Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 15 af 41 FørsteFørste ... 51112131415161718192535 ... SidsteSidste
Viser resultater 141 til 150 af 401

Emner: Victorian Lace Sjals-KAL! - Parat, Start, Strik ........

Tilmeldingsdato
    19 Jul 2008
    Geografisk sted
    6091 Bjert
    Jeg er lige gået i gang med 2. nøgle og horseshoe lace mønsteret (med ventemasker). Nu er det pludseligt blevet meget nemmere - jeg kan se system i det. Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.

Så optimismen er absolut i behold og jeg kan lige se mig selv sidde i solen en kølig solskinsdag til foråret med sjalet over skuldrene - det bliver skønt!

Jette

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Har ikke nyt - der er pillet op og startet forfra 3 gange, mest af alt fordi jeg synes det er alt for besværligt med alle de maskemarkører og et uigennemskueligt mønster........
    så nu strikker jeg efter mønsterrapporterne, og tager ud på vrangpindene, og det er det.
    Men det ser ikke pænt ud med de udtagninger i midtermaskerne - det må da kunne gøres bedre. Orker dog ikke forbedringer på dette første sjal, og lige nu bliver der kun et første .
    Men sikken et arbejde I har lagt for dagen. Tak for det tøser.
    Strikke Marie
    og og
    Uha, Strikke Marie - det er da utroligt, at du også er begyndt forfra flere gange.

Det med udtagningerne er ikke helt pænt. Som man kan se på mine billeder er der da en rimelig "pæn" (det bliver den aldrig!) midterrille ...
    I sidste maske før midtermarkøren strikker jeg FØRST i forreste og så i bageste lænke og på den anden side af midtermarkøren strikker jeg modsat. Det gør måske ikke den store forskel og nydeligt ... æh kommer det ikke til at se ud.

Men så er det med andre ord måske da i det mindste konsekvent grimt!

PS: Ville bare lige tilføje, at sjalet jo egner sig til alle former for lacemønstre. Så hvis man strikker et sjal "næste gang" er det måske bedre, at man vælger nogle lacemønstre, som strækker sig over færre masker og dermed ikke får disse store "øer" af glatstrik midt i det hele. Især hesteskomønsteret strækker sig bredt.

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ejlskov Se meddelelser
    ... Nu er det pludseligt blevet meget nemmere - jeg kan se system i det. Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
    ......
    Ja - maskemarkørerne er et "must" - de kan ikke undværes, for så går der simpelthen ged i det hele !

MetteB Gæst
    Jeg bliver af personlige årsager desværre nødt til at springe fra igen, det er jeg rigtig ked af, men vil følge jer andre, og jeres spændende arbejde

klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ejlskov Se meddelelser
    Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
    Det var faktisk årsagen til at jeg lavede den lille billedserie http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13418 om gør-det-selv-maskemarkører, for jeg bryder mig ikke om, at have dem med under strikningen, men efter diverse prøver og strikken på frem og tilbage samt op og ned - på et tidspunkt også rundt (der var en spændende film ) måtte jeg sande, at så goddt tæller jeg altså ikke.

Meeen jeg undskylder, at jeg ikke havde advaret bedre

Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Ja, det kører godt nok derud af, men jeg kan altså ikke lide det udseende, der kommer ud af det. Fortsætter da jeg ved at en god udblokning kan gøre underværker.
    Det du gør, Strikketøsen, tænkte jeg også på, men så syntes jeg jo også at mønsteret skulle spejlvendes for at det giver mening???????
    Så nu er jeg også bare konsekvent...............

Hvordan tager du ud i de første og sidste vrangmasker?
    Jeg strikker vrang i bagerste løkke, og derefter i forreste løkke, men det er dog en rædsel at se på. Tænker meget på, hvorfor i alverden de ikke bare har gjort det på retpindene?
    Det ville da være ulig nemmere at have hele bøvlet på de retpinde, og så have "hvilepauserne for tænkeren" på vrangpindene. Nå, det er nok for nørdet at tænke sådan. Men jeg elsker når tingene er gennemarbejdet, så man kan nyde det hver eneste gang man tager sjalet på.
    Strikke Marie

Tilmeldingsdato
    19 Jul 2008
    Geografisk sted
    6091 Bjert
    Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    Meeen jeg undskylder, at jeg ikke havde advaret bedre
    Det var absolut min egen skyld - jeg troede at 41 års strikkeerfaring og 21 års undervisningserfaring i tal-fag rakte - selvfølgelig kunne jeg tælle ! Meeen jeg må indrømme, at hjælpen fra markørerne rakte længere!

Jeg havde slet ikke set den fine opskrift på markørerne, så jeg har lavet nogle af noget lidt stift, stribet bånd. Men dine er absolut kønnere.

Jette

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Ja, det kører godt nok derud af, men jeg kan altså ikke lide det udseende, der kommer ud af det. Fortsætter da jeg ved at en god udblokning kan gøre underværker.
    Det du gør, Strikketøsen, tænkte jeg også på, men så syntes jeg jo også at mønsteret skulle spejlvendes for at det giver mening???????
    Så nu er jeg også bare konsekvent...............

Hvordan tager du ud i de første og sidste vrangmasker?
    Jeg strikker vrang i bagerste løkke, og derefter i forreste løkke, men det er dog en rædsel at se på. Tænker meget på, hvorfor i alverden de ikke bare har gjort det på retpindene?
    Det ville da være ulig nemmere at have hele bøvlet på de retpinde, og så have "hvilepauserne for tænkeren" på vrangpindene. Nå, det er nok for nørdet at tænke sådan. Men jeg elsker når tingene er gennemarbejdet, så man kan nyde det hver eneste gang man tager sjalet på.
    Strikke Marie

Næh - de første gange, hvor jeg begyndte forfra, håbede jeg også hele tiden på, at "midten" ville blive flottere for hver gang - men det var desværre ønsketænkning.

Jeg trøster mig selv med at kigge på billeder på originaloversættelsen. Sjalet ser faktisk rigtig godt ud - og det har altså også disse øer med glatstrik midt i det hele. Og som du siger, når sjalet bliver blokket ..... håbe-håbe-håbe !

Som du kan se af diagrammerne har Klasus faktisk spejlvendt mønstrene på den 2. side af "midterstolpen", men jeg orkede rent ud sagt ikke, at skulle tænke i ét mønster før midten og i ét andet efter midten.

I første vrangmaske strikker jeg først i forreste og så i bageste løkke og i den sidste omvendt. For ellers ender man med en knude" (udtagningen) yderst på pinden.
    Det var opskriften, som beskrev udtagningerne på ulige pinde og i første omgang var min tanke, at med alt det mønstertænkning på retpindene, var det måske rart ikke også at skulle tænke på udtagningerne.

Men - du har fuldstændig ret! Udtagningerne er ikke det mest elegante at se på. Og nu hvor jeg er "inde i sjalsstrikningen" (hm....) ville det have været udmærket at tage ud på retsiden. Og ret besnærende, ikke at skulle tænke på udtagninger på vrangpindene.
    Men ved f.eks. hesteskomønstrene skal man alligevel holde øje med hver 10. maske på vrangpindene (da de skal strikkes ret) .....

Da det er allerførste gang, jeg har givet mig i kast med et sjal, skal det bare strikkes færdigt. Jeg er da blevet glad for at se, at mønsteret tilnærmelsesvis ligner billederne i opskriften. Og så - efter en pause - vil jeg formentlig give mig i kast med endnu et sjal.

Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Nå, altså. Det sjal har givet huller i nattesøvnen, og det er den der kant - uden kant.
    Jeg overvejer kraftigt at begynde på ny, med en kant på to retmasker, tage ud på forsiden i siderne, vende midterudtagningerne som Strikketøsen, og spejlvende mønsteret som Klasus.
    Tænker lige over det mens jeg kører på arbejde og hjem, for det vil være nemmere at trevle op nu end når jeg alligevel bliver træt af at se på den længere fremme i forløbet. Jeg kender jo mig selv.
    Måske skulle man lige tjekke Ravelry´s sider, og se efter om, der er nogle, der har et godt bud.
    Strikke Marie

Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Strikketøsen,vil det sige at du IKKE strikker spejlvendt efter midtermasken ????
    Jeg skal igang med nr 2 mønster når jeg kommer hjem fra job,så jeg ville lige vide om det ikke er nødvendigt at spejlvende mønsteret for det ville da gøre der betydeligt nemmere.
    Der 1. Mønster har jeg spejlvendt,men det er alligevel et
    Meget rodet mønster,så det kan man ikke se alligevel .
    Hvordan strikker man en drejet vrang + udtagning ?
    hilsen Tina

hvad skal jeg nu finde på

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •