Hundeuld:
Min datter Jenny`s hæklet dåbskjole .
Den er hæklet med hæklenål nr. 1,25 og tyndt DMC hæklegarn i 1973
Skørtet er orange ligeså bånd, det var moden dengang.
Kjolen kan bruges til barnet er ca. 1/2 år
Printable View
Hundeuld:
Min datter Jenny`s hæklet dåbskjole .
Den er hæklet med hæklenål nr. 1,25 og tyndt DMC hæklegarn i 1973
Skørtet er orange ligeså bånd, det var moden dengang.
Kjolen kan bruges til barnet er ca. 1/2 år
Efter at have læst indlægget om dåbskjoler med navn påsyet, vil jeg da gerne vise vores dåbskjole.
Jeg syede den, da jeg havde fået min søn i 1968. Det er oprindelig min konfirmationskjole, som havde korte ærmer, så det var ikke let at få lange ærmer ud af dem, men ved hjælp af nogle fine flæser, gik det Der blev lavet et sæt lyseblå og et sæt lyserøde sløjfer og bånd til, så det var nemt at skifte rundt, når den skulle bruges. Underkjolen blev flikket sammen af min egen første undertrøje fra 1947, og som min mor havde syet, og en gammel særk (underkjole), som havde været min bedstemors.
Nu har kjolen efterhånden været båret til døbefonden mange gange i årenes løb, indeholdende mine egne to børn, fætre, kusiner og til sidst mine egne 4 børnebørn. Pigernes navne, dåbsdato og årstal blev syet på med lyserødt og drengenes med lyseblåt. Det har været rigtig sjovt, og jeg håber selvfølgelig, at traditionen vil blive ført videre.
Her er det Amalie der har familie Hovesen`s dåbskjolen på.
Spørgsmål i P4 panelet i radioen i går:
Jeg har haft en dåbskjole, der ikke har været brugt i 30 år. Den er jo ikke helt hvid mere. Hvad kan jeg gøre?
Svar:
Den er af silke siger du. Du kan jo ikke gøre andet end at vaske den. Du skal købe et storvaskemiddel uden enzymer. Du skal vaske den i en netpose, og du skal tørre den udbredt på et håndklæde og stoppe ærmer og bryst ud med hvide vaskeklude. Når du efter dåben skal gemme den væk skal du købe noget syrefrit silkepapir hos en sølvsmed og stoppe brystet og ærmer ud med papiret.
Hej Bente
Her kommer historien bag dåbskjolen.
Min mor blev født på Lammefjorden, af meget fattige forældre, i 1920. Familien emigrerede til Canada i 20’erne, men kom senere tilbage til Danmark, da mor var ca. 18 år.
Alle ”især kvinderne” i familien har været (er) meget kreative, for manges vedkommende en simpel nødvendighed. Mor blev kokkepige på Hagesholm hos familien Clausen.
Mine forældre blev gift i 1943 og fik min ældste bror i ’44. Og da havde mor stadig forbindelse til familie Clausen.
Da min bror blev født var der jo mangel på alt pga. krigen, og hun havde ikke en dåbskjole til sit barn, så det måtte hun jo skaffe sig, og det blev så Fru Clausens køkkengardiner der blev syet om. Den blev sidst brugt i 1968, så begyndte den at blive mør og gå i stykker i vask.
Jeg lavede en ny dåbskjole i ’72 sammen med min yngste søster (samme år som mor døde), da var min søster 13 år, og havde det selvfølgelig svært med dødsfaldet. Jeg lærte hende at kniple så hun kunne hjælpe mig med at få dåbskjolen færdig (jeg var gravid ), den bruges flittigt i familien endnu.
Hilsen Kirsten Pedersen
Familien Gerdorff Nielsen Fanø dåbs kjole
Hæklet af tyndt bomuldsgarn i 1973.
Pudevåret var en barselsgave, det er lavet med orkis kant og bort.
