-
6 vedhæftning(er)
Krøje hvad er det ?
Ja hvad er nu det *120* det er sådan noget der sker når et par hoveder Missemor og hundeuld sætter sig sammen og snakker nyt design
Vedhæftet fil 90247 Vedhæftet fil 90248 Vedhæftet fil 90249 Vedhæftet fil 90250
Nogle streger bliver sat på papir Vedhæftet fil 90252,nogle mål bliver taget*306 og noget garn bliver fundet frem Vedhæftet fil 90251 (59)
Nu skal der så laves nogle strikke prøver et Exel ark så der kan blive lavet en opskrift til sidst på en Krøje.
Vil i være med til at følge det her på rokken.dk(H) så læs med det næste stykke tid.
-
Det ser ud som om det bliver en kreativ restegarns trøje.
Det bliver spændende at følge.
Sådan lidt i retningen af den gamle bog, jeg har fra 1974: "Strik i stumper og stykker" af Aase Westphal.
-
Det var godt nok store overvejelser vi var ude i - kan næsten ikke vente med at se det færdige resultat *306
-
1 vedhæftning(er)
Her kan i se hvad der indtil nu er sket jeg har valgt noget andet garn Vedhæftet fil 90256 det er til pind 2 og 2½ men efter en strikke prøve vælger jag at bruge 3*120*
-
Skønne farver, det skal nok blive en flot krøje (bdk
-
1 vedhæftning(er)
Ja så er jeg begyndt på Krøjen Vedhæftet fil 90257 nu går det bare derud af så får vi se hvad der sker.*306
-
Det bliver spændende at se den krøje.
-
1 vedhæftning(er)
Ja hvad sker der så Vedhæftet fil 90270 det ser nu meget godt ud ikke :) ja men konen her kan åbenbart ikke regne mere (Å) det holder ikke målene (R)så op med det igen og det er i den grad ØV at trevle tyndt garn op..(awd
-
Herlige fotos, man kan tydeligt "se" taleboblerne over jeres hoveder (39)
Synd du er "ude i" optrevling,
der er hjælp af hente i *123456*
-
1 vedhæftning(er)
Tak Pia :) der strikkes forsat på den næste Vedhæftet fil 90281 , da vi sad der se indlæg 1 og snakkede var der en snakken om hvad skulle den hedde , det er ikke en trøje -poncho -sjal -bluse, så vi sad der og smed ord ud i luften og lige pludselig siger missemor KRØJE og det faldt bare i god jord((O)) jamen det var da en Krøje vi lavede .
Selv om vores mænd sagde så meget så gik Poul Erik direkte til computeren for at se hvad det ord var og om det fandtes.. det gjorde det :)https://pjtservice.dk/reservedele/ *mae* kors hvor vi grinede (31) og så gik der sport i at finde mere om det se nu her fra Jydske ordbog
krøge2 verb.
Udtale og bøjning +
Etymologi mv. +
Betydning –
= sætte ring i trynen på svin
(for at hindre, at den roder op i ageren el. svinestien).eksempler
?(landsbyvedtægt 1691:) Svin skal enhver holde i goed hegte (dvs. indhegnede) fra Voldborgdag (dvs. 1. maj) og till ald kornit er indhøsted ... mens om foråret eller efterhøsten skal de krøeges (så de altså godt kan æde, hvad de finder på agerens overflade, men ikke roder op i tilsåning mv.). SkastH (Vider.IV.377).
?Endnu til langt ind i det nittende århundredes sidste halvdel var det almindeligt at lade svinene "krøge" for at forebygge, at de oprodede gulvet i stien. Krøgningen bestod deri, at man anbragte en eller to kroge af jerntråd i trynens øverste kant ... Ukrøgede svin kunde (også) i græs- og kornmarker anrette stor ødelæggelse. RibeAmt.1911-14-422.
?Smeden og Nabomanden (dejsede ofte om på vejen hjem pga. fuldskab) ... Skæmterne sagde: "No ku di sjel træng te o blyw krøget ... dje Nies haaer saaen en Lø'st te æ Joer (= nu kunne de selv trænge til at blive krøget; deres næse har sådan en lyst til jorden). Frifelt&Kragelund.ØV.62.
|| også kaldt: kroge
eksempler?(landsbyvedtægt 1729:) Alle Sviin her i Byen skal idelig være krogede, saa længe Iorden ikke er frøsen (= tilfrosset). *RibeH (JySaml.5Rk.I.429).
Hvad pokker er det vi har rodet os ud i (31)
-
Så må I sætte en ring i krøjen (ghf (31)
-
Ja, det var nu godt nok sjovt - det kan være det ender med vinger og hale *120*(31)*120*
-
1 vedhæftning(er)
Ingen af mine kollegaer forstod, hvorfor jeg sad og smågrinede for mig selv, da jeg fik en faktura med denne varelinie på - jeg arbejder et sted hvor vi sælger og repr. traktorer og landbrugsmaskiner *120**120**120*
Er noget spændt på at se, hvad den Krøje bliver til *120**120**120*
Vedhæftet fil 90287
-
1 vedhæftning(er)
Kan lige se det for mig missemor ((O))
Der er nu kommet en ekstra farve på vissengrøn og jeg er næsten nået op til halskanten Vedhæftet fil 90289
-
Jeg forstår simpelthen ikke - har du flere timer i døgnet end os andre (31) du er godt nok nået langt, begynder at kunne se det for mig ((O))
-
Jeg kan da allerede se både vinger og hale :-)
-
Ja Asta den ser ud som en begyndelse på en farveladeponcho, meeeeeen det er den langt fra, bare vent lige nu er der 250 masker på pinden.. det er nogle lange omgange. der er 20 pinde i hver hak.
-
Jeg har en engelsk strikkebog med sjaler, ponchoer og halstørklæder. Et af halstørklæderne er strikket på samme måde i firkanter, hvor der er slået nye masker op og lukket andre af. Ternene er skaktern strikkede. Nogle i ret, nogle i vrang og nogle strikket ret på vrangen.
-
1 vedhæftning(er)
Ja det går lige lidt langsom her, der er nogen små ting der skal laves ind imellem :)
Men se nu her Vedhæftet fil 90330 halsen er færdig men men ved ikke lige om den er som jeg vil have den, Krøgen ligger på bordet og jeg går og kigger lidt på den hver gang jeg kommer forbi så får vi at se.
-
WOW det ser godt ud ((O))
-
Kommer der krølle på halen? (31)(31)(31)
-
Det ser rigtig spændende ud - skønt at kunne følge med her på sidelinien ((O))
-
1 vedhæftning(er)
Dejligt i gerne se med :)((O))
Her er dagens billed Vedhæftet fil 90430 310 masker pr pinden og på pind 2½ tja det tager tid at komme igennem dem, men nu begynder de skæve indtagninger igen, så hjælper det lidt.((O))
piist................ sig det ikke til nogen men jeg er kommet til at tegne 2 krøjer til, så lad os nu se hvad der så sker når den her er færdig. (Å)
-
1 vedhæftning(er)
Så NU kan i se hele hals åbningen Vedhæftet fil 90461 det havde i nok ikke lige regnet med *172* men bare vent der kommer flere finurligheder når jeg kan lægge det ud.*124*
-
Det ser knagme spændende ud, glæder mig så meget til at se den rigtigt ((O))
-
Ja, jeg bliver også nysgerrig *141*
-
Jeg er også nysgerrig og spændt på at se den færdige krøje.
-
2 vedhæftning(er)
Ja men så er den her Vedhæftet fil 90470 taget om moren inden solen stod op :) men her er den med lidt mere dagslys Vedhæftet fil 90471 jeg ved den kommer til at hænge på mig..
-
Hov der var lige loge ind som rokken(R) men vil da lige fortælle der allerede er en ny Krøje ting der næsten er færdig.
-
Er der ærmer i eller hænger den bare ud over armene, som en poncho? Den minder lidt om ponchotrøjen, synes jeg.
Den ser spændende ud.
-
Der er godt nok spræl i den, med de zig-zag kanter, sidder jo som strikket til dig ((O)) *120*
-
Ja jo mere spræl jo bedre særlig når man kommer op i den grå håret tid, man skal jo ikke forsvinde helt ind i hus muren*172*
Lene det er ikke en poncho det er en Krøje og den kan bruges på andre måde, så tænk Krøje når du ser den , der vil komme flere oplysninger hen af vejen, lige nu er der en ny Krøje ting næsten færdig og en 3 ting er på pindene.
-
1 vedhæftning(er)
Så er den næste Krøje ting færdig Vedhæftet fil 90473 så kan i lige fortælle mig hvad det så er :)
-
Jeg kan sagtens fortælle dig - hvad det er *120*
Det er FLOT strikket !
-
Kan kun give Reste-Pia ret - fantastisk flot strikket, og så florlet, at man slet ikke mærker man har en Krøje på ((O))
-
2 vedhæftning(er)
Ja, det skulle så have blevet en Krøje hue (Å) men ja Vedhæftet fil 90478 det blev det slet ikke, det blev en helt anden hueVedhæftet fil 90479 men til spille går den så ikke alligevel, den kommer over i sjove huer. Så om igen fru Vinding HUSK så lige at regne ordentlig næste gang(n)
-
Ja det skal åbenbart bare drille, jeg har slået op på det 3 forsøg med en hals krave; men nu får lige lov til at ligge indtil mit hoved funger igen. (Å)
-
Det er nogle sjove og spændende huer, du laver.