Den her begynder i nakken, så kan man strikke til man ikke har mere garn.(ghf
Nyt link kommer
Printable View
Den her begynder i nakken, så kan man strikke til man ikke har mere garn.(ghf
Nyt link kommer
Jeg skal prøve at gøre det lidt nemmer.
Du skal på den pind du tager ud på gøre sådan
strik 3 masker
tag 1 maske ud
strik til den miderste maske,tag 1 maske ud før den og 1 maske ud efter den miderste maske,
strik til der er 3 masker tilbage, tag 1 maske ud.
næste pind strikker du bare,
også begynder du på den næste med udtagninger igen.
Mer hjælp til nem opskrift....
Hundeuld - når du skriver 'tag 1 maske ud', samler du så lænken op i forrige række?
Hilsen Klippegøj
Det er op til dig selv, hvis du bare slår garnet rundt om pinden, får du en hul række, hvis du vælger at tage op i tråden før ser man det ikke.
Glæder mig til at se det færdigt.(nvb
Tusind tak for det hurtige svar - nu går jeg i gang med et. Jeg er sikker på at det bliver rigtig flot og jeg skal nok tage et billede.
Ha' en god aften!!!!
Knus Klippegøj
jeg er selv ved at strikke dette sjal man starter i nederste spids og strikker op ad jeg har bare ikke blomsten i alle ruderne men opskriften er nem at gå til hvis man kan strikke ret, vrang, tage 2 og 3 masker sammen og slå om (nvb
http://www.heirloom-knitting.co.uk/o...wl_pattern.pdf
...........og er kommer verdens nemmeste sjal i hele verden:
(her kommer en trommehvirvel)
http://muffinmamma.blogspot.com/2007...-p-en-dag.html
Det kan jeg godt klare hvis det er men der står altså ikke så meget informativt. Du skal bare følge diagrammet til sjalet har den størrelse du ønsker.
Det øverste diagram viser de første 40 pinde. Start med en maske på pinden og strik pind 1. Fortsæt til du er tilfreds med størrelsen og strik så den øverste kant som vidst på det midterste billedet.
Jeg lavede en prøve med frynser som giver et andet look og brugte hver andet hul i kanten til at sætte dem fast med.
En anden god ide er at bruge to tråde kid silk haze i lidt varierende farver hvilket giver en lidt tweed agtig effekt. Dette giver selvfølgelig et lidt tykkere sjal og man bruger dobbelt så meget garnt.
Det nederste diagram viser en prøve på sjalet - igen ikke i fuld størrelse.
Du skal bruge 3 nøgler kid silk haze og pind 5.5 mm. Ingen strikkefasthed angivet. Maskerne mellem de to blå streger er de 18 masker du skal gentage i mønstret.
Diagram:
Alle lige pinde strikkes ren ret og alle pinde startes med en omslagning. På tilbagevejen strikkes oo (dobbeltomslaget) dog en ret en vrang (du strikker to gange i omslaget)
. (prik) = ret på ret og ret på vrang
o = slå om
/ = to ret sammen
\ = tag en maske løs af, strik en maske, tag den løse maske over.
^ (trekant) = tre ret sammen
1000 tak Zuzzan. Jeg har printet din beskrivelse ud, så må jeg se om jeg har fattet noget som helst. Jeg vil i hvert fald prøve.
Nu er jeg så kommet i gang. Men nåede kun til pind 14. Hvad betyder den vandrette streg ?
den betyder at der hvor du har slået om pinden 2 gange på retsiden
skal du på vrang siden strikke en ret maske og en vrangmaske altså stregen er ligmed en vrangmaske håber det hjælper
Tak for det. det prøver jeg.
hvordan går det med strikningen i dag rysse (t)
Jeg har selv strikket 2 sjaler ud fra Huldeul´s opskrift de er bare lækre - den ene er dog ikke færdig endnu
Jeg har brugt Highlander garn i forskellige farver 8 nøgler
og noget bomulde/acryl til den anden i brun og hvid
Ihh, synes du det er nemt? Jeg synes faktisk, det er ret svært at hækle. Jeg startede på det forrige år, bestemte mig for, at det skulle ligge i haven, og være mit håndarbejde derovre.
Det ligger der endnu, jeg er vidst nået til 5. maskebuerække, og det er altså ikke fordi, vi de sidste par år har fået lavet helt vildt meget i haven.
Ok garnet er noget floffy noget, der ikke kan rinkes op, men alligevel...
Jeg købte det som strikkekit forrige år i Netto, i panik over at have glemt strikketøjet derhjemme en dag, hvor vi skulle være i haven hele dagen. - Æv, nu fik du mig til at tænke på det...Nu SKAL jeg jo gøre det færdigt, stædig som jeg er. Kender I det?
(ghf
Nette
De er godt nok flotte, og de ser faktisk ud til at have en bedre form end det af Hedvigs.
Hvad pinde strikker du på, når du bruger Highlander, og kan du huske, hvor mange masker du endte med? (Du skal altså ikke tælle efter). Jeg så det nemlig også på Hundeulds side, og det ser rigtig stort ud. Sådan nogle ville jeg gerne have i haven, til når vi havde gæster og grill og ungerne var blevet puttet. :.-)
Nette
(:)Ja, det er meget nemt at lade sig lokke herinde. Der vises så mange utroligt skønne håndarbejder. Så vil man jo gerne prøve selv. Rokken er et meget inspirerende bekendtskab, men også et meget dyrt et! Men det er bare (qwe
Ved ikke hvor mange masker der var men kan sige at jeg har strikket af 8 nøgler highlander garn - brun og rød stribe var strikker af 2 nøgler garn.
Jeg strikkede på pind 7 mener jeg det var.. - men brug gerne 100 cm rundpind hvis du har - jeg kunne lige knap have det på en 80 cm
Har lige købt til endnu et sjal i mere afdæmpede farver - brun og lys meleret highlander hvor jeg har købt 11 nøgler så den kan blive lidt større
undskyld det sene svar men havde ikke set du spurgte mig(R)
Susanne
Venner! I er godt igang med at lokke mig til at prøve at strikke Hundeulds sjal. Jeg har jo restegarn fra den plaid, jeg vævede i sidste sæson på mit vævehold. Jeg har løseligt regnet ud, at jeg har ca. 276 g. meget tyndt uldgarn (100% uld) i 6 farver (nogle farver har jeg lidt mere af end andre - mørkerød, mørkeblå, lyseblå, lyselilla, orange og gul. Hvis jeg strikker det på en rundpind nr. 4. Det må være løst nok. Elllers bliver det nok for luftigt. Garnet er så tyndt, at det næsten knækker, bare jeg ser på det. Hvis ikke 276 g. er nok, så må jeg anskaffe mig noget mere af lignende uldgarn. Men den længste rundpind, jeg har er 62 cm. lang. Jeg må nok på jagt efter én, der er 100 - eller derover cm. lang. For jeg kan regne ud, at jeg ender med at have temmelig mange masker på pinden. Jeg vil nok lukke dem af, som jeg plejer med en hæklenål, så aflukningen ikke bliver så stram, som når man lukker af med strikning.
Jeg skal nok prøve pind nr. 3 istedet for! Det bliver spindelvævstyndt på pind nr. 4. Det er for tyndt for mig. Jeg prøver lige igen med pind nr. 3.
Mon jeg skulle strikke med dobbelt garn, så det bliver lidt tykkere?
Ja, dobbelt er bedst og måske går jeg tilbage til pind nr. 4. Det blev alt for spindelvævstyndt og "pjevset" med enkelt garn - selv på pind nr. 3. Ja! Dobbelt og på pind 4! Nu virker det, som om det bliver tilpas tykt og kan varme. Det første forsøg blev alt for tyndt.
Jeg synes, det bliver tyndt nok alligevel med dobbeltgarn på pind 4. Jeg lader være med at strikke stramt. Så det bliver luftigt nok efter mit hoved. Og hvis jeg ikke har garn nok, så finder jeg nok noget tilsvarende garn at bruge. Jeg kunne jo godt blande det med noget andet uldgarn, der i tykkelse svare til tykkelsen af det dobbelte garn. Sommetider er det ikke nogen dum ide, at blande flere slags garn sammen (bare det er - som her uldgarn begge dele). Jeg har noget andet uldgarn, der er samme tykkelse, som når jeg strikker dette her dobbelt.
Hvordan kan jeg slå 9 masker op, tage 4 ud og få 14 masker ud af det? Der skulle vist kun være 13 masker efter den første udtagning. Jeg har pillet lidt op og prøver igen!
Jeg har pillet op igen et par gange - bl.a. fordi jeg tabte en maske et par gange.
Men nu har jeg 33 masker på. Og det går fremad! Jeg strikker meget løst, så det bliver stadig luftigt (med huller), men ikke spindelvævstyndt. Men jeg bliver jo nok nødt til at anskaffe mig en meget lang rundpind på et tidspunkt. Forløbig er den nuværende lang nok.
Og nu må det være på tide, at jeg skifter farve!
Citat:
I "Jeg kan strikke sjal" skrev Nette :
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strikkelene http://www.rokken3.dk/forum/images/s...s/viewpost.gif
Og så må jeg have anskaffet mig en meget lang rundpind. Jeg ved ikke, om der kan være 200 masker på denne her. Den er 62 cm lang.
Det kan du sagtens! Jeg havde 450 masker på min 80 cms rundpind, da jeg lavede mit sjal. :-)
Nette
Og jeg svarede:
Ja, men jeg ved jo ikke, hvor mange masker, jeg ender med at have! Jeg ved godt, at der følger en brugsanvisning med rundpinde om, hvor mange masker, der kan være på pinden. Men jeg får altid smidt dem væk. Det vil nok være lidt meget, hvis jeg f.eks. sidder med 450 masker på min 62 cm pind. Tror I ikke? Hvor mange masker er der ca. på et sjal, der er f.eks. 80 cm. på den bredeste side? Bare et ca. antal!
Strikkelene, du behøver ikke en meeeeeggget lang rundpind.
Hvis der ikke er plads til alle maskerne på pinden, kan du strikke med 2 eller flere rundpinde.
Hvor mange masker der kan være på en rundpind, afhænger af garnets tykkelse.
Du kan evt vikle en elastik i den ene ende af hver rundpind, så fungerer de som meget lange jumberpinde.
Dette gør jeg selv når jeg strikker sjaler, for næsten alle mine rundpinde er 'kun' 60 cm lange. Men det kræver selvfølgelig at man har flere pinde i samme størrelse
Tak, Ingeborg!
Der gav du mig en god ide!
Jeg har 57 masker på nu og de fylder ikke engang halvdelen af rundpinden. Selv om det er dobbelt uldent vævegarn (kamgarn, tror jeg det hedder). Og jeg strikker løst, så det er stadig luftigt og elastisk - uden at være spindelvævstyndt.
Selv tak.
Nu er det ikke mig, der har opfundet strikning med mange pinde.
Dengang kvinderne rendte rundt og strikkede mens de vogtede køer, fødte børn, lavede mad over brændekomfur, opvartede mænd, gjorde rent og vaskede tøj i hånden, da havde de allerede fundet ud af at strikke med flere pinde. Det har jeg engang læst i en bog.
Du kan også tage dit målebånd og finde ud af hvor mange masker der er pr.10 cm og så gange det med 6
antal masker pr 10 cm x 6 = antal masker der fylder 60 cm
Så vidt jeg kunne måle, var der 20 masker på 10 cm x 6 = 120 masker.
Jeg vil lige sige, at de 3 midterste masker virker lidt "stramme"/"kompakte" selv om jeg strikker dem lige så løst, som alle de andre masker. Nu er jeg næsten oppe på 100 masker (97), når jeg er færdig med denne omgang. Så jeg kan se, at jeg helt sikkert også kommer over 200 masker, før sjalet er stort nok.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg havde fået den skøre ide, at den midterste trekant på sjalet skulle være nede i spidsen. Men jeg har kigget på Hundeulds billeder og har fundet ud af, at trekanten er oppe i nakken. Hvor dum kan man være!!???
Jeg har nu 113 masker på!
Det går bare der ud af hva´. ((O)) Jeg glæder mig til at se dit færdig resultat.
Det gør jeg også, Rysse!
Jeg skulle gerne have det færdigt til september, da jeg vil give min mor det i fødselsdagsgave. Hver gang hun ser noget, jeg har laver, så siger hun (nærmest for sjov): "Du bliver vel ikke træt af det?". Det betyder: "Så vil jeg da gerne overtage det". Denne gang får hun en overraskelse. Jeg vil drille hende med, at det er resten af min vævede plaid. Så tror hun garanteret, at jeg har klippet den i stykker. Indtil jeg siger, at det er strikket af det garn jeg fik tilovers. Og hvis der ikke er nok, så har jeg noget andet lignende uldgarn, jeg kan bruge bare i nogle blå og lilla nuancer. Men det kan godt gå til sjalet.
Dette her var, hvad jeg skrev i den anden sjals tråd (om det vævestrikkede sjal):
Og nu sidder jeg selv og strikke Hundeulds sjal, hvor jeg også vil ende med at have temmelig mange masker (og jeg har købt en 80 cm rundpind, så jeg kan bruge både 60 cm og 80 cm, når jeg får mange masker på)!! Foreløbig er det bare et stort "dukkesjal" med 133 masker. Men jeg har lige opdaget et omslag på pinden, der ikke skal være der. Så jeg må lige et par masker tilbage på samme omgang og fjerne omslaget. Og jeg strikke stadig på den pind, der er 60 cm. Men det varer ikke længe, før jeg "forlænger" med 80 cm.Citat:
Jeg tror ikke, at jeg ville have tålmodighed til at strikke et kæmpe sjal med 300 - 500 masker. Jeg ville blive træt af det inden jeg nåede halvdelen af sjalet. Jeg har heller ikke en rundpind, der er så lang, at jeg kan have så mange masker på, på én gang. Jeg ville snarere stikke det i flere dele og hækle dem sammen til sidst.
Jeg skal nok nå at få det færdigt til september, når min mor fylder 76, så hun kan få et fint sjal i fødselsdagsgave.
Jeg har talt mine maske 3 gange og kom hver gang til 140 masker. Jeg kunne ikke forstå, at der manglede 1 maske. Indtil jeg fik kigget lidt nærmere på det og fandt en tabt maske midt i det mørkeblå garn. Så nu piller jeg lige 2 omgange op og strikker videre derfra.
Mit sjal vokser stille og roligt (selv om jeg måtte pille lidt op igen). Nu kan det nå over begge mine skuldre (som er meget smalle). Jeg har 165 masker på nu. Men det skal mindst være dobbelt så stort endnu. Så der mangler stadig mange masker (som jeg skal tage ud).
Jeg må hellere lukke for Rokken for i aften. Jeg sidder og læser alle jeres beskeder, imens jeg prøver på at tælle, hvor mange masker, jeg nu har på sjalet. Er kommet til 178, så jeg har nok glemt at tage en enkelt maske ud. Der er ingen tabte masker nogen steder. Nu skal jeg snart til at bruge 2 rundpinde samtidig. Jeg har dem allesammen på 80 cm nu, men må nok snart tilsætte 60 cm, for at få plads nok. Der skulle have været 179 masker på, men nu får jeg det til 177. Jeg må vist lige tilbage og se, hvad jeg så har lavet forkert!
Ja, for der skulle være 177 og nu har jeg 181 masker på.
Jeg har nok været for træt til at kunne tælle rigtigt i går aftes.
Det er næsten som om denne tråd er blevet min private tråd! (31) *120*
YES!!!!!!!!!! VENNER!!!! *124*
200 + 1 = 201 masker på sjalet nu!!
Det vokser stille og roligt!