Når lille søster skal døbesVedhæftet fil 1311, så skal dukken jo også døbes, Vedhæftet fil 1312
mener storesøster, så der blev lavet en kopi til dukke barnet,
som var med i kirke.
Ida kniplet dåbskyse Vedhæftet fil 1313
til sit barnebarn eget design
Et fantastisk arbejde, nyd synet
gå ind på Ida`s hjemmeside, og se mere
http://www.fallentin.dk/personlig/ida/indexDK.htm
Familien Anna Marie Nørregaards dåbskjole fra 1950
Maren Petra Jespersen Dall fik lavet denne dåbskjole ,
i en broderi forretning i Vejen.
Som fik dem lavet af en landsmandskone Inge Eriksen
i Vejen Vestersmark.
Inge Eriksen broderede fra morgen til aften
dåbskjoler og navne derpå, hun var gift med Peter Eriksen og de havde en datter Gudrun.
Hun lavede dog ikke kniplingerne, så er der nogen der ved noget om dem, så skriv endelig.
Gav dem så denne kjole til sin datter Anna Marie Nørregaard.
Kjolen er lavet af hørlærred, alle borte er kniplinger.
Underkjolen med den store bort af kniplinger
er lavet af kammerdug.
hej igen
jag tittade på din sida,,hade ju lite svårt för danska språket,,kanske ska kolla på engelska i stället,,
jag fattar inte hur jag skall komma in där här kommer foto på min dopklänning jag sytt o tävlar med
dåpekjole eller vad heter det på dansk
Jeg blev døbt 1. juledag 1951.
Min mor har fortalt at dagen startede som en stor forvirring. Min far sejlede på langfart og havde lovet at være hjemme til dåben (min fødsel kunne han ikke nå). Først 1 times tid inden dåben kom han hjem.
På vej til kirken formåede jeg at kaste op på kjole og på vej op af kirkegulvet kom der en del ud i den anden ende.
Min moster, som bar mig, glemte hvad jeg skulle hedde og hvad værre var - min stakkels hårdtprøvede mor havde såmænd også glemt det men opdagede lettet at der sad en seddel under døbefonten med mit navn.
Jeg tænker tit på hvor meget min mor har stået med selv og hvor meget min far mistede og gik glip af, fordi han netop var sømand. Han var hjemme et par måneder om året, ellers sejlede han på Østen.
Året før min fødsel, fik mine forældre en lille pige, der blev født alt for tidligt og hun døde bare 3 dage gammel. Min far nåede aldrig at se min søster og var heller ikke hjemme til hendes begravelse. Det kastede en stor skam over min mor, der bare var 19 år og tilmed ugift. Min far nåede dog hjem til deres bryllup i november 1950 - og pudsigt nok kom jeg til verden 9 måneder senere.
Han gik glip af min fødsel, så mig første gang på min dåbsdag og så mig først igen da jeg var næsten 1 år gammel.
Min mor havde været rigtig god til at vise mig billeder af ham og det gav pote, da han kom hjem lige inden min 1 års fødselsdag. Min mor vågnede nemlig ved at jeg stod op i sengen og sagde "det er bar" (det er far) så jeg havde lært lektien.
Min far gik i land da jeg blev 15 og sejlede derefter en del år med Englandsbådene fra Esbjerg til Harwich - og først da oplevede jeg at have en far
Stakkels din mor.
Ved godt, at det var en stor skam, at få børn, når man ikke var gift.
Jeg har lige været på Bornholm, hos mine svigerforældre.
Der forærede min svigermor mig, min mands gamle dåbskjole. Det er hans tipoldemor der har syet den, og hele familien er blevet døbt i den.
Jeg synes det var på tide den kom på pension, så jeg har lige rammet den ind idag.
Nu kan vi glæde os over den - hver dag- er det ikke skønt.
Hilsen Linda
dåbskjole anno 1873.
pas godt på den bl.a. må den ikke få sollys, og papiret bag kjolen skal være syrefrit ellers forgår den simpelthen, det bedste vil nok være at tale med dem på et museum, om hvordan du gør det sådan at den overlever
Den er utrolig smuk. Skal den ikke bruges igen? Det er næsten synd.
Min mormor syede en, alle hendes 9 børn + deres børn ( vi er 34 fætre/kusiner) + vores børn er døbt i den. Ale navne + dato er broderet
i underkjolen. Overkjolen har ændre udseende nogle gange, - er blevet forlænget med ekstra blonde - og kortet af igen. Afhængig af hvad der lige var mode. Den er dog også meget skrøbelig nu, men underkjolen tror jeg næsten er uforgængelig- den er lavet i halvkraftig bomuldslærred
Nej kjolen skal ikke bruges mere.
Den er efterhånden så skrøbelig, at jeg var nervøs for at vaske den. Men det gik. Den er trods alt også 132 år gammel, så den er gået på pension.
det var bare en super god ide at komme dåbskjolen i ramme.. jeg havde engang min tvillingers første par cowboybukser sat i ramme det så virkelig sødt ud. de hang på deres værelse og alle var vilde med ideen.. nu bliver de 16 år i næste måned så nu har jeg ikke råd til rammerne mere de skal jo være store hi hi
Mikkel fik sin dåbspude i går, fint pakket ind i folie
og alle beundrede den
tillige havde han familiens dåbskjole på
som er syet af mosters brudekjole
kniplinger lavet af oldemor
og alle børnenes navne broderet bagpå
startet af min mor
gæt hvem der har overtaget det hverv !
Er der slet ikke nogen børn der bliver døbt mere .... vi vil se kjoler ja vi vil...
Ja, denne lille yndige pige er altså mig (R) - Så meget kan jeg da huske, men historien bag selve dåbskjolen er desværre længere væk i hukommelsen (F)
Jeg ved bare at den også er blevet brugt af mine to brødre, blot med blåt bånd (Å) Og så vidt jeg husker har min ældste søsters drenge også haft den på.
Min anden søsters børn havde min søsters omsyede brudekjole på. (:)
Det mønster kender jeg puskram... den kjole er nok lavet i og omkring 1970erne...
Og min ældste bror blev døbt i 77, så I har jo nok ret (:)
Så mangler jeg bare lige at finde ud af hvem der har lavet den, men mon ikke det kan tænkes det er min Bedstemor? (:) (mormor)
Den er også rigtigt smukt (:) Jeg gruer også lidt for det der med hvilken families dåbsskjole man skal bruge, når vi en gang kommer så langt.
Jeg havde lykkeligt glemt alt om min konfirmationskjole, men da jeg blev gravid kom min far og gav mig en sort sæk med ordene: "Så har du lidt at sy en dåbskjole af." Jeg havde egentligt forestillet mig, at jeg ville tegne en meget speciel kjole, med en masse finesser på, men da jeg åbnede sækken og så min konfirmationskjole gik der sport i det; den skulle være helt enkelt, og det eneste nye, der måtte tilføjes var hvidt tråd samt et blåt bånd, og sådan blev det.
Denne dåbskjole har jeg syet til mit nyeste barnebarn.
Den er syet i elfenbensfarvet party-satin, det lyder da fornemt ikke :o)
I underskørtet som er af bomuld er der syet ca. 200 små perler i samme farve som sløjfen.
Nøeej hvor er den flot, sikke et arbejde..((O))
Denne dåbskjole er vores 3 drenge døbt i. Det er min brudekjole der er blevet syet om.
Så må vi jo se om drengene vil bruge den som dåbskjole når en gang de selv får børn. Det skal man nok ikke regne med, men det kunne da være sjovt hvis de ville.
En efterhånden "gammel" dåbskjole - jeg strikkede den til min nu næsten 15-årige datter - der hører små strømper og en hue til - efter dåben syede jeg navn og dato på, så kan datteren, hvis hun har lyst bruge den til evt egne børn.
Vedhæftet fil 17429
hej
Nu er det endelig lykkedes mig at finde en forhandler af syre- og klorfrit papir til at pakke om bl.a. de gamle dåbskjoler, sådan at de sammen med mørke og tørt klima har en større chance fjor at overleve.
Her er linket
http://www.sweet-design.dk/checkout_success.php
Tusinde TAK avj , det var en rigtig god oplysning ((O))
Sikken en dejlig dag jeg havde i går for der var jeg til mit barnebarns dåb, hun kom til at hedde Isabella Clara Petersen.(50)
Vi havde en skøn dag i selskab med både min søns fars familie og min søns venner samt moderens familie og hendes venner, men det største var nok at min yngste søn Daniel stod fadder til sin brors datter - han var i hvertfald meget stolt.(z)
Vedhæftet fil 35175 her står den stolte far som bar datteren til dåben samt den ikke mindre stolte farbror
Vedhæftet fil 35176 her står de stolte forældre med deres datter
knus Minniesmor*306
Hundeuld - jeg kom til at tænke tilbage på da min egen søn blev døbt i 1985. Han blev døbt ½ år inden han skulle konfirmeres - på det tidspunkt var han næsten et hoved højere end præsten og måtte jo bukke sig temmelig meget for at få vand i hovedet. Til dåben var han iført en fin lyserød og hvidternet skjorte, lyserødt slips og lyseblå bukser. Dåben var efter den almindelige søndagsgudstjeneste, men kirken var stuvende fuld af alle hans kammerater og selvfølgelig gæsterne. Det var en meget fin oplevelse og den del af de almindelige kirkegængere opdagede at der skulle foregå noget særligt bagefter, så de blev også. Han havde selv valgt sin gudmoder - min veninde - men hun betingede sig dog, at hun ikke skulle bære ham. Bagefter spiste vi frokost derhjemme - så alt i alt blev dagen rigitg fin.*117*
Å hvilken en dejlig beretning..*131*
Dåbskjolen her er syet af Bjarnes (min mands) mormor i 1935 til Bjarnes brors dåb den 2.6.1935. Siden er Bjarnes 4 andre søskende blevet døbt i den. Han er selv døbt i 1955.
Vores børn er døbt henholdsvis i 1977, 1980 og 1986 i den samme dåbskjole.
Sidst er vort barnebarn Karoline døbt i den 30.10.2005.
I alt er der døbt 32 børn af familien i denne kjole.
Denne kjole lavede jeg i foråret 09 til min nieces søn. Den er i glat Thai-silke og silke med blomster på hue og kant på ærmerne og bunden af kjolen. Dertil en pose til opbevaring samt bøjle og sutteklud. Mønsteret er fra Ingelise bladet.
Inger
Denne dåbskjole strikkede jeg i 1997 til mit første barnebarn i USA, siden er hans lillebroder og lillesøster også blevet døby i den.
*189*
Hvor er det altså flotte kjoler og dejligt med en lille historie ved(qwe
Den 7.marts blev vores første oldebarn Magnus døbt, dåbskjolen har oldemormor,syet for 31 år siden, Magnuses mor, hendes søskende, fætre og kusiner er døbt i den
*189*
Her er vores dåbskjole..
Vedhæftet fil 45898
Jeg fandt en hæklet kjole i et gammelt ugeblad.. herfra fandt vi ideen som blev syet op i et gammelt lagen.. vurderet af sønneke og 2 døtre...klippet og syet op igen i noget gammelt bomuldstof..og nu var kladden skrevet til det fine hvide satinstof..
Mor her kniplede blonde om halsen og kanter på kjolen Tønderkniplinge..ligeledes om ærmer og forneden af skørtet der er lavet et i lyserødt og et i lyseblåt..
På billedet er det Marcus der bruger kjolen..
Min datter der syer mange galla/fest kjoler og hun syde den..