Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 17 af 17

Emner: filtet lampeskærm ??

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mpindstrup

    Jeg tror også det er Beredskabsforbundet.

    Falck og Københavns/Frederiksberg Brandvæsen uddanner også deres brandfolk.
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Hej alle og tak for alle jeres ideer og svar.
    Jeg har indtil nu fundet ud af at man bruger ren uld som stødæmpende puder i bl.a. pc'er (fordi ren uld er brændhæmmende). Jeg skrev også en mail til Kartehuset og fik meget hurtigt svar tilbage, som bl.a. lyder
    >Uld er brandhæmmende og bruges inderst af brandmænd og racerkører. Behandl ulden som du vil behandle en papirsskærm - så kan det aldrig gå helt galt. En uldlampeskærm giver et godt blødt lys som du kan glæde dig til<
    Så nu skal jeg igang med mit arbejde på skærmende. Glæder mig meget til at se resultatet (hvis jeg når så langt).
    Så endnu engang tak til alle der har vist interesse for denne tråd
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Jeg tror alle her i tråden glæder sig til at se dine resultater - god arbejdslyst
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    18 Feb 2007
    Geografisk sted
    9560 Hadsund
    Indlæg
    76
    Kan lige sige at de har en brandhæmmende imprenering i stof og stil på spray.

  5. #15
    bamseida Gæst

    Filtet lampeskærm

    Hej, hej.

    Filtet uld kan ikke brænde!! Det sagde min "lærer", da jeg for et halvt år siden var på filtekursus. Det håber jeg da ihvertfald, da der var nogle af kursisterne der lavede fyrfads stager!!

  6. #16
    Nette Gæst
    Jeg har lavet lampeskærme af rispapir... det skete der ikke noget ved.
    i dag bruger man jo også elsparepærer, og de bliver ikke ret varme.
    Desuden skal man smide et uldtæppe over ilden, når det brænder, så... jeg turde godt tage chancen.

    Vi vil da gerne se resultatet. :-)

    Nette

  7. #17
    Ulla P Gæst
    Uld er ikke brandhæmmende.
    Det brænder dog ikke så let som papir.

    Når man skal checke f.eks. garn - om det er uld eller andre materialer, laver man ofte en brændeprøve - og uld brænder - ikke lystigt men stille. Uld efterlader aske - ikke en smeltet klump.

    At et uldtæppe slukker ild er ikke uldens skyld - det er tæppet, der forhindrer ilt i at give ilden næring.

    Uld antænder ikke så let som syntetiske materialer.

    Med hensyn til lampeskærm - hvis afstanden til varmekilden er 'passende', burde der ikke ske noget - så hvis man (som nævnt) holder samme afstand som en papirslampeskærm, er der formodentlig ikke den store brandfare - og hvis man så supplerer med en overflade af brandhæmmende 'et-eller-andet-på-spray' skulle man jo være ret godt dækket ind.

    Men ellers er det jo nok værd at lave en lille filteklud og behandle den, som man har tænkt sig at behandle skærmen - og så afprøve brændbarheden.
    Sidst redigeret af Ulla P : 19-03-2008 kl. 07:58

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •