Dorthe:
Herunder ser i den mislykkede taske .. der er døbt "ko" og er blevet brugt til at berolige mine kursister med "at selv for underviseren" går det galt Her kan devisen om at "man lærer af sine fejl" ikke stilles til diskussion !!!
Printable View
Dorthe:
Herunder ser i den mislykkede taske .. der er døbt "ko" og er blevet brugt til at berolige mine kursister med "at selv for underviseren" går det galt Her kan devisen om at "man lærer af sine fejl" ikke stilles til diskussion !!!
Her er billederne så kanten er tydelig .. til suplement på forklaringene i Hundeulds tråd !
yderligere billeder af minirygsækken
Altså Dorthe.......hvis du gerne vil af med koen, så sig til for jeg vil gerne købe den. Jeg har en lille pige stående her og hun har tabt sit hjerte til den lille ko.
Jamen .. jamen .. jo den er tyk - og stiv som et bræt (næsten)
og har heller ikke nogen lukkemekaniske og kan pt. derfor - kun stå åben !
Den er jo også lille bitte ca 10 x 12 cm
Men ønsker I den stadig... er den da jeres !!!
Julie er helt syg med den, så vi er aftagere af den. Hvad skal du have for den?
Og lille bitte......jamen den er helt perfekt til en taskefreak på 8 år hun elsker små tingester til at komme små ting i.
Uhhh hvor jeg glæder mig til at se min søde bonusdatters øjne stråle, når Lille Ko ankommer.
Jeg skynder mig at købe et par øjne til den, så de kan se hinanden i øjnene.
Bakkeliden:
Er der nogle, der har erfaring med at filte andet end ren uld? Jeg har fundet noget sødt multifarvet garn, men halv uld og halv akryl!!! Vaskes ved 30 grader, står der. Mon ikke der så er mulighed for at filte det ved højere temp. ?
Nogle der kan hjælpe?
hej....jeg ved ikke hlet hvad jeg skal svare dig....
for jeg har prøvet at valke en garn som der var for meget acryl i...
det var vist også 50/50...og det ville ikke krympe en cm, uanset om jeg kogte det...
men hvis du bruger det sammen med ren uld, kan du godt filte kunststoffer, men kan aldrig være sikker på resultatet...kan godt give nogle sjove overflader....
hvor mange % kunsfibre der må være i for at kunne filte, det ved jeg ikke...
men halvt/halvt ville jeg ikke spilde penge/energi på...mere !!!!
... jeg vælger at droppe det. Kiggede lige på garnet igen, og der stod SUPERWASH, så jeg tænkte, at det var nok ikke værd at spilde krudt på.... Så nu har jeg købt noget uld til en bottonhole bag... Jeg skal bare lige se om jeg kan tyde opskriften. Måske skal jeg bare ta det fra en ende af, så kommer det sikkert af sig selv. Har lige en anden taske og et sjal som jeg skal have færdig først.... Det bliver forhåbentlig i aften...
Når jeg får vores pc op at stå igen, skal jeg nok lægge billeder ind....
Jeg vil lige fortælle om mit første (mislykkede) filteforsøg. Jeg har lavet, troede jeg, en rigtig flot booga bag. Men kun til den havde været i vaskemaskinen. Her gik alt galt! - Og jeg vil bare lige fortælle andre nybegyndere om det, for man lærer jo af sine egne og andres fejl.
For det første, havde jeg smidt den i vaskemaskinen sammen med et par håndklæder, men ak, min gamle vaskemaskine blev "sidetung", så jeg blev nødt til at fylde noget mere tøj i den. Mens jeg lavede aftensmad, gik jeg spændt og ventede på, at vaskemaskinen skulle blive færdig.
Men ak og ve. Den så noget træls ud, da den kom ud af vaskemaskinen. Den var fint filtet på den ene side, på den anden side var den også filtet - sammen . Selvfølgelig pga. at der havde været for meget tøj i vaskemaskinen, så den har været foldet sammen i maskinen, og har ikke kunnet bevæge sig frit. - Og ikke nok med det, så var den petroleumsblå farve smittet af på den råhvide, så den så heller ikke længere så køn ud. Jeg har brugt Peru uld, så pas på hvis I bruger det, - det smitter altså af. Jeg vaskede på 60 grader.
Jeg havde lavet kant med Hjertegarn Up21. Det så stadig fint ud.
Så kære venner - I får altså ingen billede af min første hjemmestrikkede "sommerhat¨", og efter mine første ærgelser, - ja så må jeg le, - og så kan jo bare lære det. (Men jeg kan så meget andet)
Er nu igang med min første buttonhole bag, - takket være dig, Olivia! (Godt du lige fortalte det med, at strikke de masker man samler op. Det havde jeg aldrig tænkt på).
Den er jeg spændt på!! Historie følger. Ha ha
Jamen vi vil gerne se alligevel, for netop at lærer, jeg har også lavet nogle "klemmeposer"
Marianne - Vi vil altså gerne se det du kalder for det mislykkes, for ellers tror vi ikke på at det er så slemt som du beskriver det. Vi skal nok love at vi ikke griner
Ja lad os lige lave et afsnit med alt der mislykkedes. Det kunne være festligt. Skal jeg starte?
Men, men, men.... Vores pc er under renovering, - skiver lige fra min datters bærbare, - bundkort og grafikkort er ude af min egen, - så I må lige vente med billeder. Orker ikke lægge program mv. til foto ind på denne. Så billede må vente. Så kan jeg også lige nå at lave noget der dur, forhåbentlig, i mellemtiden.
Jeg har da faktisk også nogle andre ting, jeg gerne vil vise frem til den tid... Jeg er jo ny her, - så jeg vil gerne vise, at jeg ikke er helt uduelig med mine hænder.
Jeg bliver nok færdig i løbet af weekenden. Måske var det bedre ikke at skrive noget om det!! Så I ikke spørger hvordan den er blevet !!!
hejsa.....ja lærepenge betaler vi alle....og selvfølgelig er det lige til at hyle over når det sker....med det lækre garn...
det med en tråd med mislykkede objekter, er da en god ide...
måske er der en anden der lige kan se det helt geniale i lige netop den kasserede ting....
en anden ting: smid aldrig noget af det filtede væk....det kan altid bruges til at dekorere med...på eet eller andet tidspunkt....
Så så Olivia Så grim at den skal smides ud, er den da heller. Ha ha. Men det er MEGET tæt på.
Men god ide, det du skrev med genbrug.... Jeg har ellers holdt tasken med to fingre over skrallespanden, - og væretlige ved.....
Ja lidt ærgerligt med garnet. dyrt nok.... Men det bliver forhåbentlig kun denne ene gang, det mislykkedes, - man har jo lov at være optimistisk
????????? hvad har jeg sagt....jeg har jo ikke set den !!!!...men glæder mig til det...!!
jeg har lige smidt en taske i maskinen igen til en runde mere....nu bliver det så spændende om der kommer en babytaske ud....
var så tosset i morges, at jeg absolut måtte valke inden jeg tog på job...
den så godt ud i våd tilstand, men syntes bare den godt kunne filtes lidt mere....
Olivia.... Glæder mig til at se din taske. Hvor mange grader filter du på???
Jeg har overvejet at prøve bare på 40 grader næste gang, - ved ikke om det duer....
Har lige været i biffen, så nu vil jeg sætte mig i sofaen med min kommende buttonhole bag. Min bund er blever lidt længere, end der stod i opskriften, så højden skal vel være tilsvarende højere Synes det er svært at bedømme. Den mislykkede taske, synes jeg var meget høj - men efter turen i vaskemaskinen, blev den meget lav...
og nej, nej Olivia, - du har ikke sagt noget forkert Det var da bare pjat.... Sådan er jeg!!!
Var lige forbi Ommer-siden..... Åh hvor er det godt at se andres fejl....Fandt ud af, at min taske kunne have været værre...
godt at vide...så taler vi samme sprog...'fnis'
jeg PLEJER rent faktisk at valke ved 60 gr. ...
når jeg ikke kender garnet, starter jeg SOM REGEL på 40. (jeg tager ofte chancer...
den jeg lige har givet en tur mere, har fået 2 x 40...det var et helt ukendt tykt uld...og den er tilfredsstillende nu...
har lige startet maskinen med en råhvid taske i 3 tråde blandinsgarn...hvoraf den ene er en silketråd...venter spændt på at åbne lågen om ca ½ time...
det med forhold på højde/bredde, der er du på rette spor ang. proportioner...men garnet bestemmer en hel del selv...og ofte kan man hive og trække det i form...
hmm jeg snakker som om jeg er klog på det...det er jeg ikke...har bare leget lidt....og elsker processen...
venter spændt på at se din taske...
dem har jeg forresten lavet flere af...men har ingen selv (jo en lille en ) så jeg må vist i gang, da jeg synes det er en utrolig lækker taske...
Olivia...Hvis du stadig er på ??
Jeg har lige målt min taske i bunden. Iflg. opskriften skal bunden værre ca. 39 cm, min er 10 cm bredere. Tror du så ikke det vile være klogt, at strikke 10 cm mere til i højden?
nå...jeg havde lige svaret dig, men så forsvandt det igen da jeg skulle tjekke noget...
39 cm bred bund....det lyder helt helt vildt...i mine øjne skulle den ikke være mere end ca 22 cm..filtet mål...
og så er din 10 cm bredere....!!!
står der virkelig det i din opskrift...har ikke lige min indenfor rækkevidde....
tag lige og tjek det en ekstra gang...
jeg har 2 tasker...en der er færdigvalket og een i maskinen....
men de skal lige gøres helt færdige...med hank og pynt osv...så...i morgen i dagslys...
har du den originale opskrift eller oversættelsen...og vi snakker om samme taske ikke ??
Ja, jeg har taget den engelske udgave, som du har lavet link til. Har strikket på pind nr 15 med dobbelt garn, - så det er sikkert garntykkelsen, der gør forskellen. I opskriften står der bunden er ca 37 cm og min er altså blevet noget mere.... Men mon jeg ikke bare skal prøve aligevel at lave den færdig. Mon den kan holde faconen, hvis den bliver større?
ok...ja det kommer jo an på garnets tykkelse...
men pinde 15 !!!!!
du ved godt at der er forskel på de danske og engelske mål på pinde ikke...
ja jeg spørger bare...du ved det sikkert, men usa pinde str.. 15 svarer til pinde str 10 DK
og jeg ser ingen steder at der står 37 cm...hvordan har du fundet frem til det..
jo du kan jo lave den så stor du vil...men så ville jeg altså valke den temmelig meget, så den bliver fast og "stiv"..
jeg har lige taget taske nr. 2 ud...40 gr. ...og den skal have en tur mere...jaja...så kan jeg lære det...jeg kan lige så godt bruge 60 gr. straks...
men nu vil jeg gå i seng...lige om lidt....du kan godt nå at svare mig.....ellers snakkes vi i morgen...det er jo et spændende emne vi har gang i
Hold da op.... Det med pindene vidste jeg ikke!! Nå men så lærte jeg også noget i dag. Jeg mangler kun den sidste del, - hankene! Tror bare lige jeg prøver at lave den færdig. Måske bliver det en kuffert.... Men kan den ikke også blive for tyk.... - du ved, med det dobbelte garn?
Godnat til dig. Sov godt og tusind tak for hjælpen...
PS. Jo det står i opskriften med de 37 cm....
----
Så røg min første buttonhole bag i maskinen. Den ser stor ud, men har de rigtige proportioner, så vidt jeg kan se. Hvis den ikke lykkedes, så har jeg da i det mindste lært opskriften i hovedet, så nu kan jeg da selv eksperimentere med den, og så lave en mindre størrelse. Olivia... Du havde ret. Tasken er nem at strikke, - når man først forstår opskriften...
Og det der med at pindestørrelserne er anderledes på amerikansk, fik jeg så også lært....
Nu går jeg så lige spændt og venter på resultatet, Puha....
I hører nærmere...
jamen det bliver spændende at høre fra dig igen...
det skal nok blive rigtig godt...
www.123strik.dk har en tabel over pindestr. den er god at ha..
og de 37 cm kan jeg stadig ikke se...men måske mangler jeg den sidste side....anyway...nu gør du selv dine erfaringer
hvilket harn har du brugt...
Det står på side 2, omkring 7 linier nede.....
Jeg har lige kigget til tasken, den filter fint indtil videre.....
Jeg har brugt Fritidsgarn, - det var det, de havde det største farveudvalg i i den "lokale". Nu ser vi, om det er noget, der skal bruges igen....
så må vi snakke om hver vores...for på min står der intet intet om 37 cm...eller cm i det hele taget...kun rækker og antal masker...!!!
fritidsgarn er st super valkegarn...det bruger jeg også.....
Olivia... Opskriften er fra dette link, som du har lagt ind som Opskrift/Udfordring:
http://users.easystreet.com/shawna/knitblog/Buttonholebag.pdf
Så er min taske filtet..... Det blev ikke en kuffert - men jeg giver den lige en gang mere, synes godt den kan tåle.... Ser ellers fin ud...
ja, nu ser jeg det.....
men det er 2 forskellige opskrifter vi har alligevel...hmmmm..
tror din er originalen og den jeg har er en der er tilrettet......
eller omvendt...der er ihvertfald meget mere tekst med i din...!!
det var da pudsigt...nu skriver jeg din ud, og kikker den igennem...
måske den er bedre..!!
glæder mig at den lykkedes....og til at se den..
Olivia.. Jeg synes tasken er blevet rigtig god, men måske mangler der lige lidt dekoration på den..... Men jeg kan altså bedre lide en, som du har lavet. Har set den på din hjemmeside.... Den er blå, turkis og lysegrøn med en guldblomst... kan jeg få opskriften på den, - eller er det bare nogetdu har i hovedet???? Jeg prøver at se om jeg kan lægge billederind i løbet af dagen...
det er samme opskrift som du har brugt....
i forskellige farveskift...jeg slutter hanken med den lysgrønne..
og hanken laver jeg også sommetider på min egen måde...
strikker ligesom en hestetømme rundt om hele tasken som jeg så samtidig lukker af....det giver en fin fast kant...
det lysegrønne pelsagtigt er et "metal"garn der er hæklet på bagefter...
tit finder jeg først på hvordan tasken skal ende, når den er valket og tør...
ellers kunne den strikkes med.....
nu har jeg 2 tasker der skal pyntes lidt....så ser vi om de skal vises frem..
Ja så er en ny taske født.... Den er blevet ok, på trods af, at den ikke er delt efter "bogen".
1.Sådan så den ud, - temmelig stor !
2.færdig
3.Her er den kommet ud af vaskemaskinen, - skal lige i form og tørres, - og så nok pyntes lidt... Men jeg er glad, - den lykkedes.... - også selv om den ikke er HELT, - ikke delt, som jeg skrev, efter bogen
den er da skøøøøøøøn....flot gået...der er jo ingen regler....du er designeren....
stort tillykke...
er du i gang med næste...???
Tusind tak for de rosende ord.
Ja. jeg har lavet bunden til den næste. Strikker denne gang kun med enkelt garn og på pinde 6, så den bliver nok kun halv så stor..
Fandt jo ud af, at der er en tråd med opskrifter, og der fandt jeg din - på dansk.... Ved du godt, der er en fejl deri ?
Det er lige i starten af den, hvor du skriver, at 3. række skal være som nr. 2. Efter den engelske version, gentager man de to første rækker (pinde) til der er X antal masker på pinden. Altså kun udtagninger på hver anden pind. Ellers bliver de to ender jo ikke ens.
Denne taske er strikket i Fritidsgarn, ren uld, med dobblt garn på pind nr. 15. Har dog lavet kroppen lidt højere end efter opskriften. Tror den er ca. 30 cm i bredden, så her er plads til pung, mobil og lidt til...
Jeg synes, at min filtede buttonhole taske godt måtte være en anelse stivere i bunden. Tror det er fordi, jeg har strikket på for tykke pinde, at den er sådan. Kan det hjælpe at filte igen, - eller kan man stive den??
Eller skal jeg måske lave en indlægs- papbund!
Gode råd modtages
hejsa.....var det ikke også noget med at du havde strikket den i glat ???
så bliver den ikke så formfast som i retriller....
tjaaaaaa...hvilke gode råd kan der gis...ved det ikke...om det kan hjælpe at valke den igen kommer måske an på den øvrige taske...om den kan tåle det....ellers var det jo nok løsningen....
Har du mere garn, eller noget andet i sammen tykkelse, så strik en ekstra bund - filt, og læg ned i den - giv den evt. et par sting i hver hjørne, så kommer den til at stå, hvad jeg syntes er ret vigtig med tasker, så ikke hele indholder ryger ud på bordet, når man sætter/lægger den fra sig.
Tak for de gode råd... Jeg overvejer lige, hvilken metode jeg vil lave, - måske begge dele. Den står fint nok op, - men ville gerne have bunden forblev flad, når der kommer noget i den...