Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 14 af 16 FørsteFørste ... 410111213141516 SidsteSidste
Viser resultater 131 til 140 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Tak skal du have, Strikkesinen! Det skal jeg huske, når jeg får tid til at lede efter de led i familien, som vi mangler. Jeg har også gemt alle jeres gode links.
    Jeg har jo mest "forsket" i min slægt, for at hjælpe min søster, der nok er den mest ihærdige af os når det gælder slægtsforskning. Hun har skrevet til mange lokale arkiver og lignende steder. Det var også på det lokalhistoriske arkiv i Rudkøbing, at vores familie blev meget større, da vi besøgte det i slutningen af 1990'erne. Det var mest fordi min søster manglede nogle oplysninger om familien. I mellemtiden stod jeg og læste lidt i deres gæstebog. Og der så jeg jo, at de ca. en måned tidligere havde haft besøg af et af Mads Johansen Lange (Bali og Lombok)'s oldebørn. Jeg skrev damens adresse ned og sendte hende et brev hvori jeg fortalte, at vi langt ude er i familie med hinanden. Det blev til begyndelsen på mit (og min søsters) venskab med vores "tante og onkel" - som er hendes ældre bror. Så vores familie blev lige pludselig meget større. Jeg mødte min tante og onkel i september 2007, da Rudkøbing fejrede 200 året for Mads J. Langes fødsel og en masse - for mig - ukendte slægtninge skulle mødes og fejre det i 2 dage. Min søster kunne ikke få fri, så jeg var der alene. Jeg fik talt en masse engelsk og noget dansk. De fleste kom jo fra det store udland.

I øvrigt, så har jeg for ca. 10 år siden taget et billed af min morfars (oldefars) familiegravsted på Karrebæk kirkegård ved Næstved. Min familie er meget spredt, fordi min farmor er begravet i Herning, min farfar i de ukendtes grav i Slagelse. Min mormor og morfar ligger på Karrebæk kirkegård. Min far ligger på Ørum kirkegård ca. 2 km fra vores hus her. Der skal min mor nok også ligge, regner jeg med.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

JanJac Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af jettefb. Se meddelelser
    Det er meget spændende alt det I finder ud af om jeres slægt.
    Men jeg forstår ikke hvor I finder ud af alt det. Jeg kan kun finde ud af at kigge i kirkebøgerne og der står da ikke andet end hvornår de er født og konfirmeret osv.
    Hvordan finder man ud af andet? er der andre steder man kan søge på nettet?
    Der er mange steder man kan søge på nettet. Link til disse steder finder du på dis-danmarks hjemmeside, som er et forum for slægtsforskere. Et forum som også benyttes af mange udlændige, så der er virkelig meget hjælp at hente. Jeg har selv fået hjælp til at finde efterkommere i USA. Billeder af gravstene, avisudklip, dødsattester (kan findes i USA - også ret nye). I en periode havde jeg dagligt så meget kontakt med bl.a. en herre i Texas, at det var lige før jeg begyndte at tænke på engelsk.

Her er linket til "stedet" for slægtsforskere. Hjælp, inspiration og link-database.

http://www.dis-danmark.dk/index.php

Jeg har også søgt i gamle aviser. Mange aviser er filmet. Disse film kan lånes til dit nærmeste bibliotek, som har en filmlæser. Tidligere var det ganske almindelige ting som blev omtalt. Bl.a. har jeg fundet en omtale af min mormor og morfars sølvbryllupsfest i 1955. I omtalen stod også hvem der havde holdt tale.

Hvis man vil finde specielle ting må man påregne, at bevæge sig ud på arkiver, hvis ikke man kan få kontakt med nogle som har gjort arbejdet for en.

Det allerførste jeg fandt var et lille hæfte som min tip-tip-oldefar havde skrevet i 1836 om skolevæsenet i Hjørring, hvor han var skolelærer. Det ligger på arkivet i Hjørring.

Arkiverne er simpelthen en guldgrube.

Janne

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    Hej igen Strikketøsen
    Ih hvor kan jeg altså godt huske hvordan det var da jeg selv opdagede slægtsforskning, det er bare så spændende.
    Selv har jeg ikke gået til slægtsforskning, men fik enorm stor hjælp fra en anden slægtsforsker.
    Jeg købte også nogle bøger, som jeg har brugt ind i mellem, du må meget gerne låne dem på ubestemt tid de hedder Slægtsforskerens ABC, af Jørgen Green, ham har jeg fået utrolig stor hjælpe af privat
    den anden hedder Find din slægt og gør den levende - rigtig god bog også

Så har det interesse så send mig en PB med din adresse

Til alle Jer der slægtsforsker

Hvis I får problemer med at komme videre, eller finde rundt i diverse præsters gnidrede håndskrifter, så hjælper jeg Jer gerne.

Gør ikke selv mere i min slægt, da jeg nu har forsket i omkring 10 år, og kørt lidt "træt", men syntes stadig det er sjovt at kunne hjælpe andre.

Så sig endelig til, men vær lidt tålmodige da jeg jo også skal passe mit arbejde og det kan godt tage laaaaang tid at finde det man leder efter

Tusind tusind tak for tilbuddet om lån af bøger
    Jeg vender tilbage til dét igen, så snart jeg har fået afsendt Sheilas gave ...!

Og endnu engang tak for al din assistance - den kommer jeg jo nok til at trække på, når jeg bevæger mig længere tilbage i slægten.

Men (desværre) har jeg ikke tid til at slægtsforske nu, for jeg må til at scanne alle farvebilleder ind, som min datter skal have, skrive dem ud og "klippe og klistre" og "arrange i scrapbog" i de næste mange dage (indtil mandag/tirsdag i næste uge).

Der skal også indtastes de sidste oplysninger i det stamtræ, jeg har gang i og det skal skrives ud - igen til Sheila - og så kan det opdateres med yderligere medlemmer af familie senere.

strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Der er mange steder man kan søge på nettet.
    ......
    ......
    Jeg har også søgt i gamle aviser. Mange aviser er filmet. Disse film kan lånes til dit nærmeste bibliotek, som har en filmlæser.
    Tidligere var det ganske almindelige ting som blev omtalt. Bl.a. har jeg fundet en omtale af min mormor og morfars sølvbryllupsfest i 1955.
    I omtalen stod også hvem der havde holdt tale.

Hvis man vil finde specielle ting må man påregne, at bevæge sig ud på arkiver, hvis ikke man kan få kontakt med nogle som har gjort arbejdet for en.

Det allerførste jeg fandt var et lille hæfte som min tip-tip-oldefar havde skrevet i 1836 om skolevæsenet i Hjørring, hvor han var skolelærer. Det ligger på arkivet i Hjørring.

Arkiverne er simpelthen en guldgrube.

Janne

JanJac

Og tak til JanJac og Spelsauen for jeres indlæg om arkiverne.
    Det ser ud til, at jeg bliver "nødt til " () at tage ind på Landsarkivet for at kigge i politirapporter - om der mon står noget om min farmors mors selvmord.
    Og jeg SKAL simpelthen besøge lokalhistorisk arkiv både her i Sorø (med billedet af farmor og de unge damer på "husholdningsskole" for at finde ud af, om det mon kan have været hér - eller også på Ringsteds lokalhistoriske arkiv.
    Men lokalhistorisk arkiv i Ringsted er åbenbart dér, min familie ligger gemt - under alle omstændigheder.
    Så det kan jeg slet ikke komme uden om - og det vil jeg skam heller ikke.

Ikke 10 vilde

vil kunne holde mig væk fra de arkiver ......
    ... .....

JanJac Gæst
    Her er et nyttigt link mere

http://www.danpa.dk/

Kopieret fra deres forside:

Her kan du søge registreringer
    over privatarkiver, som opbevares i lokalarkiverne, Statens Arkiver, Det Kongelige Bibliotek samt forskellige specialsamlinger som f. eks. Det Danske Udvandrerarkiv, Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Dansk Folkemindesamling mv.

Det skal lige tilføjes at det stadig kun er begrænset hvad der er registreret her. Mange lokalarkiver er først nu ved at få adgang til at registrere heri, så det vil tage år før det er udbygget.

Hvis jeg søger på min tip-tip-oldefar Andreas Krogh får jeg dette frem:

SØGERESULTAT

Søgning på "andreas krogh" 3 registreringer Nordborg

Krogh Andreas Kirkegade 6430 Nordborg 1924-1997Nordborg flække, Nordborg kommuneSønderborg

Alssund Hotel Brogade 3 6400 Sønderborg 1761 - 1988SønderborgHjørring

Krogh, Andreas **** Andreas Krogh, skolelærer, Hjørring 1836HJ Hjørring Købstad3 registreringer

Og vælger så den rigtige, nemlig skolelæreren fra Hjørring, så kommer dette:

"Krogh, Andreas **** Andreas Krogh, skolelærer, Hjørring"
    *1??? †1???
    HJ Hjørring Købstad, Hjørring kommune, Nordjyllands amt
    Personarkiv, begyndelsesbogstav KYderdatering:1836Indholdsresumé: AKOmfang:0 bd. 0 pk. 1 læg - 0,01 hyldemeterKlausuler:Almindelige reglerBemærkninger: Tidliger Reg. Nr.
    * VhM Nr. 4620. A. 68
    * J. Nr. 168/1977
    * Reg. d. 14/02/1986 af LB
    * Reg. d. 01/11/1999 af MSN
    Særnr.: INDHOLD

1 1836 Hæfte ang. skolevæsnet i Hjørring 1 læg Anm.: bagi hæftet ansøgning om ændret fordeling af retten til tørveskær

Det kan ikke lade sig gøre at se materialet online, men bare det at finde noget på et arkiv er fantastisk, men et negativt søgeresultat betyder som sagt ikke at der ikke kan ligge noget på et arkiv, da det stadig kun er en brøkdel, som er registreret til online-søgning.

Janne

strikketøsen Gæst
    JanJac,

Tak for det link, som øjeblikkeligt er gemt under favoritter!

Se det kan sagtens være, at jeg kan få brug for at søge derinde, for jeg har én kusine /søster? til min mormor, som udvandrede til USA eller Canada.

Jeg var lige derinde og kigge, men - - jeg må pænt vente til, jeg har fået lagt billeder på alle de scrapbooksider, jeg har liggende i en lang stribe op ad min trappe .... .....

strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    JanJac,

Tak for det link, som øjeblikkeligt er gemt under favoritter!

Se det kan sagtens være, at jeg kan få brug for at søge derinde, for jeg har én kusine /søster? til min mormor, som udvandrede til USA eller Canada.

Jeg var lige derinde og kigge, men - - jeg må pænt vente til, jeg har fået lagt billeder på alle de scrapbooksider, jeg har liggende i en lang stribe op ad min trappe .... .....
    ikke for at lokke dig i uføre men når du kommer dertil hvor du igen har tid til at koncentrere dig om slægtsforskning, så er der jo også udvandrer databasen

http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da

Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Tak for de 2 nye links! De er nu gemt i min computer i mine favoritter under "Slægten"
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

strikketøsen Gæst
    ikke for at lokke dig i uføre men når du kommer dertil hvor du igen har tid til at koncentrere dig om slægtsforskning, så er der jo også udvandrer databasen

http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da

& mange tak for linket, som er gemt under favoritter.

Jeg skulle bare lige herind og kigge ..... men jeg MÅ egentlig ikke, så nu er det tilbage til indscanning af billeder!

OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Her er et nyttigt link mere

http://www.danpa.dk/
    Og der fandt jeg så lige min fars halvbrors skolekarakterer fra 1954-55

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •