Jeg ville fortsætte med 5,5, for ellers får du jo et problem i den sidste ende, med at skifte pinde, og mønster 3 er der jo også flere "huller" i så det vil næsten se ud som om du har skiftet pind, da det er mere åbent.
Printable View
tak for svaret Agro, det vil jeg så gøre.
vil bare lige vise jer hvordan mit ser ud.
Er næster færdig med mønster 2.
Det ser godt ud luffe, dit 1. mønster ser ud ligesom mit gjorde, og hvis jeg sammenligner med klasus i indlæg 174 (tror jeg) ser hendes helt anderledes ud, det er næsten som om hendes mønster 1 og 3 er ens, og det kan jeg love dig, det var mine bestemt ikke.
Men i dit mønster 1 kan man da følge rækkerne ned, det kunne man heller ikke på mit, så jeg har nok lavet mange fejl.
Det ser rigtig godt ud Luffedreng ((O))
Skide flot Luffe!!!(6)
jeg vil sige til dem der piller op og begynder forfra - det gjorde jeg også 3 gange og har strikket baglæns indtil flere gange fordi jeg ikke koncentrerer mig om mit strikketøj men ser tv samtidig.(n)
jeg har ingen p. nr. 6,5 og i mit knitpix system findes nr ikke så jeg har tænkt mig at strikke på p 6 på 2 ngl. og så skifte til p. 7(x)
det sidst mønster (mini vine lace) har jeg strikket en hel bluse i fandt jeg ud af da jeg kom godt i gang med mønstret *306
jeg er i gang med ngl nr 4
knus Minniesmor*168*
hej jeg kunne ogsaa godt tænke mig at være med til at strikke dette sjal. MVH lilli
(t)(t)(t)
Tror snart, jeg har strikket mere baglæns end fremad
Nu tror jeg nok, at jeg har fået brudt den onde stime, ihvertfald begynder det at gå fremad.
Får lagt et billed ind senere i dag eller i morgen
Så er jeg startet forfra igen med kantmasker og orden på midtermaskerne.
Ville så strikke efter det skrevne mønster 1, og den rettelse, der er på pind 8.
Er der en venlig sjæl, der vil skrive hele rækken op her for mig, for uanset, hvor langt jeg strikker tilbage har jeg en maske for meget på p. 8 ind mod midten. Jeg har 6 før midtermarkøren. Kan heller ikke lige greje hvordan man vender rækken med de ssk masker. Bliver det rigtigt?
Angående den rettelse, hvor der er skrevet: 2 ret løs af til sidst - mangler der så ikke at stå, at de også skal strikkes sammen igen, når de har været taget af, ellers er der vel ingen mening i at det på engelsk hedder ssk (slip slip knit)?
Strikke Marie
Den er da skisme også gal - jeg har lige set den engelske version, hvor de skriver at dette er den rigtige Barbara Walker pind:
R8: K2tog, * (K1, yo) twice, K1, sl1-K2tog-psso*, rep from * to last 5 sts, end (k1, yo) twice, k1, ssk.
Hvis man skal have 5 masker og strikker 1 ret, slå om, 1 ret, slå om, 1 ret og så afslutter med en SSK bliver det da til 6 masker - jeg kigger lidt videre
Jo jo Strikke Marie ....... det var derfor, jeg lagde linket til videoen ind. ((O))
Der skal tages 2 ret løs af en af gangen - plus en længere forklaring om sammenstrikningen - og det er altså meget nemmere at se det på videoen.
Du kan også prøve at se på hvordan maskerne hælder bagefter. De skal hælde mod venstre.
Det ser ikke ud på samme måde, som når man strikker 2 ret drejet sammen.
*147* *147* *147*
Nu har jeg været inde og downloade Kat Le fevres omskrevne diagram m.m., så må jeg prøve at få hoved og hale i disse rettelser, for jeg kan spotte mig til mange forskellige alt efter hvor man kigger (Rokken, Ravelry, Yahoo group m.m.)
Eet er sikkert, det english mesh, jeg har forsøgt mig med er ikke rigtigt, for der er hverken hoved eller hale i det. Jeg ved, at jeg ikke gider se på sådan et sjal, så jeg kan lige så godt lave det om.
Strikke Marie
(H)Strikke Marie,
Det må du altså undskylde!
Jeg gik jo bare ud fra, at når der nu var en rettelse, som gik tilbage til opskriftens kilde, så var det rigtigt ... men men ak og ve ... (R) (R)
De sidste par dage, har jeg ikke strikket på sjalet, men jeg går snart igang igen.
English Mesh Lace er et flot mønster (synes jeg da), hvis man bare kunne få det til at ligne det billede, som du selv lagde i et link tidligere:
Jeg har for mange år (1984) siden købt en bog med masser af mønstre - også lace, men nu har jeg lige siddet og kigger i "The Harmony Guide to Knitting Stitches" og de lacemønstre, som er deri, er ikke nær så smukke som English Mesh .... (og det mønster er desværre ikke med).Citat:
Nå, altså, nu er der ryk i noget...............
Sådan skal english mesh lace se ud:
http://farm3.static.flickr.com/2253/...2d5808bec6.jpg
by AnnaClaire
Det ville ellers have været rigtig rart, at få fat i den korrekte udgave af det mønster. ((O))
Strikke Marie, jeg har virkeligt prøvet om jeg kunne finde en forklaring, men det eneste resultat, jeg kan komme med, er at du ikke skal have ventemasker i midten på denne pind, sådan at den strikke som på dette billede
Vedhæftet fil 27907
Jeg ved ikke lige hvad der sker, men klik på "stregen, så skulle det være muligt at se hvad jeg mener.
Gud ske lov det var ved at drive mig til vanvid. Aldrig har jeg haft et strikketøj, der har været så bøvlet. Havde besluttet at aftenen i aften var den sidste, jeg ville bruge på dette sjal. Hvis det ikke kunne passe ind i mit "firkantede" hoved så måtte jeg lade det gå..............
Nå, men nu er jeg så gået helt tilbage til kilden, og har brugt det jeg har lært ved at lave 6 "Revontuli" sjaler. En ordentlig kant, der kan bære et sjal med så tykt garn, og gemme de grimme udtagninger.
Jeg tager også kun ud på retsiden, og har valgt - som i "Revontuli", at der kun er een midtermaske med samme udtagninger som på det - altså på hver side af midtermasken.
Det er noget med at min forstand kan ikke have den assymmetri, der opstår når man tager et trekantet sjal og putter udtagninger ind der går over 4 masker + 2 midtermasker. Det er for mig som en ligning med ulige og lige antal, der altså ikke stemmer.
Nu ser mit altså sådan her ud - og det ligner den røde klud jeg googlede mig frem til skulle være det originale "English mesh lace". Så nu fortsætter jeg, og har allerede et nyt i tankerne til svigerinden - men det skal kunne gå i vaskemaskinen.(31)
Vedhæftet fil 27909
Vedhæftet fil 27910
Til Strikketøsen: jo, jeg kender godt ssk fra de engelske opskrifter, jeg tænkte bare på dem, der ikke har prøvet det før. Måske ville det være forvirrende at se noget på videoen, og i det skrevne mønster noget andet (mener der mangler det med at man til sidst strikker dem ret sammen gennem de bagerste lænker som vist i videoen).
Jeg var ihvertfald i nogle sekunders manglende fokusering på rettelserne så forvirret, at jeg var ved at opgive. Du kunne vel læse desperationen i mine bogstaver........?(31)
Nå, men nu blev jeg så nød til at tænke lidt selv også.*120*
Jo længere jeg strikker på dette sjal, jo mere kan jeg indse, hvor mange søvnløse nætter dig og Klasus har haft. Kæmpe arbejde I har gjort.
Tusind tak.
Strikke Marie(z)
Ved ud hvad Strikke Marie - Det er altså den flotteste "English mess" (jeg har stavet forkert med vilje - for det er altså noget mess!) jeg har set indtil nu, og hvis du er med på'en skal det være starten på Rokkens sjal á la Victorian Lace når jeg får den endelige afgørelse fra Kulturministeriet.
(6)
Er gået igang med en strikkeprøve af mini vine mønsteret
Fordi jeg ikke kunne få det til at passe.
Og så er det jeg spørger : skal der være 7 eller 10 ventemasker i siden inden jeg strikker dem med i mønsteret ?
Jeg strikker efter original opskriften.
Luffedreng.
Jeg kan huske, at jeg så et eller andet sted på Yahoogruppens tråd, at der var en lille fejl i mini vine mønsteret, men ved ikke helt hvor.
Vil se om jeg kan tjekke det senere idag.
Skal lige ud og motionere, og muligvis aflevere noget varmestuegarn langt væk, men det er ikke afgjort endnu.
Strikke Marie
Hvor det virkeligt flot strikke marie.
Det giver jo harmoni
er der et diagram på det mønster ?
eller en beskrivelse?
Ja hvorfor skulle der ikke være fejl i dette mønster også !!!
God tur strikke marie,håber der er andre der kan hjælpe,så jeg kan komme videre.
Det er "Kat Le Fevre" der har udtænkt det store regne og dividere arbejde. Jeg har simpelthen gennemgået trådene og de mange forskellige versioner, der er af fortolkninger på det sjal. Der er mange muligheder.
Jeg har valgt denne version, da den ligner det jeg har lært fra "Karen Noe" (mit allerførste strikkede sjal). Samme metode benyttede jeg til nogle af Revontuli sjalerne.
Kanten bliver mere stabil og slides ikke så let som en alm. opslåningskant gør.
Måske ville jeg lige prøve en version med to kantmasker i hver side. Kan ikke beslutte mig for om den bliver FOR tydelig med tre. Men nu bliver det bare de tre på dette her.
Send lige din mail til mig, så kan vi udveksle lidt nærmere.
Jeg har også tænkt: Der er da ikke meget, der ligner det oprindelige sjal mere(31), så ..................?
Nå, kan også se på de 85 sjaler der er strikket på ravelry, at der er nogle, der har valgt et andet mønster til det første.. Det kan jeg godt forstå, for det er da ved at tage pippet fra een, med det rod.
Det der undrer mig, er at Elann ikke har lavet en side med Errata/fejl. Det er der jo mange andre der gør, når de opdager det.
Strikke Marie
Jeg fandt dette diagram til english mesh lace:
http://knitty.com/ISSUEwinter07/PATT...acehenley.html
Altså: Når du bruger originalen skal du have 7 + 2 i hver side og 7 +evt. 1 i midten, alt efter hvordan du laver dine midterudtagninger.
Grunden til at det er +2 i siden er at du hele tiden skal starte/slutte med enten 1 eller 2 ret.
Der står 7 +3 i opskriften men det er blot fordi man lægger fx de 2 startmasker sammen med den ene slutmaske, hvilket giver de 3.
I diagrammet har jeg flyttet en retmaske - der hvor der skulle strikkes 2 - ind i mønstret, da jeg fandt ud af at det i sidste ende gav samme resultat og så kunne jeg nøjes med at koncentrere mig om de 7 mønstermasker!
Okey tak for det Klasus ;)
Den bluse ser bare (qwefin ud i English Mesh Lace, men jeg ville nu nødig give mig i kast med den. Men selve mønsteret plus diagrammet har jeg da printet ud til brug for det (måske nok) næste sjal!
Så du skal have mange tak for linket.
Nu må jeg vist desværre hellere give mig i kast med opvask og støvsugning *130*!
Jeg følger interesseret med i denne tråd, men må erkende, at jeg altså er dybt forvirret, men på et højere plan. (31)
Jeg er vist blevet en strikke novice på meget kort tid og har besluttet, at nu gør jeg den islandske sweater, jeg er i gang med, færdig, før jeg igen kaster mig frådende over sjalet.
Som jeg læser det i denne tråd, kan jeg nok nå at deltage alligevel.
Ellers må I lige sige til, hvis det ikke kan lade sig gøre.
Men hold da op for et arbejde I to har lagt i det sjal. Tusinde tak for det, det er da helt fantastisk, og at I bliver ved, det er jeg også imponeret over. (bdk(bdk(bdk
I øjeblikket har jeg opgivet sjalet og det ligner ikke mig, men nu ..........
Har næsten slidt det første nøgle op.
Desuden bliver jeg bliver stresset og forvirret *141*af at læse alle disse forskellige indlæg.
Inger
Så er tiden kommet, hvor jeg lige lægger et billede af mit sjal ud.
Det ser da rigtig fint ud ;)
(H)Mosterkoster,
Du skal vist ikke være bange for, at du ikke kan nå at være med, for der er ikke sat nogen tidsbegrænsning for, hvornår sjalet skal være færdig.
Det er jo også meningen, at man - selvom man bliver udfordret meget med det her - skal kunne hygge sig ("Smiley, som kaster med garnnøgler ....!) med det! *120*
Da jeg ikke har strikket på sjalet eet stykke tid, er jeg stadig kun lige begyndt på Mini Vine ...
(H)Inger1,
Jeg kan da godt forstå, forvirringen - da der jo er 2 opskrifter.
Men enten strikker man efter originaloversættelsen på 2 sider med billeder af sjalet eller også strikker man efter Klasus diagrammer med tilhørende beskrivelse.
Så for at vi kan forsøge at hjælpe dig:
Hvilken af opskrifterne har du strikket efter?
Kan du ikke fortælle, hvor du er gået i stå henne?
Det er netop meningen med hele tråden her, at alle skal kunne spørge løs ... ... ... ((O))
For at gøre forvirringen komplet - jeg havde 2 ekstra masker i siderne ved mit horse shoe lace, men nu bliver de der, og jeg må skrive et nyt diagram senere, så jeg kan få nogle af de store" øer" ud af glatstrik. det er mig ubegribeligt, at de skal være der. Man må da kunne integrere mønsteret.
Så lige nu ved jeg ikke hvad jeg skal sige, jeg strikker efter???
Strikke Marie
Vedhæftet fil 27958
Vedhæftet fil 27959