Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Julehygge den 9-12 2017 Skåne ærmer

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Julehygge den 9-12 2017 Skåne ærmer

    Julen i 1960 erne

    Julens klassiske bagværk bestod dengang for 60 år siden, præcis som i dag, bl.a. af klejner, pebernødder og brunkager.
    Den 4. december 1957 bragte Dagbladet Vestkysten en artikel af Kirsten Hüttemeier 36652395.jpg ( hende med skåne ærmerne )med opskrifter på nye opskrifter til juledagene:

    ”Det er dejligt at bage til jul, og det er især morsomt at forsøge sig med nye opskrifter. Vi giver Dem her en virkelig spændende nyhed; en helt ny idé – julehjerter bagt på snor, lige til at hænge på juletræet som dekorativ fornyelse af den sædvanlige pynt. Hjerterne ser vældig søde ud, når de er færdige og hænger på den grønne gren som en spiselig guirlande – og børnene vil kappes om at være med til at lave de sjove og festlige brune kagehjerter”.

    Og idéen er da slet ikke dum. Det er en fantastisk mulighed for julehygge med børn eller børnebørn, så er spørgsmålet bare hvor længe den spiselige pynt får lov at hænge. julenisser.jpg

    I artiklen findes også en huskeseddel, som husmoderen kunne udfylde og aflevere hos købmanden og på den måde få ingredienserne til julens bagværk i hus i god tid – eller som det står i artiklen, ”før julen rykker Dem for nær ind paa livet”.

    Her er opskrifter på forskellige jule små kager der fint kan hænges på et træ

    klejner.jpgSe også her på rokken.dk mange småkager opskrifter Kig her også de lidt specielle fra forskellige egne.
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-12-2017 kl. 21:40
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Småkager kan vi jo alle lide...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det gik der rigtig meget tid med da børnene var små - især når vi kom i gang med at bage i god tid for så var kagerne væk inden jul og så måtte vi jo i gang igen

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Ja jeg vil da i gang med at lave nye traditioner herhjemme med at julebage - har ellers aldrig brudt mig om klejner som barn, men sidste år ved juleafslutning i Nørklegruppen i Hjerting Kirke så fik jeg alligevel smagt en klejne og det blev til lidt flere - de smagte nemlig fantastisk - og her til jul har jeg været så heldig at få opskriften på dem så den skal afprøves
    Tovholder Sønderjylland og Fyn
    Bramming Depot/Garncentral Esbjerg V.
    Strikkeklub Esbjerg/Strikkeklub Bramming
    Nørklegruppe Hjerting Kirke

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •