Hejsa alle og god påske.
Er der en der har Glæsels opskrift på weber grill?*103*
Printable View
Hejsa alle og god påske.
Er der en der har Glæsels opskrift på weber grill?*103*
Hej Strikkelise
Jeg ved ikke om det er Glæsels, men vi griller tit flæskesteg på grillen og det er bare rigtig godt. Vi gør sådan:
Kul i begge sider og en drypbakke med vand (evt kan kommes kryderurter i) - dette skal du bruge til at lave sovs af. Flæskestegen gnides godt ind i salt, lægges på grillen. Vi lægger flæskestegen i en lille rist7kurv som er lavet specielt til stege, her kan den ligge på skrå - hvilket gør at sværen nemmere bliver sprød fordi fedtet "løber af", men det er ikke nødvendigt, du kan evt lægge lidt staniol under i den ene side.
Nå, men så på med låget begge spjæld åben - efter 1 time tager du skyen i drypbakken fra (får det længere tid brænder det væk) nyt vand i og på med låget, endnu 1 time og du har den lækreste steg-
Men husk IKKE noget med at gå og løfte på låget, i tide og utide, for at kigge til stegen, for så får du ikke sprød svær.
Håber det kan være en hjælp.
Hej Mariane
Tusind tak, ja det er da en hjælp. Men hvilke kryderurter skal jeg vælge for at få en god sovs? (qwe
Du kan se her hvordan "weberguruen" gør
http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?t=910
Her er linket til forsiden, her finder du rigtig mange gode opskrifter til grillen og der er forklaring med billeder. Den side bruger vi rigtig meget.
http://www.weberguru.dk/forum/portal.php
Kan denne side bruges, der er mange gode opskrifter.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2...de-2.php?id=70
Hej igen nu er stegen i grillen, efter Marianes foreskrifter. Så må i få svaret senere om det lykkes.(31)
Det bliver spændende at høre, fra dig Strikkelise, men selvfølgelig lykkes det.
Vi har lige smidt en "pipfugl på dåse" på grillen - det er gså bare mums
Ja, lad os høre, og meget gerne se *103*
Nu må vejret da være til at spise flæsesteg fra grillen *133*
Vi griller tit flæskesteg på weber'en, både sommer og vinter, og her synes "mændene", at der i bakken med vand også skal ½ rigtig god øl (de drikker så resten*120*), det giver en rigtig god sovs.
Vi griller til temperaturen er 76 grader, så tages den af, pakkes i staniol, dækkes med et håndklæde og trækker til sovsen er lavet. Mens sovsen laves luner vi de franske kartofler i en alubakke på grillen.
Skulle sværen ikke blive sprød, så vend stegen med sværen nedad, over kullene i den ene side, men ikke mere end 1-2 min., så er den helt perfekt, og den bliver ikke blød igen ved at stå og trække 15-20 min.
Grilltiden er ca. 1 time, om vinteren ca. 15 min. længere p.g.a. kuldepåvirkning af grillen.
Vejret er til grill hele året rundt. (bdk
Her hos os griller vi anden juleaften og mums hvor det smager. (z)
Her er det dog grillet kalkunbryst tillavet som husarsteg.
Behøver jeg at sige at familien spiste det hele... *120*
Ps: billederne kom ind i lidt forkert rækkefølge.
Uhmm...det ser bare lækkert ud.
Er det løg og tomat du fylder i kalkunbrystet?
Vil du evt. give opskriften fra dig
Helt enig - det ser super lækkert ud!! Jeg håber også på, at du vil dele opskriften.
Var der nogen der grillede flæskestegen igår ???
Jeps, vi gjorde både den 23. og den 24., men først måtte vi lige grave weber'en fri for sne (rty
Vi var 12 personer den 23., og der havde vi to stykker flæskesteg fra en hel gris vi fik tidligere på måneden, og et stykke andebryststeg, der dog først kom på ½ time senere, så var det færdigt nogenlunde samtidig, da de der spiste andebryst ville have det helt gennemstegt.
Det var superlækkert, det kan absolut anbefales. Det bedste ved at grille året rundt er, at det er mændene der griller, d.v.s. jeg får mindre oprydning og opvask indenfor, og det gør jo slet ikke noget.((O))
en anden god måde at lave steg på er at skære sværden af og så lave en god marinade i en plastpose, put stegen i og lad den trække til dagen efter.
mums siger drengene.
De vælger altid denne fremgangsmåde til deres fødselsdage, samt i hyggestunder.
vi griller året rundt.
Kender I det med, at man ikke lige har fået taget noget op af fryseren i tide, eller der pludselig kommer nogle ekstra til aftensmad?(Å)
Vi har et par gange med rigtig stor succes endda, her i vinteren, også i snestormen, pludselig sådan ved 13-14 tiden, fundet ud af, at vi ville grille flæskesteg, men den var jo dybfrossen.
Men det gør slet ikke noget. Tag stegen direkte fra fryseren, gnid den med salt og evt. peber, og læg den på weber'en med inddirekte varme. Fra man lægger stegen på grillen og til den er færdig går der ca. 3 timer. Dertil kommer så tiden med at få klargjort kullene.
Så tænker nogen måske, at så bliver sværen da sort, men det gør den slet ikke, den bliver lækker sprød, og stegen bliver simpelthen så mør og saftig, så det kan kun anbefales. Vi sætter så først stegetermometer i, når der er gået de første 2 timer. Jeg tror det kan sammenlignes lidt med langtidsstegning i ovn.
Tusind tak for tippet.
jeg er et fjols til at få tingene taget op i god tid.