Ja så gik Hundeuld også ned med virus.

Det kunne jo godt give stof til eftertanke, så her er lige en checkliste.

1) Har jeg et virusprogram.
Hvis ikke vil jeg stærkt anbefale at du får det. Det kan købes, eller fås gratis. Hvis du vil have et program, der næsten ikke kræver noget af brugeren, og som er gratis, og holder sig selv opdateret, så kan du hente AVG, på dette link.

http://www.avg.com/filedir/inst/avg_...8_176a1400.exe

2) Er mit virusprogram opdateret.
Det er vigtigt at holde sit virusprogram opdateret, og minimum at hente opdateringer 1 gang om ugen, dette skulle give en rimelig sikkerhed.

3) Har jeg en Firewall
Hvis du benytter XP eller Vista er der indbygget en firewallprogram i dit styresystem, og med mindre du har pillet så fungerer dette, hvis du har et rødt skjold i nederste højre hjørne af skærmen, så er der noget galt, klik da på det røde skjold og følg instruktionerne.
Hvis du ikke har en firewall, kan dette også fås gratis, problemet er blot at det ikke er helt nemt at sætte op.

4) Er opsætningen af min internet browser rigtig.
Generelt kan siges at man bør være rimelig ristriktiv i brugen af internettet, så grundopsætningen bør være sikkerhed høj, og så kan man tilføje de enkelte steder hvor der enten kræves specielle ting (Netbank o.lin), eller steder man er helt sikker på.

Nogle gode grundregler når man bruger nettet eller modtager mail:
Klik ikke på bannere hvor de lover guld og grønne skove. Åben ikke post fra afsendere du ikke kender, og hvis der er vedhæftet filer, skal du kraftigt overveje om du vil tage chancen. Idag kan virus bæres af programmer, billeder, multimediafiler, pakkede filer, musik filer. Og der kan også gemme sig en macrovirus, i dokumenter til programmer der understøtter macroer (Word, Excel, Publisher, Access osv osv) er du i tvivl så gem filen på den disk, og scan den for virus inden du åbner den.

Hvis du vil checke om din computers sikkerhed virker, findes der nogle uskadelige simulerede virusfiler som bla. symantec stiller til rådighed, disse filer er behandlet således at dit virusprogram bør reagerer, men selve den skadelige del er fjernet så man ikke kommer til skade med disse.

Her er der en du kan benytte.
http://www.eicar.org/anti_virus_test_file.htm