Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Ouessant

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Ouessant

    Se disse små fyre. Lige så små de er, lige så kæmpestort er deres ego og ikke mindst temperament.
    De er mindre end en labrador, og totalt nuttede og med en pels så blød så blød. Fårene stammer oprindelig fra øen Ouessant, der ligger ud fra Bretagnes kyst.
    Jeg har kigget længe på dem på nettet, og været med i en gruppe på Ravelry, hvor der har været lidt snak og oplysninger om dem.
    Nu er det lykkedes at få fingrene i en lille klat uld fra den sorte fyr, og en ham fra den nougatfarvede. Der er vist også en lille rest fra en hvid.
    Ulden kommer fra en fåreavler fra sydvestfyn, der ikke vidste noget om ulden men havde dyrene til at avle, kødproduktion og dyreskue.
    Hilsen Strikke Marie
    Ouessant 006rok3.jpg

    Ouessant 009rok2.jpg

    Ouessant 017rok1.jpg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Først samlede jeg de sidste rester af den sorte uld sammen, som andre havde efterladt fordi det var for beskidt og dårligt i kvaliteten.
    Jeg kunne bare ikke lade det være for farven var så sort og smuk - nærmest sortbrun.
    Jeg pillede og pillede, rensede og brugte så mange timer, at jeg ikke vil vide hvor mange.............men resultatet måtte da kunne blive til noget brugbart, for man kasserer da ikke så smuk en uld, tænkte jeg.
    Der var 150 g råuld - vasket. Herefter blev det kartet og spundet, og så endte det med 80 g spundet garn. Kartegarnsspundet, to trådet uld.
    Kvaliteten virkede blød men med stride dækhår eller dødhår iblandt. Jeg kunne ihvertfald ikke bruge det til noget, der skulle tæt på halsen. Men sådan måtte det jo blive for der var både den blødeste halsuld og en strid uld fra bagpartiet.
    Til sidst fandt jeg en lille opskrift på et lam, og tænkte, at der måtte da kunne blive sådan en lille fyr i det mindste, og tænk.....da den så var strikket og stoppet, så viste det sig, at det lille lam er så dejlig blødt og ulden meget elastisk. Jeg tror jeg strikker små lam af resten, og håber at jeg kan få fat på en klat mere en dag.
    Det var det store slid værd!
    Strikke Marie
    Ouessant 004rok1.jpg

    Ouessant lam 003rok2.jpg

    Ouessant lam 012rok3.jpg

    Ouessant lam 018rok4.jpg

    Ouessant lam 015rok5.jpg

  3. #3
    lenemormeinild Gæst
    Den lille sorte fyr ser bestemt ud til at være arbejdet værd og er noget helt særligt.

  4. #4
    Elise Gæst
    Hvor er det dog et sødt lille lam.....har du mon fået lavet flere af den slags?

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    Den er sandelig flot

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det var godt nok nyt og spænde at høre og se Hvordan var ulden at spinde?
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ulden var meget blød og elastisk da jeg spandt den. Selvfølgelig kunne man godt fornemme de mere grove fibre, jeg jo bare havde kartet sammen med de fine, men ellers ville jeg ikke få nok til at lave noget med.
    Det var meget beskidt så af 150 g blev der kun 80 g til at strikke af, men så var alt knudreværk også ude af det.
    Det var som om de grovere fibre trådte mere frem efter vask, men da det så blev strikket arbejdede mange af dem sig ud og lå under bordet, så det bløde af ulden kom frem igen.
    Jeg synes det var supernemt at spinde, og meget nemt at få jævnt. Jeg valgte dog også at kartegarns spinde det for at få blødheden frem.
    Absolut noget uld, jeg gerne vil spinde af igen, hvis muligheden byder sig.
    Hilsen strikke Marie

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tak for en dejlig billed serie og NU har du slet ikke gjort mig nysgerrig, det må altså også prøves...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Tak for de fine kommentarer. Det er godt, at vi kan inspirere hinanden.
    Jeg kunne ikke lade være at lave denne lille bamse. Han er bare så sød og blød, og jeg er ved at lave en lille trøje til ham i vendestrik i alpaca uld, men det driller lidt med de små størrelser. Den er ca. 15 cm høj.
    http://knitty.com/ISSUEfall05/PATTbubby.html
    Bamsen er strikket efter denne opskrift, og så har jeg hæklet en snude og syet på.
    Strikke Marie
    Ouessant bear socks and sewing 010rok1.jpg
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 21-06-2010 kl. 21:26 Årsag: Manglende link

  10. #10
    lenemormeinild Gæst
    Altså den er fin og ja den er lille men jeg er da spændt på at se trøjen færdig også ´selv om den driller lidt

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •