Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 11 af 16 FørsteFørste ... 789101112131415 ... SidsteSidste
Viser resultater 101 til 110 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Jeg er sommetider blevet helt forvirret over mine forfædre. Nogle gange glemmer jeg, hvem der er hvem af dem eller hvordan jeg er i familie med dem (især dem der går langt tilbage). Alle de mange gange tip'er. Jeg tror aldrig nogen sinde, at jeg når så langt tilbage, at jeg kan finde skotten, der flyttede til Danmark og gav os efternavnet Bay. En kaptajn langt ude i familien (som var født dansk) flyttede til Skotland og blev gift med en skotsk dame. Hans børn er nævnt i vores slægtsbog. Men om de har efterkommere vides ikke. Det kunne være sjovt, hvis min søster og jeg har nogle "fætre og kusiner" langt ude et sted i Skotland (eller resten af Storbritanien). Eller for den sags skyld måske i USA.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

strikketøsen Gæst
    Når vi nu er så mange, som leder efter aner , synes jeg, at det måske (håber at I synes om det ...) kunne være lidt sjovt at se lidt gamle billeder?

Her kommer de i hvertfald - ellers må I se væk NU !

Vi befinder os i min fars og farfars gren af familien!

Og jeg har været så usandsynlig heldig, at der er blevet bevaret et billede af min tipoldemor – min farfars farmor!!! (tidligere omtalt i indlæg #72) …

Først skal lige nævnes, at der ingen billeder er bevaret af hendes mand, Poul Jensen Poulsen, som døde i 1858, som 31 årig.
    Og hvis han er 31 år i 1858 er han født i 1827.

Her er hun min tipoldemor:
    Kirstine Bertelsdatter, født omkring 1831
    (hendes fødselsregistrering har jeg endnu ikke fundet):
    scan0001 (2).jpg

Så kommer mine oldeforældre:
    Poul Poulsen, f. 1856 & hustru Botilla Jönsson, født …?
    Poulpoulsen02.jpg Botillajönsson.jpg

Og så lige et billede af mine farforældre:
    Valdemar Poulsen, f. 1895 &
    Caroline Wilhelmine (Christiansen), f. 1891
    scan0001 (3).jpg

Nu vi er i gang er her lige mine forældres bryllupsbillede:
    Poul Leo Poulsen, født 1920 & Kirsten Edel (Engsø), født 1934:
    scan0003.jpg

Hi-hi – og så slipper I da ikke for et babybillede af
    ”undertegnede” – dengang jeg virkelig var ung! (1958):
    scan0002 - Copy.jpg

Min far har netop været på besøg medbringende 2 fotoalbums – ét med gamle billeder fra hans familie og ét med billeder fra mors familie.
    De indeholder et væld af sort-hvide billeder!

OK - nu har jeg siddet og rodet med disse billeder i over 1 time, fordi min tipoldemor åbenbart "spøger" her lige p.t.!
    Hun har i hvert fald først IKKE ville vises på skærmen og bagefter besatte hun også mine farforældres plads!
    Men nu tror jeg altså nok, at jeg har fået styr på hende igen ....

Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Jeg skal også have min store computer til at virke med internettet igen. Der har jeg flere gamle familiebilleder, som jeg har skannet ind på den.

Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Strikketøsen, det er jo en fantastisk gave du giver din datter
    Spelsauen
    varmestuestrikker

strikketøsen Gæst
    Tak for jeres indlæg Strikkelene og Spelsauen vedrørende billederne.
    Det er virkelig rart at vide, om/at det man gør herinde inspirerer andre!

Jeg hører meget meget gerne flere kommentarer.

På en måde var det da på høje tid, at jeg "vågnede ordentlig op" og begyndte dette arbejde, for ellers ville der ikke være ret meget for Sheila at gå videre med - eller i det hele taget bare se på.

Men med mange af disse billeder er det pludselig blevet meget mere spændende - både for min far, min ældre kusine, min søster og mig sæl' - men det tror jeg afgjort også, at det bliver for Sheila.

Når man sådan begynder at finde og se sin "fortid" i form af alle disse mennesker, som jo er en direkte årsag til, at man selv er her i dag, så bliver alting så lyst og levende.

Spelsauen (igen):
    En stor stor tak til dig, fordi du nævnte lokalhistorisk arkiv!

Tænker du på dét, som ligger her i Sorø - eller er der et andet nærmere dig?

For jeg har jo - nu hvor jeg har fundet ud af det - begge mine farforældres grene af familien boende i Sorø Amt, Ringsted Herred, og henholdsvis Kværkeby og Øde Førslev Sogne. Så måske er der er også noget interessant for mig på lokalhistorisk arkiv her i Sorø.
    Det SKAL i hvert fald undersøges.
    Når jeg tænker på, at jeg faktisk har boet her i Sorø siden 2002 og hvor mange gange, jeg er gået forbi Lokalhistorisk Arkiv i Storgade, så ... æh ....

Men nu smutter jeg derhen forbi - men det bliver desværre ikke før, jeg har ordnet scrapbookmappen til Sheila for den skal sendes ned til hende enten på fredag eller mandag d. 24. august for at nå frem til hendes fødselsdag. Der er dog også allerede rigeligt at fylde i den mappe.

Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Kværkeby må høre under Ringsted. Så mon ikke det er en ide, at prøve at finde ud af, om de har et lokalhistorisk arkiv dér.

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Kværkeby må høre under Ringsted. Så mon ikke det er en ide, at prøve at finde ud af, om de har et lokalhistorisk arkiv dér.

Jeg havde håbet på, at inddelingerne i de lokalhistoriske arkiver fulgte amterne. Det gør de desværre ikke.

Og før jeg så dit indlæg, Strikkelene, var jeg faktisk gået ind på Lokalhistorisk arkiv i Sorø og det dækker kun meget meget lokalt.

Så gik jeg ind på Lokalhistorisk arkiv Vestsjælland og fandt Ringsted her:

http://www.lokalarkiver.dk/lava/arkiverne/ringsted.htm

Og det er helt rigtigt, at det er dér, evt. materiale skal findes.
    Men det må blive efter at jeg har sendt gaven til min datter.
    Der skal laves en hel del slægtsforskning bagefter.
    Jeg kan jo altid sende hende opdateret viden.

Det allervigtigste har simpelthen været at få begyndt på slægtsforskningen i det hele taget!

Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Strikketøsen, det har du nu påbegyndt med et særdeles godt resultat!!!
    Spelsauen
    varmestuestrikker

JanJac Gæst
    Min tipoldemors søster udvandrede til Australien og den 27. december får jeg besøg af efterkommere af hende. Det var moderen til hende jeg får besøg af, som på dis-danmark efterlyste mine tipoldeforældre. Navnene havde hun heldigvis skrevet i overskriften, så jeg straks blev opmærksom på at det var interessant for mig.

Parret kommer i lejet bil fra Hamborg den 27. december og skal videre til Paris den 28. Desværre giver det ikke meget tid til at vise rundt, så jeg skal have lavet lidt planlægning her i efteråret, så jeg får fremvist det vigtigste. Og jeg håber for en gangs skyld ikke på en hvid juleferie. Sne skal nødigt være årsag til aflysning.

Janne

OPR1 Gæst
    Jeg selv er ihvertfald glad for at jeg nåede at finde frem til min fars slægt på hans mødrene side inden han døde.
    Han har aldrig kendt sin mor, da hun døde da han var meget lille. Det eneste jeg havde at gå ud fra, var hendes navn og hvor hun ligger begravet.

Så med hjælp fra Strikkesinen fandt vi, på arkivet i Viborg, frem til hendes fødselsdato via hendes dødsattest og jeg kunne så derfra arbejde videre.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •