Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 21

Emner: Hvordan julen blev til i år tyveti

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Hvordan julen blev til i år tyveti

    Nej vist er julen ikke en erindring endnu. Men det bliver den. Tro mig! Om ganske få uger, ser du tilbage og tænker, at nu er der igen et helt år til. Men hvornår begyndte den da og hvad er i grunden jul? Hvem tryller den frem? Det må vi have styr på, inden året er omme. Og jeg starter min beretning, mens der sker sære til på klippeøen...

    Allerede i januar var Julemor i julehumør. Ingen tvivl derom. Nænsomt og systematisk blev pynten pakket i kasser. Sorteret forinden med det elektriske og andre ting, som naturligt skal hives frem først, når 1. søndag i Advent PLUDSELIG dukker op ud af det bare ingenting. Det er dog forunderligt, som denne vigtige dag kommer bag på en år efter år, uanset hvor mange gange, man har forvisset sig om datoen.

    Dernæst blev en ordentlig kasse pakket med alskens pynt og pjank til at dekorere med. Ja i virkeligheden burde det jo være den kasse, der tages først frem, for der skal jo laves adventskrans FØR den 1. søndag i Advent. Ikke sandt?! Den blev godt og vel fyldt. Og faktisk dukkede der stadig ting op i foråret, som burde have været deri. Ja sågar i sensommeren... Men da var den så fyldt, at de måtte være andetsteds!

    Men faktisk var det kassen med pynt til træet, der blev pakket allerførst. Oh jammer og klage, for Julemor tåler dårligt gran. Så træet måtte allerede inden nytår bæres ud, så at hun kunne trække vejret ordentligt igen. Tanken om et træ af mindre grøn karakter havde strejfet hende et par gange. Men nej. Det var næsten for tung en skæbne. Så hellere nøjes med at nyde det få dage hvert år. Og det var dog ikke spildt, for dårligt var det kommet ud, før dets grene blev klippet i stykker og stukket ned om planterne for at mildne de kolde, tørre vinde, som vinteren kan bringe med sig.

    Fortsættes sikkert imorgen...
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Mens pynten endnu var fremme og strålede, gned og vred Julemor sine hænder, næsten i fortvivlelse. Til de flestes store overraskelse var der kommet sne og kulde inden jul! Efter adskillige år med lunere og lunere og langt mere snefattige vintre, end man kunne mindes, så var Kong Vinter pludselig tilbage. Efteråret havde været ufatteligt travlt med festligheder og rejse. Og derved var der ikke strikket en eneste sok!

    Så i mellemjulen, hvor roen endelig faldt på, begyndte strømpepindene at gløde, når der ikke var gæstebud eller forberedelser til årets sidste dag og aften. Og pindene blev ligesom sne og kulde ved ind i januar og februar. Ja tilmed i marts, hvor de allerførste sokker til den kommende jul blev strikket! Men se da havde Julemor også 30 par sokker i alverdens størrelser og farver bag sig! Og albuen ville ikke strikke så meget som et eneste par mere.

    Dén slags glemmer en Julemor ikke lige med det samme! Ganske vist fik strikkepindene lov til at hvile sommeren igennem. Men selvom efteråret endnu engang tegnede travlt, så var strømpepindene ikke langt væk - og knitrede ved enhver lejlighed. Forleden i en af de sidste dage i november, blev "det perfekte par" afleveret. Ja det er ikke et navn, man sådan bare lige får ud af den blå luft. Men aldrig er et par sokker fra Julemors pinde blevet rost højere end netop dette. De sad som støbt! Og tilmed blev den glade modtager næsten sat i julestemning af dem! Ja det kan nok også hænde, at vinterens meget tidlige indtog i år kan have sin del af æren. Sokkerne er nemlig allerede nu, inden julemåneden begyndt af finde ejere. Ikke dem alle, men en del er tænkt som "opvarmning" til jul, istedet for ekstra gaver efter nytår...

    Fortsættes, når tiden det vil...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herlig læsning glæder mig til mere
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Ja så er det pludselig den 1. december! Hvis du undrer dig over det bratte spring i historien, så er det slet og ret fordi, det er måden Julemor og sikkert også andre oplever julens komme... Knapt er den ene overstået, før den næste begynder Ja det klager Julemor naturligvis slet ikke over, for NU begynder alle andre også at tage julens varme til sig

    Alligevel sad Julemor med røde øren tidligere idag. Hvad er det, som altid bør være klar på den første decemberdag? Hvad er det, som Julemor vist aldrig har glemt tidligere? Hvad er det, som hendes yngste nissepige i den grad skældte ud over til aften?

    KALENDERLYSET

    Den kvikke læser vil nok nu tænke, at det da er forståeligt med det vejr, som lige nu hersker på solskinsøen. Siden mandag har den kun været åben for trafik i temmelig få timer. Hele to skolesnefri dage samt en halv idag har ikke levnet megen tid til at huske alle indkøb. Og ja lad os bare indrømme, at øen ruster sig til snestorm i det kommende døgn, så tanken om at råde bod på skaden imorgen er ganske utænkelig.

    Men det er ingenlunde tilfældet. Faktisk har det i en måned været muligt at indkøbe kalenderlys, da dagligvarebutikkerne allerede i starten af november pyntede op med gran og nisser og overlæssede hylder med alt, hvad købehjertet kan begære af pynt! Men noget holdt Julemor fra hylderne. Ikke det mindste interesseret har hun været. Og det er i grunden lidt mærkeligt. Jovist er hun ikke den, der ikke kan modstå købte fristelser. Hun er jo mest til det, der kommer fra hjertet og kreativiteten. Men hun plejer dog at gøre visse indkøb...

    Næh fejlen ligger et helt andet sted! Dekorationskassen er ikke pakket ud endnu. Og se dét må der rådes bod på! Straks imorgen bliver den endevendt og SÅ må kreativiteten på arbejde... Som "plaster på såret" og i anledning af denne første dag i julemåneden blev der istedet kogt lidt jordbærmarmelade af sommerens bær fra fryseren og stegt æbleskiver.

    Hvor i alverden blev sommeren forresten lige af?! Fortsættes, når stormen raser
    og Julemor

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Findes der nisser i år tyveti? Ja det ved den søde grød, der gør! Knapt var sommeren forbi, før Lurendrejeren flyttede ind hos Julemor. Når du ser billedet, så tænker du nok, at NU rabler det da for Zep. Enhver kan da se, at det er en betonfigur eller sådan noget. Men se, man kunne slet ikke have lavet denne figur, hvis ikke der var en nisse, som viste sig for kunstneren og stod model... Sådan er det med de nisser, der ligner for alvor. Og det helt særlige ved dem og altså Lurendrejeren her er, at selve nissen flytter med ind. Det har I sikkert hørt før, at "Nissen flytter med" - ikke sandt. Og tror I mig ikke, så har Naturhistorisk museum faktisk udgivet en lille bog/hæfte om nissernes naturhistorie! Husker ikke helt titlen... Den ligger vist nok på mit natbord. Eller er det købmandsdisken. Måske har jeg taget den ned på hylden med mine andre naturbøger og havebøger. Hmmm, sig til, hvis jeg skal hitte den og finde titlen. Skal vi ikke sige det?!

    Sidste år troede min nissepiger ikke længere på kalender- og adventsnissen! Det kom de vist til at fortryde, for så var der ikke hverken kalender- eller adventsgaver hele december! Forleden kom de så og spurgte, om de fik det i år. Julemor svarede, at det regnede hun ikke med, da de jo ikke længere troede på nisserne. Som ved et trylleslag og meget indignerede bedyrede begge, at de skam troede på nisser!! Ja det kom så langt som, at den yngste nu troede Julemor, når hun mente, at nissen måske boede nede i klaveret... Og sørme om ikke der var sat et par gaver til dem i søndag

    Jeg tror bestemt, at vi kommer til at høre meget mere til Lurendrejeren her i december. Man skal ikke lade sig narre af, at han ser ud til at sove!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Måske ville han drille, ham Lurendrejeren, her i formiddag, fordi jeg afslørede ham... Ihvertfald fandt jeg digitalcameraet nedsænket i en kande vand - eller rettere, så hørte jeg et plask i køkkenet, hvor ikke en levende mors sjæl var og gik så ud og fandt det druknede fotoapparat Det står nu på den buldrende radiator og der er vist kun tilbage at håbe...

    Når julen eller kulden indfinder sig, hvad der så ellers kommer først, begynder Julemor at fodre fuglene ude. De har sommeren igennem arbejdet i haven med at fjerne skadedyr, så kemiske stoffer har været unødvendige. Den mest trofaste, lader sig ikke sådan lige fotografere i fugleboldkurven. Ham ser jeg ellers adskillige gange om dagen; Den lille Rødhals. Red Robin, som han hedder på engelsk er så krigerisk og teritorial, at han ikke tillader andre af sin slags at spise med eller opholde sig i nærheden! Dog har han sine kvaler med Solsorten indimellem. Solsorten mener nemlig bestemt, at den ejer AL mad og den bette bliver jaget derfra fra udbredte og truende vinger.

    Første søndag i advent gården.jpg

    Bare rolig; Sådan ser gården slet ikke ud nu. Den er nu næsten forsvundet i sne. Himmel og jord har flere gange idag stået i et og efterhånden kan man slet ikke se ud af de tilfygede ruder i Lillebo. Men Julemor åbner halvdøren fra køkkenet og ud og kaster frø på trappen, så Fasaner, Spurve og en masse andre fugle kan få lidt at spise, selvom vejret raser.

    Forleden var der fornemt besøg! Ja hele to dage i træk, lod spætten sig både se og høre tæt på køkkendøren. Dét sker kun meget sjældent.

    Spætte01.jpg
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Ja hvor blev sommeren mon egentlig lige af? Netop nu står himmel og jord igen i et og i hvidt. Det er 2. søndag i advent med sne i år! Julemor leder forgæves i erindringen efter en jul, der startede med så meget sne og kulde. Ja ikke, at det er slædehundekoldt på Solskinsøen. Men alle sommerblomster, Dahlier og andet i drivhuset, som var sat ind for at holde liv i det lidt længere, hænger nu slappe ned og der venter dem kun at blive kasseret, når Julemor engang kan komme ind i sit drivhus igen.

    Istedet går tankerne tilbage til juli, hvor Julemor og den ældste nissepige var ude at kigge til kirsebærene. Det er små, næsten sorte bær. De er ikke sure, men har derimod en virkelig kraftig og lækker smag! Sidste år havde de premiere som ingrediens i en hjemmelavede likør år, som i den grad gjorde folk afhængige af den fantastiske smag med strejf af mandel til jul. I år skulle der rigtig "brygges" til jul af dem. Bærene skulle lige sidde 2-3 dage mere for at være ordentligt modne, blev de to enige om. Ikke at alle bær modner præcis samme dag. Men hovedparten ihvertfald. Smagsprøverne manglede liiiige det sidste. Da de skulle plukkes, var de VÆK! Ikke et eneste sad tilbage, heller ikke stilke eller noget, så Julemor tabte skuffen og fik næsten tårer i øjnene.

    Solbærene var der dog endnu. Store og saftspændte modnedes de nogle uger senere. Og så blev istedet en opskrift på likør af dem, fundet frem. Den skal nu ikke bruges i selve juledagene, men nytårsaftensdagsformiddag, hvor julemor traditionen tro (for 3. år nu) bager æbleskiver, som spises med solbærmarmelade og i år solbærlikør. Tidligere har det ellers været Piratrom, som stod i de små glas, men den fåes ikke længere. Og der bages mange æbleskiver, for døren er åben for venner og bekendte at komme og hygge på årets sidste dag. Kaffe, the, saft og hvad der måtte være tilbage af julesmåkager og guf samt, hvad der ellers kan fremtrylles sættes også på bordet. En rigtig hyggelig tradition i en afslappet form ovenpå juledage, som nemt kan blive et ræs for at nå hele vejen rundt til familien... Og den springer ikke helt ud af fantasien, men bunder i tekster på nettet, som har omtalt, at man på årets sidste dag går rundt og ønsker godt nytår og bliver budt på æbleskiver.
    og Julemor

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Hvordan ved man, at december er "fremskreden"? Jow det er, når man sidder her og tænker; "Jeg har ikke tid til at sidde her" Men indimellem MÅ man altså bare sidde - og også nedfælde et par ord m.m. Er der en ting, Julemor genlærer hvert år i december, så er det, at man skal variere sine aktiviteter, hvis ikke, man skal løbe sur eller skadet i det...

    Igår aftes havde Julemor strikketøjet med til "Tegning". Ja det er ikke hende selv, der bliver undervist forstås - hun er "blot" med. Men højrearmen begyndte at brokke sig fælt over strikkeriet. Så det blev lagt og en blyant grebet med venstre istedet... Dét kom der et lille "portræt" af en drillenisse ud af, som kan beses under "Håndtegninger". I tankerne var en gammel ven, som ikke er længere. Han blev for 4 år siden gjort af cernit, ægte nissehår, elefanttråd, pladevat og uldgarn. Huen blev strikket af noget af det meget tidlige af Julemor's spinderier og derefter filtet. Han var så fin og fræk en lille drillenisse. Men desværre ikke af så god kvalitet, at han overlevede nogle knubs - og gik derfor til de evige nisselandskaber for et par år siden.

    Fumpe.jpg

    Det var fristende at kaste sig over en fætter til Fumpe idag! Men så letsindig var Julemor dog ikke! Snarligt skal hun på flere julebesøg og værtinderne glæder sig hvert år til hjemmelavede juledekorationer... Så frem med hele gøjemøget! OG jeg kan love jer, at køkkenet ser meget "kreativt" nu, hvor det hele er spredt godt og grundigt. Ikke færdig nej, men godt begyndt. Her et par af dekorationerne samt en Julekaktus puttet i en kurv og julepyntet...

    Deko02.jpg

    Deko03.jpg

    Og til aften blev der hæftet ender på endnu et par sokker, som skal glæde et par forfrosne fødder på søndag, hvor Julemor også skal på besøg - og planlægge selve juleaften

    Der er stadig dejlig hvidt udenfor hos Julemor! Igår var hun ude og kigge i drivhuset. Og tænk engang; Der er fine skudspidser på nogle af forårsblomsterløgene i krukkerne derinde, frø der skal høstes på sommerblomster (som ellers er færdige med at se godt ud) og rosenstiklingerne har fine nye, sprøde skud. Sikke en fryd forud for lysets fest Men til aften er det dog blevet lunere i vejret og der snakkes om regn imorgen. Men der siges jo så meget...
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Sikke julemor har haft travlt... godt med planlægning
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Rysse Gæst
    Århh... hvor jeg nyder dine små hverdags histore her op til julen. tak for dem.

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •