Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emner: Klatteri med farvefornemmelser..

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Klatteri med farvefornemmelser..

    Datteren og jeg fik arbejdet videre med vore cernitfigurer idag. Der blev lavet kroppe og malet øjne på. Datteren blandede farver til øjnene på en palet. Og hun fik også æren af at føre penslen. Min klovns ansigt blev hvidtet pr. egen hånd. Og så var det ligesom, der skete noget.

    Da jeg var barn tegnede jeg meget. Jeg elskede det. Næsten lige så højt som min datter nu gør, omend hun allerede har tegnet tusindfold mere end mig. Så blev jeg ung. Og med det kom tilbuddet om ungdomsskole. Og stor var min fryd, da jeg opdagede, at der var et hold med tegning/maling, som en relativt kendt lokal kunstner underviste. Wouw nu skulle jeg LÆRE at tegne og male og alt muligt. Der skete så næsten det stik modsatte. Jeg fandt ud af, hvor meget jeg overhovedet ikke kunne finde ud af i undervisningen. Og at både det at male og tegne med kul ikke var noget for en venstrehåndet...

    For 2½ times tid siden skulle jeg så lige have ryddet op efter vores kreativiteter, inden jeg skulle lægge tøj sammen og i bad. Jeg har faktisk ikke fået gjort nogle af delene endnu. Jeg stod nemlig med datterens palet, som iø blot er et sammenfoldet stykke papir på et lille spækbræt, i hånden. Jeg så på farverne, så på yderkanten af blandingerne, hvor de enkelte farvekomponenter trådte frem her og der. På klatter af rene farver ved siden af. Og så skete der noget.

    Først tænkte jeg, at nu skulle jeg bare se at få ryddet op. Uanset, at farver fristede, så kunne jeg jo ikke få det til at ligne, det jeg ville. De få gange siden ungdommen, jeg havde forsøgt mig, havde vist det med al uønskelig tydelighed. Jeg kan ikke male og teknikker fra en kunstner gjorde ikke sagen bedre og er iø glemt! Men så alligevel. Paletten skulle jo alligevel kasseres og hvis jeg nu tog bagsiden af en papkasse, så havde jeg da ikke spildt et lærred eller noget. Jeg sad og stirrede på den her palet, som ville jeg kunne trække en visdom ud af den med det blotte øje. Og det gjorde jeg så!

    Med et gik det op for mjg, at paletten sagde, at jeg skulle lade være med at male et motiv. Det skulle ikke forestille noget særligt. Tværtimod skulle jeg lege med farverne, fortynde og forstærke, male vådt i vådt og ovenpå tørt osv., som det faldt mig ind.

    Og der kom et klatteri ud af det, med fornemmelsen for haven og flammende farver, som jeg holder så meget af i det grønne. Penslerne ville også noget i retning af en havestol i træ. Sådan helt af sig selv, mens jeg legede med farverne. Og af en bagside af en papkasse at være, så synes jeg egentlig jeg fik noget rigtig glædeligt frem, omend det ikke er et kunstmaleri. Det er en begyndende genfornemmelse for farver og deres magi.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Zep : 11-08-2013 kl. 21:47
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Det er herligt at lege
    Sikke et held at du lige fik øje på farverne i det øjeblik - ti sekunder senere ville de have være krøllet sammen og ubrugelige ...... og du ville stadig tro at du ikke kan male

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Engang imellem skal man bare hoppe uden sikkerhedsnet ..eller lege for den sags skyld ud i noget nyt og fedt du gjorde det Zep sådan, jeg er helt sikker på at vi nu får en ny side af dig at se...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tak for jeres ord

    Fik lyst igen i aften Og aftenens farveleg skulle være i kolde toner som modsætning til igår - stadig på samme bagside af en papkasse

    Prøv det...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    1.249 sidevisninger på emnet - det må jeg nok sige Som nævnt har jeg jo ikke sat mig ned med et "rigtigt" motiv foran mig. Jeg har haft tanker i hovedet og inspiration...

    Det har andetsteds givet et par reaktioner i retning af, "hvad" jeg havde malet nede i højre hjørne. Den ene ramte noget, jeg var inspireret af - den anden fik mine øjne op for noget, jeg ikke selv havde set Nu har jeg fået lyst til at spørge jer kreative mennesker, hvad I ser de kolde farvet formet som?
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg ser en blå dame med vinger.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det blå hjørne

    Det første der slog mig en engel med store vinger der kigger ned over dine træer og ud i haven fra til højre i indkørelsen når du kommer ude fra.

    Det første du malede var i mine øjne den liggestol du burde ligge i og kigge ud i din have.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det varme billed var ganske rigtigt med haven i tankerne

    Det kolde blev jeg inspireret til, da jeg et sted på en blog så en "lysets engel" som havefigur. Da jeg malede "damen" her tænkte jeg så også på en natsværmer.

    Nu er det tæt på, I slipper for mine klatterier, for der er ikke mere plads på bagsiden af papkassen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  9. #9
    cubik Gæst
    Øv hvor kedeligt.....det er ellers så dejligt at få noget nyt at kikke på

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hov hov du zep papkassen har også en anden side hvor jeg helt bestemt tror der også kan vokse noget frem på
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •