra krudttårnslejren er ved en fejl blevet navngivet som PoulPoulsen, men det er altså Valdemar Poulsen, der er på dem. Min oldefar Poul ville have været 60 år gammel på tidspunktet, da billederne blev taget.
    Hejsa
    Spændende at følge med i udviklingen af din slægtshistorie

her er et par link du kan prøve

Mange frivillige har indsendt fotos af kirker rundt omkring i danmark, dem kan du finde her
    http://dis-danmark.dk/kirkeimg/

Så er der også oprettet en hjemmeside med fotos af gravstene på danske kirkegårde, der mangler stadig en del, men måske du er heldig at finde nogle af dine aners gravstene.
    Det er dog ikke alle kirkegårde der har plads til at opbevare meget gamle gravstene, så det er vidt forskelligt om man kan finde sine forfædres gravsten, men måske du er heldig.
    Jeg har selv vandret en del kirkegård tynde i Aalborg amt, hvor min mors slægt kommer fra, og det er egentlig ganske hyggeligt

http://www.dk-gravsten.dk/forside.php

fortsat god "jagt"

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •