Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emner: Fatter det ikke

Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund

Fatter det ikke

Opskrift rettet - se indlæg på side 2
    Jeg er igang med nedestående opskrift og er gået i stå - forstår ikke hvad jeg skal. Jeg har skrevet med rødt i selve opskriften hvad jeg ikke forstår:

I må se opskriften her: http://www.ingahansen.dk/Side195.htm for der sker sære ting når jeg forsøger at paste den ind (Se helt nederst hvad jeg mener med det).

Mit problem opstår efter 2 ind og udtagning. Der skal jeg lave 11 gentagelser af den udtagning der står mellem * men det er jo den type udtagning jeg lige har lavet 13 af. Hvorfor så ike bare skrive 24 gentagelser? Jeg kan godt se hvis jeg bytter om på det bliver det ikke en facon der kan blive til en hue.
    Er der nogen der har en forklaring jeg kan få til at give mening? Måske nogen der kan skrive rækkenfølgen af ud-ind og ind-ud tagninger op sammen med antallet af gentagelser for mig?
    -------------------------------------------------------------------------

Selv om nedestående ser meget kært ud syntes jeg da ikke det er særlig hensigtsmæssigt at der bruges diverse forkortelser til billeder som også bruges om strikkeforkortelser - det er med andre ord ikke mig der har sat billederne ind - det skete da jeg trykte send:

Djævlehue – str. 0 – 12 mdr.

Størrelse: 0/3 (3/6) 6/9 (9/12) mdr.
    Garnforbrug: 1 ngl.
    Hovedvidde: ca. 30 34 cm.
    Pinde: Jumperp. Nr. 2½
    Jumperp. Nr. 3
    Hæklenål nr. 3
    Strikkefasthed: 26 m og 52 p i retstrikning på p.nr. 3 = 10 x 10 cm.
    Løbelængde: ca. 50g = 140 m.

Billede

På p.nr. 3 slås 33 39 (42) m op, strik retstrikning = r alle p (1. p r fra vrangen). Strik ud- og indtagning på hver p fra retten således:
    *Strik 3 m r, tag 1 m ud ved at slå dr. om p, strik til der er 3 m tilbage på p, løft 1 m løs af, strik 1 m r og træk den løse m over en strikkede m, 1 m r. Strik 1 p r fra vrangen og drej her den udtagne m yderligere 1 gang før m strikkes. Når der i alt er strikket 13 15 ud- og indtagningsp. sluttes fra vrangen. Strik derefter ind- og udtagninger på hver p fra retten således: Strik 3 m r, 2 m r sm, strik til der er 1 m tilbage på p, tag m ud ved at slå dr om p, 1 m r. Strik 1 p r fra vrangen og drej den udtagne m yderligere 1 gang før m strikkes. Gentag denne ind- og udtagningsp på hver p fra retten til der i alt er strikket 13 15 ind- og udtagningsp, slut fra vrangen*.
    Gentag nu fra * til * 1 gang til, men strik her 11 13 ud- og indtagningsp = (til midt på huen) og derefter 11 13 ind- og udtagningsp. Gentag nu fra * til * 1 gang til (med at strikke 13 15 ud- og indtagningsp. 13 15 ind- og udtagningsp som i huens beg).
    Luk af fra retten.
    Montering:
    Sy huen sammen så sømmen sidder midt bag. Sy ”spidserne” sammen i huens top = forkanten er ved de 3 m før ind- og udtagningerne.
    Bindebånd:
    Med hæklenål nr. 3 hækles 1 fm i kanten, hækl derefter ca. 50 lm (eller til bindebåndet har den ønskede længde). Hækl tilbage med 1 km i hver lm og slut med 1 fm.

Tilbage
    Sidst redigeret af OPR1 : 22-01-2009 kl. 10:51 Årsag: At strikkeforkortelser bliver brugt som henvisninger til billeder.
    Zuzzan

Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Læg mærke til at der står, UD- og indtagning og IND- og udtagning, det er ikke helt det samme, og det er dette der giver huen facon.

Håber dette kan løse dit problem
    de venligste hilsener fra
    hulda

Nette Gæst
    *LOL* Det er da en utrolig spændende opskrift at strikke efter...
    Ja, jeg tror også problemet ligger i ud/ind og ind/ud, det er jo ikke det samme. :-)

Isanna Gæst
    Huen skal blive Zig-zag-formet, hvis du forstår. Som Hulda skriver, ændrer du på måden at tage ind og ud på:

De første x-antal gange starter du med at tage UD og slutter med at tage IND.

De næste x-antal gange starter du med at tage IND og slutter med at tage UD.

For hver gang du skifter mellem ud- og indtagningerne bliver der et zig eller zag mere på huen.

God fornøjelse med huen.

Hvis du kører sur i den, ligger jeg inde med en, der er strikket på en anden måde, men har den samme gode facon - og den er ulig meget lettere, synes jeg. Der skal nemlig ikke tælles slet så meget.

Den ligner denne - men denne har så en hel del mere tællearbejde end den, jeg har:

http://www.garnstudio.com/lang/dk/vi...d_id=3&lang=dk

Sidst redigeret af Isanna : 16-01-2009 kl. 23:39 Årsag: Indsat link

Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Undskyld Zuzzan, men . Det er da den sjoveste opskrift, jeg har set længe.
    Strikke Marie

Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Isanna Se meddelelser
    Hvis du kører sur i den, ligger jeg inde med en, der er strikket på en anden måde, men har den samme gode facon - og den er ulig meget lettere, synes jeg. Der skal nemlig ikke tælles slet så meget.
    Jeg synes altså heller ikke, jeg plejer at tælle overhovedet, når jeg strikker hjelme/djævlehuer. Jeg plejer vidst bare, at tage ind og ud over de ind- og udtagninger der er startet på pind 1.
    Men nu er det ved at være nogen tid siden, jeg sidst har strikket dem.

Nette

Isanna Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Jeg synes altså heller ikke, jeg plejer at tælle overhovedet, når jeg strikker hjelme/djævlehuer. Jeg plejer vidst bare, at tage ind og ud over de ind- og udtagninger der er startet på pind 1.
    Men nu er det ved at være nogen tid siden, jeg sidst har strikket dem.

Nette

Det gør jeg også, det er antallet af ind- og udtagninger, der skal holdes styr på, for at få huen ens i begge sider - først x-antal ud- og indtagninger, dernæst x-antal ind- og udtagninger, så y-antal ud- og indtagninger, y-antal ind- og udtagninger, og til slut en omgang med x-antal ud- og indtagninger og x-antal ind- og udtagninger.

Hmmm, gav det nogen mening overhovedet? Zuzzan, er du forvirret? Fortsættelse følger med næste indlæg

Tilmeldingsdato
    03 Aug 2008
    Geografisk sted
    silkeborg
    jeg har også prøvet at strikke den, jeg gav simpelhen op, for kunne ikke forstå hvordan det skulle blive til en hue...
    Mimi K jensen

Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af mikik Se meddelelser
    jeg har også prøvet at strikke den, jeg gav simpelhen op, for kunne ikke forstå hvordan det skulle blive til en hue...

Det kan jeg godt forstå, for det ser jo ud til, at man både skal ride, spinde, klippe og binde blomster i tide og utide.
    Og hvis man ikke lige har en hund, så er man da ret dårlig stillet. :-P

Nette

Tilmeldingsdato
    07 Oct 2008
    Geografisk sted
    5471 Søndersø
    Nu prøver jeg lige.. Altså når der er slået 33 masker op, rides der 39 eller 42 meter............. Og så strikker man 13 og klipper 15 blomster ud, nej jeg tror jeg opgiver
    Mange strikkehilsner fra jettefb

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •