Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: strikket uld, der kradser....

  1. #1
    Nette Gæst

    strikket uld, der kradser....

    Da jeg søgte på forsiden efter "uld kradser", fik jeg alt for mange hits til, at jeg kunne overskue dem. Jeg har derfor valgt at spørge i en ny tråd.

    Jeg har fulgt den her snak et par gange om overstående, og i går i haven, hvor der var lidt vind, kom jeg igen til at tænke over det.

    Et par stykker har foreslået, at man hænger sit nystrikkede tøj ud i blæsten, sådan de små kradsende fibre flyver af. Her hos mig, har jeg ikke lige nogen steder, hvor det kan hænge udenfor i blæsevejr.

    Kune man forestille sig, at man kunne få fibrene væk i tørretumbleren, hvis man sætter den på 0 grader og "gennemluftning"?

    Har nogen prøvet det?

    Nette

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Den grove færøske uld kradser.

    For at få den blødere gør jeg sådan:
    Jeg vasker det færdige arbejde i Sunlight sæbe eller sæbespåner (bare meget lidt sæbe, ellers filter) i sidste hold skyllevand tilsætter jeg en teskefuld hårbalsam. Det blødgør ulden forbløffende meget.

    Brug aldrig skyllemiddel, da det ødelægger fibrene i ulden.

    Dette er min erfaring, håber den virker for dig også.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  3. #3
    Nette Gæst
    Det er nu ikke fordi, jeg personligt har et problem med uldstrikkede ting.
    Det var mere fordi, jeg husker, der var en anden der tog emnet op i en af trådene, og at både balsam og turen i fryseren blev udelukket.

    Der imod kom rådet op om en tur i blæsevejret. - Og så var det jeg tænkte, nu er der ikke så ofte blæsevejr af de helt slemme slags, og måske kunne man i stedet smide det i tumbleren.

    Det var mere ment som en uafprøvet idé. :-)

    Nette

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.080
    Det kan ikke tage skade af en tur ved 0 grader, prøv det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Uld med mange dødehår i, kan jeg godt forestille mig kradser - derfor lyder det jo også meget rigtigt med balsam. Selv oplever jeg ikke de problemer. Men jeg fik engang noget uldundertøj i julegave - og allerede mens jeg prøvede det, kunne jeg mærke det ikke var godt.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.080
    Kradseriet er små uld ender der er kommet med i spindingen....man kan når man spinder og har lavet bundter svinge dem rundt udenfor, så forsvinder der noget, derefter vaske det og svinge det rundt igen når det er tørt, til sidst ryste det godt inden det vindes til garn, og dernæst ryst det strikket rigtig godt når man er færdig.
    Når jeg vasker mit uldgarn, bruger jeg en blanding af 1 til 1 af eddike og skyllemiddel, det har jeg brugt siden 1986 og det fungere.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •