Efter at jeg er begyndt at interessere mig for, hvilken rok, jeg mon skal ha' købt, er jeg faldet over adskilligt interessant, bl.a. denne side, som jeg jo selvfølgelig synes hører hjemme her med et link.
http://www.lemvigh.net/rokke.htm
Printable View
Efter at jeg er begyndt at interessere mig for, hvilken rok, jeg mon skal ha' købt, er jeg faldet over adskilligt interessant, bl.a. denne side, som jeg jo selvfølgelig synes hører hjemme her med et link.
http://www.lemvigh.net/rokke.htm
Ashford rok skal du købe, den der hedder tradionel, den kan tåle at komme udenfor og blive slæbt rundt over alt, og den kan vores "mænder" næsten altid flikke sammen hvis den går i stykker, hvis vi ikke selv kan Man kan altid få reservedele til den.
Og dernæst, kig på QXL der kan du mange gange finde en til en rimelig pris.. Og skynd dig så at få fat i en, så du kan komme i gang....
Tak for dine gode råd.......skulle du falde over en, inden jeg selv gør, må du meget gerne lige gi' mig et praj. Jeg vil selvfølgelig gerne ha en, der osse ser ordentlig ud
Arbejdsrok der ser godt ud, du må da have dig 2 (ghf
Tjaaae måske, lad os nu se, hvor ivrig jeg bli'r, rokkesen, det kan jo være, jeg prioriterer den, der ser godt ud, den hygger jo i hvertfald i stuen, sammen med min nye bedstemorkurvestol med lammeskindet jeg er jo en frygtelig hyggefis, ved du nok
Hej Laurine!
Ribe-rokken er kendt for at være flot - og det er den. Men jeg vil ikke anbefale dig at købe en. Jeg drømte selv om en, men er fuldstændig frafaldet den tanke, efter nærmere bekendtskab.
Der er en del problemer med dem - og de er tunge som et ondt år. De er lavet af massiv ege-træ.
så er de 5 gange så dyre som en ashford, og laver hårdere garn.
Jeg synes i den grad mine to ashford pynter ved vores pejs i hyggekrogen. Så hop du bare på sådan en.
Du kan ind imellem finde billige rokke i dba, som ikke er en ashford. Jeg har netop fået overtalt en dame, jeg hjalp med at spinde, til at stille sin væk, og i stedet købe en ashford. For første gang længe får hun lavet ordentlig garn. Man kan ikke indstille trækket på de rokke - og får derfor ofte overspundet og overtvundet sit garn alt for meget. Det bliver som sejlgarn. Lige p.t. er der en billig ashford dobbeltsnorsrok til salg i Horsens i dba - for 600 kr. Den ser fin ud på billedet - og hvis jeg var dig ville jeg virkelig overveje det,
Så se dig for - og lyt til Hundeulden. Det gjorde jeg - og det har sparet mig for mange problemer.
Tak ska' du ha' Nette, jeg agter i allerhøjeste grad at lytte til Hundeulden, for jeg har jo ikke begreb skabt om rokke. Jeg ved som sagt jo heller ikke hvor meget det bliver til, men hyggen i pejsekrogen kan vi jo altid bruge. Lige nu er alle mine kreative celler pakket i kasser, så det haster jo heller ikke mere end det jawer. Jeg skal nok være forsigtig Jeg har jo osse det problem at vi ikke har bil, og derfor ikke bare kan hente den hvorsomhelst.
Sådan en rok kan da godt fragtes i en bus eller tog, jeg har haft min på min cykel 4 km, det gik fint...
Så er det da en fordel det er i Horsens - hvor man let kommer til i tog
Jeg har hentet mine to i hhv. Vordingborg og Kalunborg, og det er ret langt at køre. Men gode, billige rokke hænger ikke på træerne.......
Husk der skal være mindst 3 spoler til og et spoletræ for ellers kan du ikke komme igang....
Hundeuld :Jeg må vedgå jeg er en samler H)
Jeg samler på spoler til rokke, ja, alt gammelt vedr. rokke.
Mange af de spoler der blev lavet til rokkene i gamle dage, blev håndlavet, små kunstværk, de skal jo kunne "ligge" lige med snoren, så det er ikke bare sådan ud fra luderkig man lavede dem, nej, de skulle passe nøjagtig, her er nogle fra min lille samling
1. de mørke på spole træet er de ældste, ca sidst i 1800 tallet
Jeg kan jo ikke lade være Når jeg ser rokke og redskaber, så flyver pengene ud af min pung Men her er den sidste rok som jeg dog har byttet mig til for garn.
Om jeg nogen sinde får den i gang, det er så en anden sag, for den står hvor den står, og er djævels tung, men prøves skal den .
Det ser ud til der er nogle ting fra en rok, som så er blevet supleret med andre ting.
Jeg vil prøve at få historien omkring den, , får jeg den, så får i den også ..
1.
Køn er den ikke, men solid :-)
Dette spole træ står på Fanø museum i Nordby
Her kan du læse lidt om Fanø spinderske
http://www.aldus.dk/fanoe/illustrere...881-08-28.html
Så faldt jeg lige over det her billed på nettet, en rigtig gammel spole, har aldrig set sådan en før
1.Hvor den er fra aner jeg ikke
Jeg er ny i dette forum, men håber alligevel på lidt hjælp. Bor i Spanien og har fundet denne dejlige gamle rok ude i Extremadura provinsen, det er ikke en dyr fin rok, men en gammel rok brugt til meget arbejde ( 170€ har den kostet ).
Den kan ikke bruges til at spinde på, hjulet er skævt og snoren lægger sig i den ene side, men jeg vil gerne gøre den ren uden at ødelæggge den. Hvordan kan jeg bedst gøre det? Den fungere som en gammel dansk opstanderrok, man strammer spole/vingetrissen ved at dreje på et håndtag ( se billede ) som desværre sidder så fast at jeg ikke kan dreje på det. Er der nogen mulighed for at få det fri?
Tak. Marianne
Hejsa Marianne.
Det er svært at guide dig, når jeg ikke kender overfladebehandlingen af træet - eller træarten, eller hvordan du vil have at den skal se ud bagefter, Men her er et par grove linier.
PS. LAV ALTID EN PRØVE PÅ ET USYNLIGT STED.
Den hurtige:
Jeg ville tage sæbespåner og piske det i vand og "vaske" rokken i skummet. - Det er vigtigt at det kun er skummet, ellers kan træet slå sig meget, ved tilførslen af den meget fugtughed.
sæbespånerne er nok blevet lidt nussede af vasken, så lav en ny gang meget tykkere, hvor sæben er for kraftig til at skumme ordentligt. Smør hele rokken ind i det og tør det af igen, så det kun har siddet ½-1 time.
Den grundige, som fjerner noget patina og charme, hvis du ikke passer på!
Brun sæbe opløst i vand. Vask rokken i det og brug gerne en skurebørste til at komme ned i porrene på træet. Læg træet til tørre og når det er knastørt pudser du forsigtigt på de steder hvor træet har rejst sig med max korn 150 - 180 (jo lavere tal jo grovere) sandpapir.
Derefter giver du rokken en overfladebehandling med enten sæbespåner, eller med blød vox eller olie.
Du kan hoppe over i denne tråd og se hvad en grundig behandling med afsluttende vox, gjorde for min garnvinde.
Ærlig talt, du skal ikke bruge den til at spinde på, nøjes da med at bruge en støvsuger, til at tage det løse snavs, og lad så mange mange års brug sidde i rokken, den har jo en ånd den rok, og lad være med at vaske den væk..
Men jeg bruge sæbespåner til mine rokke, men de er jo også kun bare nye
Og så Velkommen hertil, kom indenfor og vær med
Det var jo dét, jeg ville ha´ sagt/skrevet ... men jeg kunne ikke finde ordene!!
Sådán hundeuld.
Rigtig mange tak, imponerende så mange svar på så lidt tid. Jeg spinder på min nye rok, så I har måske ret, det er bedre at lade denne være som den er.
Den står jo dér og fortæller om sit arbejdsomme liv - Det er så smukt med gamle redskaber - de taler til én.
Lidt nænsom puslen er OK.
Ganske som en kær, sød, gammel og multirynket tiptiptipoldemor,
Tænk hvis hun fik pollifylla i alle rynkekrogene og fik spartlet de værste grater væk - og derefter fik lagt en makup som til en 25-årig.
Nej vel.
Jeg er faktisk drøn misundelig på ejerne af disse rigtig gamle håndarbejdsredskaber.
Og et tror jeg ikke, jeg er ene om - slet ikke herinde - så nyd du bare, at du har noget, vi andre vildt gerne vil ha´ fingrene i.
Og TIL LYKKE med det smukke klenodie.
Rokken har fået et nødråb ....
Er dere nogen der kan hjælpe her...
Goddag!Jeg bor på Bornholm!Kan de hjælpe med at bestemme dette instrument,jeg ved ikke hvad det er!Men jeg tror det er en eller anden del til en spinderok?der står et årstal 1791 på foden,den er fremstillet i Rønne hos billedskærer Kofoed.
Med venlig hilsen
Bent Hansen
3730-Nexø
Er der slet ikke nogen der kan værer med her, mit eget bud er det er en garnvinder evt. til at lave .. hvad er det nu de hedder der der tråde man sætter på en væv, der skal værer lige lange...(F) hjernen er stået af idag..(t)
Det kunne ligne bobiner på/med bobineholder.
Jeg mangler at se et billede 'forfra', men umiddelbart forestiller jeg mig, at spolernes indbyrdes afstand kan reguleres.
Så kan en spinder vinde garn omkring de 2 bobiner (spoler), og netop lave dén størrelse bundter, hun/han ønsker.
Bare et lille beskedent bud. (R)
Jo, den kan regulers ser det ud til. så det er nok en almindelig garnvinder...
Hvis de 2 skoler kan rotere, kan det sagtens være en garnvinde.
Når de to spoler kan rotere, følger garnbundet jo med, men jeg er ikke sikker på, at den er stabil nok på gulvet - benene virker for korte og med for lille indbyrdes afstand til at stabilisere den.
Endnu mere, jeg har fået af Bo:
Prøv lige at se hvad jeg fandt her
http://www.clausholm.dk/idn42.asp
Restaurering af spinderok
Den Gamle By i Århus har restaureret Clausholm Slot's spinderok. Det er Torsten M. Johnsen, der har udført arbejdet, og rokken kan nu ses på slottet i "Dronningens dødsværelse".
Spinderokken menes at have tilhørt Dronning Anna Sophie. Under den 30. juni 1929 anfører lensbaron H. Berner-Schilden-Holsten i sine "Breve og Optegnelser" bl.a.:
"den 28. april kørte jeg ... til Aunsbjerg, ... for at overvære den meget interessante auktion i Silkeborg (efter Kammerherre Steensen Leth) over sagerne fra Højriis. Der var meget store priser og en masse mennesker. Jeg købte bl.a. ..."
Selvom rokken ikke nævnes blandt det indkøbte, er man ret sikker på, at den stammer fra denne auktion. Det har altid kun været en formodning, at den oprindelig tilhørte Dronning Anna Sophie, men lensbaronen har sikkert købt den på denne blotte formodning.
På foden kan man se årstallet 1617, så rokken er altså endnu tidligere, end fra Anna Sophie's tid. Hvis nogen kender til en tilsvarende spinderok, vil Clausholm Slot meget gerne høre om det.
Sidder her og får lyst til at tage til den gamle by i Aahus, bare for at se den rok... så den kommer på GPS til næste gang vi er i Jylland
Så skulle du næsten overveje at skulle til Jylland i Pinsen, der er der nemlig husflidsdage i Den gamle by.
www.dengamleby.dk:
"Pinsemarked
På Den Gamle Bys pinsemarked kan man møde husflidsfolk som rebslageren, kniplersken, træskæreren og mange flere. Her er de små håndværk i fokus. Ekperter i de forskellige håndværk demonstrerer de gamle teknikker og sælger af deres fine ting.
10. - 12. maj (Pinsen)"
Den gamle by er nu et besøg værd, hvornår det så end er. Som indfødt århusianer har jeg tilbragt rigtig mange timer dernede og kan kun anbefale det.
Men som jeg læser den artikel, så er den på udstilling på Clausholms slot og ikke i den gamle by? Clausholms slot ligger mellem Randers og Århus.
Nette
Hundeuld; Jeg er bare lige nødt til at tjekke, at du har set mit indlæg herover. Jeg er nemlig lidt i tvivl om, om du har indklippet hele artiklen, eller det kun er en del af den, og at der evt. står andetsteds i artiklen, at rokken er udstillet i Den gamle by.
Synes bare, det ville være ærgerligt, hvis du tager i Den gamle by, for at se den, og den så ikke er der. :-)
Nette
Jepper kom forbi idag .. tak for oplysningen, der kommer fluks en ny adresse på GPS...((O))
Selv om den gamle by også trækker.. vi får se.
Hej jeg har set en meget smart bord-rok fra Færøerne - og har tænkt på, om sådan en, ikke kunne laves af en gammel hånddrejet kødhakker?
Den kunne jeg godt tænke mig at se i brug; man skal bruge den ene hånd til at dreje og så kun en hånd til at holde ulden ??? Er det en du ved hvem har ?
Jeg syntes at den ligner en spolemaskine.
Ja, Rysse! Sådan én har jeg set i Gudumholm. Der er nogle af mine vævevenner, der spoler garn op på papirruller, fordi de har en speciel skytte til deres væv, hvor man lægger en garnspole ned i skytten.
Ja Strikkelene, nu du nævner det, så tror jeg også jeg har set det.
Men denne her skulle kunne spinde uld. Desværre så jeg den ikke spinde, da den havde sat sig fast. Hende der havde den med, fortalte at hun havde arvet den fra sin far - og hun kunne huske, at han sad og spandt med den ved køkkenbordet, da hun var barn.
Så det er en fra Færøerne?
Jeg synes bare den er smart, den kan jo tages med overalt (sk)
Nu er jeg blevet nysgerrig. Tror I det er en spolemaskine, han har siddet og spundet med?
Det er muligt - jeg ved det ikke. Men det billede du har sat ind ligner en spolemaskine, dog har jeg ikke set en spolemaskine med den runde flade plade på tidligere. Mon det kan være en "moderniseret" udgave han har brugt.
Nej, det er den på billed han har brugt. Efterhånden har jeg overbevist mig selv om, at det er en spolemaskine, som er blevet brugt til at spinde med.
Tænker det godt kan lade sig gøre f.eks hvis du har børn til at dreje håndtaget *120*. Hvilket i sig selv er ganske genialt!