-
3 vedhæftning(er)
Moskusokseuld
Oplysninger fra en kunde, der har fået spundet moskusokseuld (H)
Fra Moskusokse til trøje:
Det hele startede med , at vi samlede uldtotter, når vi gik ture i fjeldet ved KANGERLUSSUAK - Sdr. Strømfjord på Grønland.
En dag vandrede vi på BLACKRIGDE , og fandt 2 moskusokseskind fra vinterjagten.
Vi hentede skindene, da vi havde talt med Maja Brodersen, om hvordan vi skulle behandle dem, for at få ulden af.
Vi lagde skindene på sort plastik i et skur i sommer varmen, og fordi skindene var frysetørret, gjorde vi dem våde på undersiden, så de kunne suge fugt og begynde at rådne .
Forsættes i næste indlæg.................
1.Det er os det drejer sig om
2.Skindene findes
3.lægges til "rådning "
-
2 vedhæftning(er)
Forsættes:
Efter en uge kunne vi begynde at rive store totter af, der hvor det var rådnet, vi gav det mere vand og ventede et par dage og kunne så hive resten af.
Vi luftede den urenset uld i skuret nogle dage og kunne så begynde at rense ulden for blade og kviste, dækhår og andet.
Vi tog så store stykker som muligt, så det kunne danne ydersiden på de ruller vi lavede med små totterne indeni.
Af det fik vi 116 ruller på størrelse med en køkkenrulle .
Vi havde svært ved at finde en der kunne hjælpe os videre her i Danmark ;men på nettet fandt vi Bente Vinding , som har erfaring med uld fra moskusokser , og vi glæder os nu til vores trøjer.
1.Ulden rives af
2.Efter det er tørret, så rulles det i "køkkenrulle" ruller
3.
-
3 vedhæftning(er)
hundeuld
Til sådan flotte trøjer der skal laves , høre der også specielle knapper til
intet andet end moskusoksehorn knapper kan bruges.
Så er det jo godt de har taget horn med hjem fra Grønland, og vi har "VORES " Stefffen til at lave dem .
1.Lidt slibning på begyndes, men stoppes igen, de er faktiske flotte som de er.
2.Den store sav startes
3.sådan er de inden i
-
kataja
meget spaendende at foelge og et dejligt samarbejde over nettet taenk inden jeg fandt rokken brugte jeg aldrig nettet
-
Hanne N J
Sikke en spændende fortælling, tak for den Bente. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat.
-
asmile4you
Sikke et arbejde der bliver lagt i det, og spændende
for os at læse og se
Og de horn er bare SÅ flotte
-
hanneda
det ville være super hvis du kunne overtale dem, så vi kan se resultatet af det lange slid
-
1 vedhæftning(er)
Steffen
Når man nedlægger et dyr er det for at få mad på bordet , køddet ,
Skindet bruges til støvler / sko , ulden til trøjer og hornene til knapper til ar holde trøjen lukket .
her er knapperne .
-
hundeuld
Hvor er de bare flotte Steffen, glæder mig til at bruge dem
-
Tove
Man skal bare gå på rokken hvis man sørger noget anderledes
Gruppe pres på dem med trøjerne må vi gøre............
-
1 vedhæftning(er)
Steffen
Hornets sidste kræmpetrækninger .
Jeg havde nogle stumper horn tilbage , hvad skulle de mon bruges til ? skulle ikke smides væk .
(n) Jo da ned i Winnies skab fandt jeg en gryde , fyldte den op med vand ,
satte den på komfuret og plumpede hornstykkerne ned i vandet .
Der skulle koges hornsuppe , i guderne sikken en stank, da det begyndte at koge,
ville hellerr stå ved siden af en gylletank end i vores køkken , hornstykkerne skulle koge i ca 1 time for at blive bløde,
så jeg kunne rette dem ud , de blev spændt op mellem 2 stykker jern ,de skulle køle af til dagen efter.
Kære husfædre , hvis i skulle komme på samme tanke som jeg , er det en god ide at indkøbe 100 røde roser til fruen først .
Næste dag hvor uret ringede til arbejdstid ,stank der stadig i hele huset af horn.
Og hvad skulle jeg så bruge det til ? da jeg havde lavet knapper til Bente var der nogle stumper horn tilbage,
som jeg ville prøve at dreje en kuglepen af ,
og det er heller ikke lugtfrit , som sagt som gjort , her er kuglepennen , den er noget kønnere i natura end på billedet .
-
vtj
Steffen den er bare smadder flot
-
hundeuld
FLOT er ikke ordet........... I guder du overgår dig selv Steffen,
jeg havde ikke i min vildste fantasi troet man kunne rette det ud ..
-
Dorthe
Wooouuu - den er flot den kuglepen -
-
jhj
Ja, flot er den.
Det må blive en dyr kuglepen, hvis den kommende køber også skal dække udgiften til 100 roser til Winnie.
-
confotoria
Har du givet hende 100 Roser, men den stank Steffen?
-
Steffen
Nej , Winnie venter - venter og venter , forgæves .
men så bliver hun forkælet på andre måder .
-
Hanne N J
Nej Steffen - det går altså ikke - nu må du gøre noget ved sagen!!
-
Steffen
Jeg mener selv ,jeg er mer en 100 roser vær.
-
confotoria
Jamen det tror jeg da også du er, men så kunne du jo give hende en lille buket roser, du ved godt hvad man siger, gør det med blomster ik...
-
1 vedhæftning(er)
hundeuld
For at lave en afslutning på dette indlæg:
Sinny har nu strikket den trøje hun gerne vil have, jeg har lavet modellen efter hendes forklaringer.
Og så havde jeg lovet at lave montering - strikke knaphuller og krave,
nu mangler der de fine knapper Steffen har lavet, men dem får mine kunder selv lov til at sy i,
det er lige som punktum for det arbejde :wink:
Trøjen er lavet sådan, at man kan knappe den helt op, så det bliver en rullekrave trøje. Knapperne skal gemmes inden under kraven, når den er slået ned.
Den er så blød som den ser ud, det er nam nam det her.
Men syntes lige i skulle se trøjen inden den dapper ned til Holbæk slot, ja det er der vi skal have træf..
-
Sørig
-
olivia
ja, det ser absolut godt ud.....
igen ville jeg gerne have fingre i det, for jeg ser nu bedst med fingrene *lol* hvor ville jeg gerne mærke blødheden....
-
Laurine
Det ka' jo være, vi er så heldige at få vidunderet at se in real.........og måske kan få lov at røre, bare lisså forsigtigt
Den ser rigtig skøn ud, (F) man ikke kan mærke på varerne herinde, (x) men ihvertfald tak for kigget
-
hundeuld
Vi skal have Bill Gath til at lave en føle computer
-
kataja
ja og dufte computer der sker da heller aldrig nogen frenskridt
-
hundeuld
Jaeeee. også duft, den bliver man så ikke tyk af, lad os få det.....
-
dorit
Ja men da en som ikke kan sende os stanken af af kogt horn ik´
...og jeg går sådan rundt og syntes att mit lammeskind lukter ganske meget lam...jeg skal ikke pive mer /Dorit
-
jhj
Sikken en Rokken - tråd....
Fantastisk fortælling, med flere forskellige slags håndværk
og flotte billeder.
Tak for det.
P.s Får vi mon lov at se trøjen, når der er kommet knapper i ?
-
hundeuld
Vi får se om Sinny vil fotograferes i den....
-
Tove
Så fik vi slutningen på det, herligt ..
Hundeuld du er bare god til at lave mønster der passer folk, og guide dem igen med deres lånte strikkepinde.... Hatten af for dig....
-
hundeuld
TAK ja, det tager tid at lærer hvordan ulden den arbejder, så det ikke bliver for stort sidenhen, det er just ikke noget man lærer på en aften...
-
hundeuld
http://194.182.194.164/pingoq/dyr%20om%20vinteren/Moskusoksen.htm
Sådan lige for at afslutte engang til (H) hvis i vil vide mere om de her dyr...
-
1 vedhæftning(er)
Ja, der sker jo engang imellem mange ting man sådan ikke havde regnet med. (x)
Jeg er nu den lykkelige ejer af at have et moskusokse skind, dog ikke garvet, det skal hænge under mit Spindehus skilt udenfor, der kommer billeder af det senere når det er hængt op
Hvordan jeg fik det skind (xyk) or jo i ved det der med at betale med strømper jo er min kæphest.
Denne gang er det for at få spundet noget moskusokseuld....
-
dorit
skal du så i gang med at garve...og må vi så ikke få lov til at fölge med????
-
hundeuld
Jeg har garvet ret meget i min tid, det er faktisk ret billigt at gøre, men men min ryg vil ikke som jeg vil, og det er djævlens tungt arbejde, sådan et skind kan indeholde meget meget vand.
Men lad os nu se...
Her er hvordan man gør, alt findes jo på rokken.dk under skind
-
1 vedhæftning(er)
hundeuld
Så er skiltet sat op sammen med skindet, mon ikke det er et godt blikfang.
1.Så kan man da bare komme indenfor...
-
yrsa_ch
Hvor ser det da godt ud.
Og blikfang, ja det er det.
-
Ulla P
Noyyyyyyyy ... Hvor ER dét skind lækkert at skue. Lige til at putte sig .
Véd du så osse, om moskusgarn er noget, der kan købes ét eller andet sted?
Jo, jeg ved godt, det er hunde dyrt. Men mit hjerte banker for al slags uld ... og især dét, der er svært at få fat i. Spøjs vane at ha´... men jeg ER vist en spøjs én ... det er medfødt, og jeg har lært at leve med det, så jeg lider ikke under det.
Det er kun mine omgivelser, der lider!
-
hundeuld
Ja, man kan evt. have antennerne ude her på rokken, det kan da være der kommer noget tilsalg.... En har da 5 kg uld oppe ved Arresøen..