Mandag den 6. December 2021



Det havde været en rigtig hyggelig eftermiddag de havde haft hjemme hos familien til Milles 5 års fødselsdag.
Mormor havde haft hænderne fulde fra hun kom til hun gik, for Mille og Mads var meget ivrige for at komme igang med deres nye nissegaver.
Strikkeringene havde voldt lidt startvanskeligheder, men da Mormor havde haft dem I hænderne et øjeblik, og googlet lidt på youtube om hvordan man strikker på strikkering og set hvordan Strikkelene havde været igang inde på Rokken.

Og som Strikkelene sagde:”Ja, det er næsten en hel videnskab at strikke på strikkeringe. Der er mange mønstre, som jeg endnu ikke har lært. Og jeg har forsøgt at lukke af på strikkeringen på den normale måde. Jeg bruger jo en hæklenål. Undtagen huer. Der trækker jeg bare et stykke dobbeltgarn gennem maskerne og trækker til på bagsiden, så hullet bliver så lille som muligt”.
Det måtte Mormor huske på, når Mads og Mille var nået så langt, så de skulle til at lukke af for deres huer. Det er altid godt med gode ideer og tips, noget man altid kunne finde inde på Rokken, hvis der var noget man var I tvivl om.

Ja så Mormor fik hurtigt taget på strikkeringene og så kunne hun lære fra sig. Det var hun rigtig god til. Men nu havde hun også nogle meget ivrige lyttere. Mads og Mille lærte det lynhurtigt, så inden der var gået 5 minutter fra Mormor startede med at lære fra sig, så var de I fuld gang med hver deres første hue strikket på strikkering.
Så Mormor kunne sagtens snige sit eget strikketøj op fra den medbragte strikkekurv.



Det havde været rigtig sjovt for Mormor at se hvordan de hver især havde fundet frem til det garn de ville strikke huer af.
Mille havde “selvfølgelig” fundet en rigtig piget garnfarve. Helt lyserød. Selvfølgelig skulle den da være lyserød.
Mads derimod havde været lidt I tvivl om han skulle vælge den sorte eller den mørkeblå. Men til sidst havde han valgt den sorte. Den farve gik til alt, så det var den det blev.

Strikkelene havde også skrevet:”Inde på You tube kan man finde mange videoer om strikkeringe (looms hedder de på engelsk). Man behøver ikke at være mester i engelsk. Man skal bare holde øje med, hvad de gør. Og man kan se videoerne lige så tit man har lyst”. Super godt, tænkte Mormor, for så vil Mads og Mille lynhurtigt kunne finde hjælp, hvis de havde glemt det Mormor havde fortalt dem.



Morfar havde nydt den dejlige fødselsdagslagkage der var blevet serveret.
Den var meget mild I smagen. Men dekorationen havde fået så hatten passede. Kagen var lavet af almindelige lagkagebunde og så var der vanillecreme imellem hvert lag.
Ovenpå var der et tyndt lag lyst glassur, hvorpå der var et stort lyserødt 5 tal I midten og rundt om femtallet var der pyntet med bittesmå lyserøde og lyselilla hjerter. Lige en kage for Mille. Og smagsmæssigt også lige en kage for Morfar. “Mmm den smagte sørme godt!”, sagde Morfar og klappede sig let på maven.

Alt imens foregik der hemmeligheder oppe på loftet, et meget hemmeligt sted, hjemme hos Mormor og Morfar…

Fortsættelse I morgen...