Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Sammenligninger af forskellige folde-rokker

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085

    Sammenligninger af forskellige folde-rokker

    Her er et link hvor forskellige folde-rokker sammenlignes

    Ashford Joy, Kromski Sonata, Lendrum og Louet Victoria.
    http://www.woolery.com/Pages/foldingwheels.html

    Hilsen Heddimor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ej hvor dejligt.. TAK
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    klasus Gæst
    En super side, som jeg lige har siddet og læst igennem - og er stadig glad for, at jeg valgte ashford joy - ville bare ønske at jeg havde lidt mere tid til den - men nu er det jo snart juleferie

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    jahhh..men så er der jo julefrokoster og sådant noget..he he..men jeg håber da du får tid til at slappe af med rokken..Jeg skal selv øve mig på en skæv rok..har lige købt 100% morbærsilke. 500g for 225kr
    Jeg syntes det er hårdt at øve kun at bruge det ene ben..derfor overvejer jeg en dobbelt trampe ..har du prøvet sådan en..mon det er bedre i længden???

    Hilsen Heddimor

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Kan du ikke bare skifte fod engang imellem?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Heddimor Se meddelelser
    jahhh..men så er der jo julefrokoster og sådant noget..he he..men jeg håber da du får tid til at slappe af med rokken..Jeg skal selv øve mig på en skæv rok..har lige købt 100% morbærsilke. 500g for 225kr
    Jeg syntes det er hårdt at øve kun at bruge det ene ben..derfor overvejer jeg en dobbelt trampe ..har du prøvet sådan en..mon det er bedre i længden???

    Hilsen Heddimor
    Jeg tror måske, at du sidder for tæt på - ligesom jeg selv gjorde til at starte med - for jeg mener at kunne huske at du har skrevet i en anden tråd, at du fik ondt i låret, hvilket tyder på, at du ikke kun bruger anklen, ligesom når man sidder og vipper med foden i takt til musikken!??

    Og apropos musik, så et det et godt supplement til at lære at træde jævnt. Prøv at sætte musik i forskellige tempi på, og følg så takten og se hvordan ulden snor sig alt efter dit tempo.

    Hvad er det for en rok?? Er det selve hjulet der er skævt eller skal der "blot" lidt justering til. Jeg spør' fordi jeg har oplevet flere gange, at der er nogle der ikke helt ved hvordan de gamle spinderokke justeres......

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Hej Klasus.. øhh jo jeg sidder tæt på.. og bruger mere end anklen..
    Tak for de fede råd.. de bliver effektueret med det vons! så behøver jeg måske ikketænke på at anskaffe en dobbelt..har du erfaring med en sådan en? hvad foretrækker du???

    Det er hjulet som er skævt..en anelse ægformet..alt andet er ok.. Jeg tror den er hjemmelavet..eller??..
    Den personsom har spundet på den før, har lavet fint tyndt garn kan jeg se på spolerne...men med samme mellemrum er der små "knuder" tror det er der hvor hjulet får ekstra drive på pga hjulets form..Jeg gætter bare!

    Jeg gav 475 for den med tilbehør og drejeskammel..100gmerinould , 100g håndspunden merinogarn m. silke, 100g morbærsilke, 50g mouskusuld fra grønland ((er givet væk til en hjælpsom sjæl) (utroligt at det er så dyrt ,det mouskusuld!!!!)) en lang hestehale af hør, nogle tener 2 karter og spindebogen..
    Ulden høren og garnet har en del år på bagen!
    ..om ikke andet har jeg da fået pengene hjem på tilbehøret..så gerne det var omvendt..
    har fået et tilbud på Elisabeth rokken, den første model ...
    ikke Elisabeth nr 2,den skulle efter sigende have en del mangler?? jeg får se hvad jeg beslutter til jan..
    Atter tak for de uvurderlige råd
    Hilsen Heddimor
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #8
    JanJac Gæst
    Jeg købte som dig en gammel rok - dobbeltsnors - som jeg gav for meget for, har jeg fået at vide, 450 kr. Dernæst har jeg købt en ashford traditional for 500 kr. og en ashford traveller for 600 kr, samt en louet S10 - lidt defekt - for 100 kr.

    Tålmodighed og tjekken af dba.dk og guloggratis tre gange daglig - så kan de findes til ovennævnte priser.

    Den gamle viste sig at være meget slidt. Hullerne som akslen sidder i var alt for store. Det problem løste jeg ved at klippe stykker af et gammelt læderbælte og lagde ind således at de danner en "skål" til akslen at ligge i. Velsmurte fungerer det perfekt. Den spinder fint og arbejdet med at lære at indstille den har gjort at jeg er meget glad for dobbeltsnorsrokke. Traditional'en havde en mislyd som viste sig at stamme fra en uoriginal split gennem hjul og aksel. Efter udskiftning med en original kører den også perfekt. Traveller'en er også dobbeltsnors og den kører som en drøm og er favoritten. Jeg kan "lulle" mig selv i søvn når jeg spinder på den. Louet'en har fået nyt forbindelsesled til trampen - også af det gamle læderbælte - men den var lidt ustabil når jeg spandt på den og kunne ikke spændes mere sammen, så min far har lavet en ekstra fod til den. Originalt er foden på denne rok formet som et T - det er nu lavet så foden har form som et H og den står stabilt. Den har en meget stor spole, så den bruger jeg til at tvinde garn på. Desuden fulgte der en møllevinge (haspetræ) med til at køre garnet over på. Den er monteret ovenpå rokken.

    På spindekurset jeg var på prøvede jeg en ashford kiwi med dobbelttrampe. Det er en dejlig rok og dobbelttrampen er efter min mening ideel hvis man har problemer med ryggen, da man kan sidde helt lige og med rank ryg. For dit vedkommende tror jeg dit ømme ben kan afhjælpes ved de tips du allerede har fået.

    Janne

  9. #9
    klasus Gæst
    Jeg startede på en rok, som min Gudfar har lavet til min mor - Den har også sine særheder, men i dag er jeg egentlig glad for at jeg startede på den, fordi det tvang mig til at lære redskabets egenartighed. Den næste var magen til din, som er en traditionel dansk rok, hvoraf rigtig mange af dem er hjemmelavet, da det i gammel tid var normalt at husmors rok blev lavet på stedet. Du kan, på side 5 i dette dokument http://www.hundeuld.dk/rok%20m%20und...0til%20rok.pdf se hvordan hjulet kan justeres så snoren kommer i lige linie mellem tenhjulet og rokkehjulet. Prøv dig også lidt frem med spændingen.

    Mht. afstand, så prøv at kigge her http://www.hundeuld.dk/spinde1.html det midterste billede i anden række.

    Jeg har prøvet dobbelttrampe, men det bliver jeg uvenner med, til gengæld kan jeg bruge både højre og venstre fod, jeg tror måske at det kræver lidt øvelse, men jeg har i sin tid lært at spille på et orgel, hvor tramperne blev brugt af venstre fod og lyd med højre, så for mig er det helt naturligt at kunne bruge begge fødder.

    Klø du bare på Heddimor - for knap to år siden kunne jeg heller ikke og kurser er ikke mig, så det er mest selvlært, lytten til alle de gode spindere her på rokken og så et par spindetræf hvoraf du kan se mit første i denne tråd http://www.rokken3.dk/forum/showthre...etr%E6f&page=6

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Får helt lyst til et spinde træf til ....men vi må vente på det lune vejr, så laver jeg et.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •