Hejsa [
Jeg søger opskrifter på hvad man kan bruge til at farve æg med. og hvordan det gøres.
Jeg er sikker på at der er mange herinde der har prøvet det, både med gode og dårlige erfaringer... Del dem med mig
Printable View
Hejsa [
Jeg søger opskrifter på hvad man kan bruge til at farve æg med. og hvordan det gøres.
Jeg er sikker på at der er mange herinde der har prøvet det, både med gode og dårlige erfaringer... Del dem med mig
jeg ved at de tørre skaller på løg kan bruges du putter skallerne i vand og koger dem sammen med æggene
og velkommen til rokken
jeg har brugt forskelligfarvede servietter, pakket æggene ind i den ønskede farve og lagt i bundet af en gryde med vand og forsigtig lagt sten ovenpå og hvor længe de skal koge kan jeg ikke huske. Nogen gange har jeg lagt små blomster ind på ægget inden jeg pakker dem ind i sevietten for at give søde blomster mønstre, der hvor blomsten ligger kommer der ingen farve.
Jeg har også brugt løg sammen med æggene som også gir en dejlig farve, rødbeder.
man kan også bruge rødkål, eller appelsin-skaller
Dejligt med hurtige svar
Er der også nogen der ved hvordan man kan lave dem så de blir marmorerede? Det er så flot
prøv dig frem.... det kommer automatisk, idet æggene ikke tager lige godt imod alle steder.....
fra Hirtshals
i hobby forretninger kan du købe små 15 ml. Waco Mamor farve køb 2-3 farver, sådan gør du, tag en gammel skål eller lign. fyld koldt vand i så tager du en tandstik dypper i maling lad dråberne falde ned i vandet skift mellem farverne og til sidst kører du stille rundt med en tandstik, så er det klar du trækker/dypper den ting du vil har farvet, se en af de ting jeg har lavet
Hvor er det flot, Jytte - og så lyder det ikke engang svært ..
Du kan også bruge narvsværte, det bruger hende der underviser på mit blomsterbindingskursus...
hej bibber, det er heller ikke svært, og så kan man få det i mange farver
og sådan en mappe som jeg viste, der lavede jeg blandingen i køkkenvasken så trækker du mappen igennem, til sidst tager du noget terpentin og tører malingen af vasken vupti så er der rent .
jeg fandt lige disse kort de er lavet på samme måde, lægges til tørre på avis, prøv med forskelligt farvede karton det giver mange farvenuancer
sæt hvid papir indeni .
De hvide løgskaller giver beige marmorerede æg, de røde løgskaller giver rustfarvede. Og farven holder evigt tror jeg. Mine er over 20 år gamle og lige flotte..
Prøv også lige at farve dine påskeliljer. Sæt en buket i vand med frugtfarve i vandet, og de får de flotteste striber.
Den havde jeg ikke hørt om før skal prøves
Så har jeg sat nogle sovende påskelilje i rødt vand, lad os se hvad der der
Tirsdag: de tager farve
Så er det vist ved at være på de tider, hvor vi skal til at samle materialer til at farve æg med... Flere gode idéer?
For et par år siden var jeg med til en påskeinspirationsaften.
Jeg kan desværre ikke huske hvordan jeg fik mine æg til at se sådan ud, men jeg kan huske at vi pakkede æg og diverse planter ind i et stykke køkkenrulle med staniol uden om,og så blev de kogt temmelig længe.
Her kan I se mit resultat - Klik på billedet
Her er tre mere
Den røg da lige til udskrivning (H) Gad vidst, om ikke Tigerbutikken er leveringsdygtig i farverige krydderier...
Flotte æg, du har Parkie!
DE er flotte.. 1000 spørgsmålet.. de er kogt længe, vil det sige de ikke er så sarte for stød og deslige ? Spurgte en der ikke ved en disse om det..
FLOTTE æg, du laver søde Parkie...
Det er kogetiden der bestemmer farven, jo længere de koger, jo stærkere bliver farven
Her er der mange ideer til farvning af æg i påsken..((O))
Ja, der kan farves med mange sager, også rødkål, teblade, løgskaller,rødbede, og prøv at sætte elastikker eller snor om, så gir' det også en sjov virkning !
Her er nogel gode tips alle kan bruge*100)
En anden måde man kan lave mamorerede æg er ved at trykke noget malig ud på et stykke plas(maks 3 farver) og derefter drejer ægget i malingen og sådan kan man få et rigtig fint æg.*100) jeg skal selv prøve det iaften men guiden ligger her:
http://www.cchobby.dk/pages/inspirat...ideaGuid=17059
Jeg skulle også lige til at foreslå teblade.
Jeg har når jeg farvede med løgskaller lagt nogle af de sorte støvdragere fra tulipanerne mellem løgskallerne det giver en meget flot virkning i det marmorerede..jeg giver et drys alun inden jeg ruller det om ægget..
Jeg puster mine æg ud og giver dem en time til halvanden.
Det er også fint at bruge hyldebær..
Spændende at læse om, hvordan folk laver påskeæg. Har overvejet at lave nogle, her til denne påske.
Jeg har 30 udpustede gåseæg til at ligge nu på 3. år... Når jeg går igang med dem skal de helst blive "helt rigtige" og jeg er i tvivl om hvordan det er bedst at gøre det. Jeg så bange for at den med malingen og marmoreringen skal "klatte" osv-osv... Har overvejet at tage nogle hønseæg og prøve på først...
Til tip har jeg læst et sted man skal polere dem i madolie bagefter. Så falmer de ikke så meget og bliver fint blanke
Her står der lidt om plantefarvede æg_
http://www.olvohans.dk/link7/Plantefarvning.html
http://www.ingahansen.dk/Side483.htm
jeg grunder mine.. med en sprøjtemaling ... nu skal mine være sorte så det er med sort grunder... jeg lakere dem når jeg er færdig.... men skal du natur farve skal du ikke grunde dem
Nogen der skal igang i år (H)