-
Mønsterkonstruktion
Hej folkens.
Så er ambitionsniveauet steget, og jeg har besluttet mig for at lære at lave mine egne mønstre. Desværre har jeg enormt svært ved at finde litteratur om emnet. Er der nogen af jer der ved hvordan man begynder at lære denne kunst, evt hvor der findes kurser man kan gå på? Jeg bor på falster.
Rigtig god sommer alle.
Hilsen Gitte
-
Du kan starte med at gå på biblioteket og låne bogen Mønsterkonstruktion for kvinder. Den er enten gul eller grøn alt efter udgave. Der er forklaret, hvordan man konstruerer sine egen mønstre.
Du kan også søge på www.bibliotek.dk for der findes en del bøger, men mange af den er af ældre dato.
Ellers må du venter på aftenskolekurserne til efteråret. Du kan evt. kontakte den nærmest og foreslå lige præcist det kursus du gerne vil have.
Det kan også være, at der er højskoler, der udbyder et kursus i mønsterkonstruktion.
Der har tidligere være on-line kurser, men jeg tror ikke, de findes mere. Men prøv at søge på tilskæringsakademiet.
-
Tilskæring er jo faktisk en uddannelse i sig selv og noget, der tager ganske lang tid at lære ordentligt.
Mit ambitions-niveau er en mellemting, og jeg har haft stor glæde af Golden Pattern-CDen, som du kan købe her:
http://www.golden-pattern.online.de/ (kræver et basalt kendskab til tysk)
Når man arbejder meget med disse variable designs får man en vis fornemmelse for tilskæring. Hvis du ville kombinerer dette med kurser i rigtig tilskæring, kunne jeg godt forestille mig at du kunne lave egne designs efterhånden.
I Lademanns Store Sybog er der nogle gode sider med prøvning og tilpasning, som måske også ville være dig en hjælp.
Mange hilsner
Myre

-
Der findes en god gammel traver der hedder mønsterkonstruktion - den kan lånes på biblioteket og er skrevet på et dansk som er let at gå til og der er mange fine tegninger i den. MEN det er en ældre dame og hun er helt uundværlig når man skal lære den slags.
samtidig er der en mere moderne serie af sybøger der har emneinddelt deres bøger - undertøj og lingeri, jakker, nederdele og bukser samt en om skjorter kjoler og overdele. Her kender jeg kun til lingeri bogen og vil sige det på den måde at hele titlen ikke har sat sig fast da jeg snildt kan leve foruden :-))))
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke besvarer
- Du kan ikke vedhæfte
- Du kan ikke redigerer din post
-
Forum Regler