Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 7 af 10 FørsteFørste ... 345678910 SidsteSidste
Viser resultater 61 til 70 af 98

Emner: Hvad jeg lavede i håndgerning i min skoletid

  1. #61
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Strikkelene, der fik du lige hevet noget frem fra det bagerste af min hukommelse. Sådan een far som din, havde min søster og jeg også. Hvad jeg husker aller aller bedst er, at vi derhjemme spiste oceaner af hornfisk i gele, der kunne købes i små flade glas med skruelåg. Disse glas brugte min far til skruer, møtrikker, modstande (noget man bruger når man repr. gamle radio og tv) o.s.v. Jeg blev så sat til at sortere alle disse ting, så der kun var een slags i hvert glas. Glassene blev så sat op på hylder lavet af spånplade, og så blev der lavet en rille i kanten foran, så der kunne slås en plastickant på, som faktisk skulle trykkes ned i rillen. Og så skulle de lakeres. Joo, jeg lærte heller ikke kun pige-ting hjemme, og det giver da god tilfredsstillelse, når man selv for første gang sætter tapet op i sit nye hus, og derefter maler. Jeg kan sågar prale af at have lavet et udendørs voilere til undulater med sikkerhedsdør og hele molevitten.
    Sjovt som denne tråd får gamle minder frem, som man forlængst havde glemt.
    Jeg tror faktisk det er sundt, at få hevet sådanne ting "frem i lyset" igen, så jeg glæder mig til at følge udviklingen her.......

  2. #62
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Så skulle du se min fars små reoler af spånplade med malede konservesdåser (dem, man får torskerogn, fisk og andre ting i) med små "øskner" (tror jeg nok det hedder) som håndtag og klistermærker, hvor han havde tegnet søm, skruer osv. og skrevet deres størrelse op!! Jeg tror vores fædre kunne have hygget sig sammen med deres små, hjemmelavede skuffedarier. Min far kunne bruge timer på at sortere søm, skruer, møtrikker og andre små dippedutter. Og min søster har faktisk noget af det samme. Hun har altid lige den skrue eller det søm, man står og mangler. Min far kunne komme hjem fra loppemarkeder, lodsepladser og lignende steder (containere, hvor folk smed ting og sager ud i) med mange ting, som han lige reparerede og så kunne de faktisk bruges igen. En gammel keddel (dem man kogte vand på komfuret med) fik savet bunden af. Så blev der sat en fatning indvendig i tuden og noget på til lampefod og så havde min far en god og brugbar arbejdslampe med håndtag. Af brugte støvsugere kunne han tage reservedele og lave en helt ny og god støvsuger, der virkede. Der var lidt af en opfinder i min revisorfar. Han fandt også engang et par skibsreoler på en af strandene i Thy. Dem tog han med hjem og reparerede og vi har dem stadig med bøger i. Ja, jeg var stolt, da jeg i november 1993 var flyttet til Aalborg og havde købt en skibsbriks hos Jysk (i samlesæt). Jeg måtte tage mine ben til hjælp, for at kunne holde sammen på delene mens jeg skruede dem sammen. Det tog mig også temmelig mange timer, men jeg fik den samlet helt alene.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #63
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Strikkelene sådan en far havde jeg også...hvor var det spændende at være i hans væksted, med den fine orden...
    Når en af os 3 unger var "vokset " fra vores cykel, så tog han på politi auktion købte et par cykler eller 3, flikkede dem sammen, malede dem, og farven fik cyklen alt efter hvad far maling kunne få til ingen penge, så jeg har haft de meste strålende cykler i min barndom.
    En anden ting .. mange "lånte" vores cykler, der var jo ingen lås på i de glade 1950erne; men cyklerne stod altid nede ved færgen, og når far kom hjem fra arbejde kunne han med det samme se en af vores cykler, så tog han den bare med hjem. Det var den gang..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #64
    OPR1 Gæst
    Til Krea mødet i går snakkede vi om hvordan vi som børn fik både tøj og legetøj lavet af diverse brugte ting.
    Når vi så en sjælden gang fik noget der var købt, var det som om månen faldt ned, for det var vi bestemt ikke forvænt med.

    Jeg fortalte om den allerbedste julegave jeg fik som barn. En købmandsbutik lavet af tændstikæsker. Både de små og husholdningsæskerne, og min mormor havde samlet æskerne sammen over lang tid.

    Selve butikken var lavet i pap og så var æskerne både skuffer og hylder. På skufferne var der syet små plastikperler på til håndtag.

    Hele molevitten var malet og lakeret og det eneste der overhovedet var købt, var små købmandsvarer i træ.

  5. #65
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ej de mønster skulle vi også lave..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #66
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Ej de mønster skulle vi også lave..
    Det gjorde vi også, men det var bare på bogmærker. :-)

    Nette

  7. #67
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fandt lige et billed af det der blev syet dengang der var før..

    2 stk.jpg

    Her er et link hvor man kan læse om hvad der blev lavet
    http://mette.joergensen.person.emu.d...andarbejde.htm
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #68
    Angelmom Gæst
    jeg fik da taget mit symaskine kørekort, ellers var jeg sgu mere hjælpelærer, da vores lærer simpelthen bare havde givet op overfor mig vidste ikke lige helt hvad hun så skulle lærer mig da jeg var mindst 10 skridt foran hende og 20 skridt foran klassen i håndarbejde..
    I vores hjemmekunstskabs timer.. nøøje, jeg gav vores lærer mindreværks komplekser.. Griner

    SJovet nok så sad jeg her den anden aften og snakkede med en gamle folkeskole lærer inde på facebook, og det første han spørger mig om er " lad mig lige gætte du er blevet kok ikke???" jeg spurgte ham hvor meget han turde vædde på det spørgsmål..
    han svarede det tør jeg sgut når du svare sådan retur..

  9. #69
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hov hov må vi få at vide om du blev kok
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #70
    Angelmom Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Hov hov må vi få at vide om du blev kok
    Jep og har vundet guld ved elev mesterskaberne to gange..
    blev udtaget til landsholdet som den eneste og hvis nok osse den første danske kvinde,men kom ud for en alvorlig ulykke som gjorte at jeg var hospital indlagt i lang tid..
    jeg har lige søgt mit første køkkenchef stilling..
    jeg har et hav af efteruddannelser/kursuser inde for madkunsten..
    Jo jeg blev skam udlært kok september 1995.
    ( og har aldrig i mit liv før eller efter har haft så voldsomme tømmermænd) er i øjeblikket ved lave en kogebog for sundt og billigt mad for en travel børne familie..sammen med min søn selvfølgelig

Side 7 af 10 FørsteFørste ... 345678910 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •