Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 37

Emner: Zep's Angora, Alpaca, ternet garn mmm

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Zep's Angora, Alpaca, ternet garn mmm

    Så er den ged, eller rettere den kanin barberet

    Størstedelen af ulden fra den skønne, skånske angorakanin, Sidse sidder nu på spolen og venter på nye udfordringer.

    Jeg har i denne uge cyklet 52 km., men hvor mange tråd, der er gjort på spinderokken er uanet. Mange er det, for tråden har mange snoninger og er ret hård nu, før tvinding. Bremsen blev sat meget løst og der blev kørt med høj fart, da først jeg fandt ud af at holde styr på det glatte uld.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Zep : 14-08-2009 kl. 09:01
    og Julemor

  2. #2
    Tut Gæst
    Det kune jeg godt tænkle mig at gramse på

    Det der meget blødt og lækkert ud.

    fra Tut

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Indlæg
    286
    Vil lige spørge dig om du har strikket noget i angora ?
    Jeg har jo strikket et sjal, hvor der er 20% angora i og det fnuller helt vildt.
    Synes det er lidt ærgeligt, for det ødelægger ens tøj med alt det fnuller.
    hilsen Tina

    hvad skal jeg nu finde på

  4. #4
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af luffedreng Se meddelelser
    Vil lige spørge dig om du har strikket noget i angora ?
    Jeg har jo strikket et sjal, hvor der er 20% angora i og det fnuller helt vildt.
    Synes det er lidt ærgeligt, for det ødelægger ens tøj med alt det fnuller.
    Har du prøvet at komme sjalet i fryseren et døgns tid. Det kan nogen gange afhjælpe fnulleriet. Sjalet skal i en pose naturligvis

  5. #5
    klasus Gæst
    Det ser skisme da godt ud Zep

    Nu bli'r jeg jo nysgerrig - skal det tvindes på en speciel måde?

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af luffedreng Se meddelelser
    Vil lige spørge dig om du har strikket noget i angora ?
    Jeg har jo strikket et sjal, hvor der er 20% angora i og det fnuller helt vildt.
    Synes det er lidt ærgeligt, for det ødelægger ens tøj med alt det fnuller.
    Ryst tøjet inden du tager det på, så vil du opdage efter et par gange så er det meget meget lidt fnuller der kommer.
    Sidst redigeret af hundeuld : 08-08-2009 kl. 07:01
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Indlæg
    286
    tak, Hundeuld.Det må jeg prøve.
    hilsen Tina

    hvad skal jeg nu finde på

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det er rigtig ærgeligt med dit sjal Luffedreng! Jeg har aldrig prøvet så meget som købegarn med angora i. Men jeg synes det er sjovt at gøre mig nogle erfaringer med forskelligt.

    Ved at have haft det i mine hænder nu, ved jeg, at det er nogle meget, meget fine og bløde fibre. Hvis jeg ex kartede dem sammen med anden uld, så ville jeg frygte lidt for, at de skulle knække.

    Jeg slipper nok heller ikke for fnulleri, for det er trods alt uøvede hænder, der har spundet ulden. Men til gengæld havde jeg det bedste materiale at arbejde med, er jeg sikker på. Der var en rigtig flot længde på langt hovedparten og meget lidt egentligt kassabelt.

    Der er iø de flotteste nuancer i, så jeg kan blive helt fristet til at lave et rent angoragarn, så de blev bevaret. Men tråden bliver nu blandet med får både som effekt- og strikkegarn. Og jeg skal nok følge op på, hvor meget fnuller, der kommer fra mit garn, når det er strikket.

    Den lille rest af rå angorauld er blevet gemt til evt. forsøg med nålefiltning engang...

    Tak Tut Det måtte du gerne, hvis du var lige i nærheden. Selve tråden føles jo nu temmelig hård/fast/stærk. Men den rejser sig jo, så der kommer blødhed over den.

    Lis ai har du prøvet det med fryseren og angora? Jeg har tidligere hørt om, at hvis uldtøj kradsede kunne det ændre sig, hvis det blev frosset. Hvis det virker for dig, Luffedreng, skriver du så lige en bemærkning om det her i min tråd?

    Dejligt, at I gider være med til at gøre erfaringerne med angora rigere!

    Tak klasus! Først af alt skal noget af det bruges til effektgarn. Det er det ternede gang, du også har forsøgt dig med - det fra spindebogen, som jeg lige nu ikke kan huske navnet på. Jeg bruger det som den tynde Z-snoede og så 1 får som tykkere Z og en får som S. Det er godt nok ikke helt hendes "opskrift", da hun anbefaler evt. at bruge en fluffet som tyk og ikke tynd. Men hvo intet vover

    Dernæst skal der tvindes et strikkegarn, som er det hovedparten af angoraen skal bruges til. Jeg forestiller mig, at det skal strikkes til ryg i en bolero og at der evt. skal spindes/tvindes 1 helt 3. garn af ren får til forstykker og ærmer. Eller måske vil jeg kører i baner (striber) med de to forskellige strikkegarn. Det har jeg ikke helt besluttet endnu.

    Men ihvertfald bliver det lidt et langtidsprojekt og jeg garanterer ikke for, at jeg ikke bliver inspireret til at gøre anderledes undervejs, for det er forsøg og leg, der er vigtigst for mig med denne mulighed for at prøve angora
    og Julemor

  9. #9
    lis ai Gæst
    Hej Zep. Jeg har flere gange afprøvet at have forskellige stykker tøj i fryseren specielt strik med uld eller angora. Jeg vil sige nogen gange har det hjulpet og andre gange ikke; Men jeg prøver det alligevel som det første før alle andre råd, fordi det jo ikke koster noget at åbne/lukke fryseren og lade det ligge 24 timer.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det skriver jeg mig bag øret, tak
    og Julemor

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •