Jeg har lige startet med at sy med perler... Har kun en opskrift på perlebamsen, men kunne rigtigt godt tænke mig at få nogle flere... Er der nogen der er villig at hjælpe mig??? Gerne baby ting og bryllupsting...
KH Skatten83/Hanna
Printable View
Jeg har lige startet med at sy med perler... Har kun en opskrift på perlebamsen, men kunne rigtigt godt tænke mig at få nogle flere... Er der nogen der er villig at hjælpe mig??? Gerne baby ting og bryllupsting...
KH Skatten83/Hanna
Hvad for slags Perler er det du syr med?
for hvis det er grøndlanskeperler kan jeg godt hjælpe dig...
Det er stenbodens!!! Ved ikke om det er grønlanske...
Hej
Jeg blev introduceret for perlesyning (De små grønlandske perler) her i sommers hos en veninde. Jeg vil gerne være med til at bytte opskrifter, men jeg har ikke så mange endnu...
VH. LoP
Er lige nød til at sige Copyright - et frygteligt ord men betydningen er at man ikke må bytte den slags i flæng og slet ikke herinde offentligt. Det kan skabe en frygtelig ballade - hold jer til at bytte dem der er offentliggjort i ugeblade det er legalt og jeg er sikker på det er det I har tænkt jer at gøre :-)
Tag disse udvekslinger over en pm/pb.
Til dere som etterlyser forskjellige perle oppskrifter.
Send meg en PM. Har oppskrifter som har vært utgitt i forskjellige
ukeblader.
Jeg har lige talt med Stenboden. I må gene bytte opskrifter, men I må ikke kopiere dem.
(H)fra Tut
Jeg sender kun oppskrifter over e-post. Vet ikke om du synes det er i orden?
Hvis jeg forstår det rigtigt, så er det jo kopiering.
Jeg er ikke nogen ørn på en PC *120*
(H)fra Tut
Hvis jeg forstår jer ret så må man godt sende de originale opskrifter rundt - har Stenboden sagt og det kunne jeg så heller ikke se hvordan de skulle kunne forhindre der står jo ikke på dem hvem der har købt dem.. Jeg har da også før været på loppemarkeder hvor de små hefter lå og blev solgt - hvis man tømmer dødsbo osv...Det kan man jo heller ikke forhindre nogen gør
Det byder sig selv at e-post også er KOPIERING og derfor IKKE i orden....
Jeg er så ikke helt sikker på at den der med videresalg af opskrifterne er ok. Og faktisk står der noget kringlet i Copy Right omkring videresalg og distribution samt at det er til eget brug og en hel masse underpunkter.
Forstår så slet ikke Stenboden helt med at man godt må bytte deres opskrifter - så begynder copy right at skride lidt i retning af mangfoldiggørelse eller også har de bare indsat hvordan kreative mennesker er indbyrdes - at vi er glade for at dele de glæder og goder vi har.
[QUOTE=Jeanne Thøgersen;263192]
Forstår så slet ikke Stenboden helt med at man godt må bytte deres opskrifter
Det syndes jeg lyder meget fornuftigt, jeg laver ikke sådan perle ting selv, men kunne godt forestillie mig det bliver kedeligt at blive ved med at lave den samme opskrift og hvis ikke man vil lave den mere vil det være ok at bytte med en anden.
Næææ Det er ikke sikkert sådan videre salg er lovligt men hvis man sælger ud af et dødsbo hvordan i al verden vil de så forhindre det ? Så får de godt nok travlt hvis de skal ud og undersøge HVERT eneste loppemarked der afholdes - i hvert til fald her i Jylland er der MANGE af dem om sommeren..
[QUOTE=Birgitma;263239]
Jeg syntes jævnligt der slås slag her for at bevare copyright. Hvis du vil acceptere bytningen af perleopskrifter er det også strikkeopskrifter og patchworkmønstre og alle opskrifter/mønstre der skal frigives og så er der ingen grund til at få copy right på.
Selv har jeg min holdning til de ting og hele debatten denne gang skyldes at folk ville bytte herigennem :-))
Ved det bor lige ved siden af sådan en kræmmerhal og ja utrolig hvad folk slæber ud derfra. Jeg prøvede blot at fortolke loven og mener at man mangler klare retningslinier for hvad man vil accepterer lige på det område.
Mine mønstre må folk da bytte som de vil blot skal de ikke begynde at sælge dem videre.
Jeg har lige talt med Stenboden igen. Indehaveren er der ikke før i eftermiddag, der ringer jeg igen.
Så der en gang for alle kan komme klarhed over dette.
(H)fra Tut
[QUOTE=Jeanne Thøgersen;263250][QUOTE=Birgitma;263239]
Jeg syntes jævnligt der slås slag her for at bevare copyright. Hvis du vil acceptere bytningen af perleopskrifter er det også strikkeopskrifter og patchworkmønstre og alle opskrifter/mønstre der skal frigives og så er der ingen grund til at få copy right på.
Selv har jeg min holdning til de ting og hele debatten denne gang skyldes at folk ville bytte herigennem :-))
Det jeg mente var at hvis stenboden syndes det er ok er det fint man kan bytte.
Jeg tænker også lidt at hvis man vil bytte eller på anden vis fremskaffe sig mønstre på forskelligt så er det - med copyright-loven in mente - underligt man gentagne gange ser folk spørge om det herinde - der er vel andre muligheder for at komme i kontakt med hinanden end på et offentlig forum - vi har vel vores profiler liggende hvor man kan komme i kontakt uden alle kan ss det - og så kan man jo i "ro og mag" tage stilling til hvordan man vil forholde sig til den pågældende situation.
Ikke dermed sagt jeg vil opfordre nogen til at gøre det men at man igen og igen forsøger sig "offentligt" det fatter jeg ikke en bjælde af..
Og pr scanning og email jo det kommer godt nok ikke ud på papir hos afsender men det er i høj grad også kopiering. Det troede jeg var indlysende
Og ja.. klare regler er at foretrække...
Jeg har lige talt med ejeren af Stenboden.
Originale opskrifter må gerne byttes indbyrdes.
Opskrifter der sælges på loppemarkeder er også OK.
Kopiering er ikke tilladt.
(H)fra Tut
[QUOTE=Jeanne Thøgersen;263568][QUOTE=Birgitma;263536][QUOTE=Jeanne Thøgersen;263250]
Hvis det er tilfældet for deres firma bør de ikke sætte copyright på deres ting
Copyright betyder det ikke at man ikke må lave kopier af deres opskrifter, det bliver der jo heller ikke gjort, der bliver byttet orginaler.
Tak for svaret Tut. ((O))
[QUOTE=Birgitma;263615][QUOTE=Jeanne Thøgersen;263568][QUOTE=Birgitma;263536]Copyright er lidt mere end blot retten til at kopiere - den omhandler også den brede destribution og videregivelse af materiale - eks.v står der at man må bruge dele af et materiale i egen tekst og kun med kildeangivelse.
For min skyld må folk gøre hvad de lyster men man kan da gøre det bare lidt skjult og ikke ligefrem reklamere med det - smadder dobbelt moralsk ved det men sådan er jeg altså også :-)
Nu tror jeg der er skrevet nok her, så inden den kører helt af sporet så lukker jeg
MEN EN TING ER SIKKERT ROKKEN.DK OPFORDER IKKE NOGEN TIL AT BRYDE NOGEN REGLER OM DET HEDDER DET ENE ELLER DET ANDET - VÆR RAR AT TÆNKE PÅ DET.
Jeg vil meget nødigt have at man omtaler rokken.dk som steder hvor alt er tilladt, det er det ikke(awd