Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Kan man skifte fast stof ud med strækstof?

Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved

Kan man skifte fast stof ud med strækstof?

Hej - ja nu har hende amatøren brug for hjælp igen
    Jeg har købt et meget, meget sødt Burda-mønster ( ja ja ja, det hedder "easy" så har jeg sagt det selv
    http://sewing.patternreview.com/cgi-...atternid=17420

Kjolen kommer jeg aldrig til at lave, mine lægge skal ikke vises frem, men blusen med lange ærmer og også de korte - se, det kunne blive bluser for mig.
    MEN jeg har noget isoli jeg har fået og jeg vil da bare høre hvad jeg skal tænke på hvis jeg vil prøve med noget strækstof. Skal jeg lave blusen et nummer mindre? Skal jeg afstive det øverste med strækvlies? Bruge skråbånd der er fast for at holde lidt sammen på det?
    Og hvad med det der er klippet på skrå? Med fast stof giver det jo et flottere fald at klippe på skrå af trådretning, men den går da vist ikke med stræk, eller?

Er der nogen her der har et tip om hvad der er bedst. Hvis det er bedst at holde stræk for sig og fast for sig kan jeg egentlig godt forstå det.

Men nu skal jeg da allerførst i seng og sove
    KH Lene Gammelmor

klasus Gæst
    ½øjsa,
    Egenligt er der ikke noget i vejen for at bruge isoli, hvis det ikke er alt for tykt, men du skal regne med at det gerne vil dryppe (blive skævt for neden). Jeg lærte i sin tid, at stoffer, som kan give sig, skal man hænge op på en bøjle, fugte det med en vandforstøver og lade det hænge mindst een uge, før man lagde det op!

KH
    KlaSus

Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Tak! Er det så hvis jeg klipper det på skrå at det skal hænge? Eller bare under alle omstændigheder? For det står der da aldrig noget om i mønstre til strækstoffer / isoli ( eller er det bare mig der ikke læser syvejledningerne godt nok)

Pyyha, der er meget at lære
    KH Lene Gammelmor

Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Hej.
    Jeg har syet rigtig meget i isoli, og ved derfor også, at isoli er et meget vidt begreb. Isoli findes i meget tynde udgaver der næsten kan betegnes som jersey (t-shirt-stof), lidt tykkere (interlock), tynd isoli og så den tykke med ruet vrang. Så det er lidt svært at sige, om du kan bruge den isoli du har, til blusen. Dog vil jeg sige, at uanset hvad du vil sy af isoli, så vask og tør det føst, som du ville gøre, når det er syet, for isoli kan "dreje" sig ved vask og tørring. Og så skal du altid sørge for trådretningen er lige, altså ikke på tværs, når det er isoli, så drejer det sig også.
    Så hvis det er en rimelig fast isoli, der ikke er for tyk, turde jeg godt prøve at sy blusen, du skal bare være opmærksom på, at isoli, uanset hvilken udgave det er, har det med at få "albuer og knæer", hvilket du ikke vil opleve med faste stoffer.
    Håber det var til lidt hjælp, og rigtig god fornøjelse med syeriet.

Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Storkøbenhavn
    Jeg tror godt du kan sy blusen af det stof du har, men jeg ville, som de andre siger, ikke klippe på skrå af trådretningen. Det ser på mønsteret ud som om der er lynlås i ryggen - den tror jeg at jeg ville undlade hvis det var mig der skulle sy blusen i strækstof, dels fordi det er rigtig svært at sy en lynlås pænt i strækstof, dels fordi du garanteret sagtens kan få blusen på uden den lynlås i ryggen (fordi det netop er strækstof).
    Med hensyn til kanterne, så kan det som du selv skriver, være en god ide at kante med et eller andet, for strækstoffer har en tendens til at rulle i kanten eller trække skævt, medmindre du har en overlocker der kan lægge sømmen op.

Håber du kan bruge dette til noget? God fornøjelse med blusen
    - Carpe Diem! -

Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Hvis du vil bruge mønsteret som der er skal isolien være forholdsvis tynd, der er jo læg i din model, men det kan man også sagtens lave pænt i tyndt isoli.
    Hvis dit stof er for tykt til fold ville jeg ændre lidt i mønsteret så folder undgåes.
    Men prøv , fold dit stof som et læg og se hvor tykt det bliver inde du går igang.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Gammelmor Se meddelelser
    Tak! Er det så hvis jeg klipper det på skrå at det skal hænge? Eller bare under alle omstændigheder? For det står der da aldrig noget om i mønstre til strækstoffer / isoli ( eller er det bare mig der ikke læser syvejledningerne godt nok)

Pyyha, der er meget at lære
    Ja, det er når du klipper skråt, fordi stoffet så "gi'r/trækker" sig forskelligt.

KH
    KlaSus

Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Hehe - bare vent til jeg finder ud af hvor du bor

Citat Oprindeligt indsendt af klasus Se meddelelser
    Ja, det er når du klipper skråt, fordi stoffet så "gi'r/trækker" sig forskelligt.

KH
    KlaSus
    KH Lene Gammelmor

Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Seee - ja, blusen altså og det ser så dumt ud når jeg skærer hovedet af mig selv på billedet så.
    Men her er altså sagen i meget stift isoli, så jeg har ikke forstærket med noget og har da bare udeladt lynlåsen.
    Den sidder som skabt til mig, men skal da bestemt heller ikke være mindre
    Men nu hænger den altså bare til "afdrypning" mht den nederste kant.

Og så skal I se hvad posten havde med idag ( desværre efter en tur omkring tolden men med de dollarkurser kan jeg ikke en gang blive nærig) Men så er det også slut med indkøb....nu skel der planlægges.
    Det storblomstrede fleece skal være til en jakke til mig, så nu skal jeg finde mønstre.

Og lige til allersidst - jeg er temmelig ustabil herinde men jeg er simpelthen så nervøs da jeg skal en tur til Ringsted på mandag for at få tjekket "noget" i mine bryster - så bær over med mig hvis jeg ikke besvarer noget eller ævler for meget om noget andet.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    KH Lene Gammelmor

klasus Gæst
    Hold da op hvor er du bare go', den er blevet rigtig flot.

Ævl du bare løs - vi kan tåle det - og jeg (sammen med en masse andre, når de ser dit indlæg) holder fingrene krydsede for dig på mandag, og ønsker dig held og lykke til

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •