-
Dejligt at vide du har nydt sommeren i din elskede have.*131*
Lige et spørgsmål som du jo nok først kan svare på om nogle dage hvis det ikke har været regnvejr inden, men holder vandet ved de øverste planter, eller render det hele bare ned i bunden af krukken, hvis du forstår mit krinklet spørgsmål (R)
-
Jeg er helt med ((O)) Det har været lidt regnvejr igen i nat *120* men den står ved døren under udhæng, så den skal vandes, så det er et fedt. Men men. Jorden, som trappen er sat i og kanten nede i bunden af skåret, er lerholdig havejord. Resten af jorden i potten er genbrugspottemuld, lidt sand og tilsat leret havejord, som holder lidt på fugten. Men planterne, fortrinsvis Husløg og en minimini Hosta er ikke vandkrævende - helt bevidst. Husløgene har jeg haft siddende på en liggende stamme i et par år, hvor de absolut ikke har været forvænt med vand, så de er trænet *120* Men ellers går der nok lidt tid, før jeg kan danne mig et overblik over, hvad der har virket og hvad der ikke har.
-
4 vedhæftning(er)
Apropos have og blomster... For nyligt stod jeg med en hasteopdgave udi dekoration. Gemalen skulle til begravelse i hans familie, en fætter. Naturligvis en lidt trist anledning til at lave blomster. Men derfor behøver blomsterne jo ikke at være triste... Hans fætter har været en stærk fighter igennem mange års sygdom og naturligvis elsket. Jeg har kun selv mødt ham et par gange. Men vi var enige om, at den sidste hilsen skulle være personlig og varm - og gemalen, som "roserne" ellers ikke hænger løst på, mente, at vores krans havde været den flotteste (R)
Med tanke på, at den skulle klare sig et døgn inden brug og iø skulle på færgerejse, så lavede jeg den i en oasiskrans, som holder på vand. Bortset fra roserne, som haven ikke kunne byde på grundet hede/tørke, så var alle blomster og blade fra vores have.
Vedhæftet fil 80527 Vedhæftet fil 80528 Vedhæftet fil 80525 Vedhæftet fil 80526
-
Det er en meget smuk krans du har lavet, nogle vidunderlige farver.
-
Den fik du sat godt samme ... og jeg glæder mig til at følge din krukke.
-
-
1 vedhæftning(er)
Der har været tidspunkter i løbet af det sidste 1½ år, hvor jeg mismodigt har tænkt, at jeg aldrig igen kom til at strikke, efter operationen. Aldrig så snart forsøgte jeg mig, førend jeg fik modbydeligt ondt i venstre arm - og lagde det væk og fandt på noget andet... Men NU kan jeg igen *172*(H)*103* Svigermekanikken har fødselsdag på tirsdag og jeg ved, at hun har ønsket sig sikker i over et år nu, og det er sørme blevet til hele 2 par, uden de modbydelige smerter - så jeg er kisteglad ((O))
Vedhæftet fil 80616
-
Hvor er det dejligt du kan gøre sviger mekanikken glad :) men endnu mere glad på dine veje at du kan få pindene til at lege med fremover.
-
Meget smuk krans (bdk og fede sokker ((O))
-
Dejligt at du igen kan strikke uden smerter - flotte strømper
-
Åh, hvor er det dejligt at høre, at du igen kan lave noget, uden at få smerter kære Zep *131*
-
-
4 vedhæftning(er)
Haven bliver jeg jo aldrig færdig med - og hurra for det ((O)) Men jeg er ihvertfald godt igang med at rette op på en masse, som har måttet passe sig i snart 2 år (noget af det har jeg dog pillet ved tidligere i år), som er den tid, der er gået fra jeg fik mistanken om brystkræft og jeg derfor med et mistede lysten til at virke derude. Have er for mig gjort at drømme, mange drømme og først og fremmest drømme frem i tid. Og for 2 år siden føltes det nærmest som om tiden gik i stå eller tilbage ligefrem...!
Men nu er der gang i alverdens drømme igen, derude (og inde) - ikke et sekund at spilde nærmest ((O)) Og nu er min september i haven næsten færdig (snupper lige et par spandfulde ukrudt mere om et blikøje). Så her er et par billeder, jeg nappede ud ad døren i havestuen her til frokost. Og inde i havestuen blomstrer Pelargonier og Streptocarpus på livet løs. De fik renpudsede ruder at kigge ud ad igår *120*
Vedhæftet fil 80940 Vedhæftet fil 80941 Vedhæftet fil 80942 Vedhæftet fil 80943
-
2 vedhæftning(er)
Og så er oktober startet (H) Startskuddet til en masse fødselsdage - og på vej til Halloween og Jul j*u*l
Niece Johanna i Norge fylder 1 helt år på mandag, så jeg har haft travlt (og bandet) ved symaskinen for at få lavet en Bapron, som hun kan bruge til jul (z) Her hænger den til tørre...
Vedhæftet fil 80986
Og det første par julegavesokker, til min ældste papnieceteenager, er også blevet færdige og vasket/tørret klar til at pakke. De landede lige ovenpå de to brød, som også kom fra hånden idag *120*
Vedhæftet fil 80987
-
Jaja en gang imellem kan det betale sig at bande lidt for at få arbejdet til at glide - resultatet er i hvert fald flot *107*
Dejlige efterårsfarver på begge billeder ((O))
-
Tak skal du have, Inge (:) Ja ederne er uundværlige indimellem - og bare man så fortsætter, så ender det oftest godt *120*
-
Lidt kraft eder kan få alt til at glide, sidder nemlig med 4 tæer plaster til fordi min fodlæge havde en afløser på, HUN får ikke lov til at bare kigge på mig mere (Å)
Men herlige ting du der har fået lavet og meget brugbar, det er det jeg så godt kan lide ved gennem tænkte julegaver.*107*
-
Hold da helt op, hvor har du bare fået lavet mange forskellige men fantastiske ting (bdk
Det glæder mig at du er ved at komme dig efter din brystkræft.
Vi har her i familien desværre også haft det meget, meget tæt på, så jeg ved at der er mange dumme dage. Men også at man så nyder de gode dage meget mere (k)
Jeg ønsker dig alt godt for fremtiden (z)
-
Det ser knagme godt ud - også brødene - jeg er altid på udkig efter gode opskrifter på brød - er det nogen du vil dele(R)
-
Tak Hundeuld (z) Hjælper dig lige med at bande, for det må være rigtig ubehageligt *131*
Tak Bjergged (:) Der er en del flere senfølger, end jeg havde regnet med. Eller rettere, så havde jeg ikke regnet med noget som helst for to år siden, hvor jeg var i mit livs bedste form og fremdrift. Så det var en rutschetur ned ad dimensioner dengang. Og efterfølgende var der nogle uger i marts 2013, som var de sorteste overhovedet i mit liv. Men resten af vejen, har været vejen op og stædigt tilbage til at være normaltfungerende og væk fra at være patient - det er det, der helbreder sjælen allermest hos mig *172* Og heldigvis er jeg jo så begavet med, at når en dør lukker sig, åbner en anden. Det er sundt at lære sig, hvis ikke man kan det i forvejen... Rigtig god bedring med kræften blandt dine nærmeste (k)
Igår var det "lyserød lørdag". Jeg kan godt bekymre mig lidt for, om det går hen og bliver for "poppet" med sådan et kommercielt fokus. Men jeg kan ikke sige mange gange nok; Har du den mindste mistanke, så få det undersøgt NU! Der er næsten ikke noget mere skræmmende end at dele stue med en på livsforlængende kemobehandling...
Oh tak fru Missemor *131* Der skal knyttes nogle kommentarer til opskrifterne, som jeg har fra nettet.. Så jeg vender lige tilbage, når fødselsdagen er slut her i huset og jeg er ved tasterne igen. Lige nu må jeg hellere få lettet gasgrillen...
-
Lad os tage rugbrødet først. Det er lavet på surdej, som du også finder opskriften på i dette link: http://www.kvalimad.dk/opskrifter/ru...20rugbr%C3%B8d . Det er den flydende surdej, jeg bruger. Den var nem at starte og kører fint med fodring, når jeg sætter rugbrødsdej over. Jeg eksperimenterer lidt med kernerne i brødet. I det, jeg satte over i aftes er der knækkede hvedekerner og 5-kornsblanding (+ 2 spsk HUSK). Spændende, hvordan det bliver. Bedst af alt er, at min yngste kræsenpind ligefrem beder om, at jeg laver dette rugbrød ((O))
Det lyse brød er min variant af "Verdens bedste brød". En google søgning afslører med garanti et hav af opskrifter. Fælles er, at de bliver bagt i en våd stegeso eller en jerngryde.
Min version er som følger:
ca. 5 g. gær opløses i ½ l vand. Når gæren er helt opløst tilsættes 1 spsk. salt. Af en bager har jeg lært, at gær mister sin evne i en del grad, hvis den ikke er helt opløst, før der tilsættes salt. Så tilsættes 2 spsk. HUSK og 200 g. grahamsmel. Det hele røres godt igennem, inden der tilsættes ca. 350 g hvedemel lidt efter lidt. Der røres godt, indtil alt mel er godt arbejdet ind i dejen (det tager ikke lang tid). Dejen skal være halvfast og fugtig, men absolut ikke fast nok til at ælte.
Dejen sættes til hævning i køleskab eller andet køligt sted, overdækket med husholdningsfilm i min. 12 timer. Herefter drysses køkkenbordet med hvedemel og dejen skrabes ud af skålen og ned i melet. Fold den over sig selv et par gange og efterlad den så til hævning i ca. 2 timer. Jeg sætter et låg (fra kagefad) over for at den ikke skal blive for tør. Imens dejen hæver, står både låg og bund i min stegeso fyldt med koldt vand og trækker.
Ca. 1 kvarter før hævetiden er slut, tømmer jeg stegesoen og sætter den ind i en KOLD ovn. Ovnen sættes så på 250 grader og varmer stegesoen godt op (hvis ikke den er ordentlig varm, hænger brødet fast - ved jeg af bitter erfaring). Når hævetiden er slut, tages stegesoen ud af ovnen og åbnes (den er pænt varm, vil jeg lige advare). Jeg skraber lidt mel fra bordet og drysser i bunden af den. Så kommer den meget elefante proces med at få løsnet dejen fra bordet og balanceret ned i bunden af stegesoen. Pyt med, om den folder lidt her og der. Så er det på med låget (som stadig er varmt!) og ind i ovnen.
Brødet bager ½ time på 250 grader. Derefter skrues ned til 220 grader, låget fjernes og æggeuret sættes på 15 min. (for at give brødet lidt farve i skorpen). Og så skal det ellers bare ud af ovnen OG ud af stegesoen for at køle af.
Disse to brød dækker stort set (bortset fra impulskøb) vort daglige forbrug og spises af alle her. Jeg bager dem i forlængelse af hinanden for at udnytte ovnvarmen bedst muligt. Rugbrødet stænker jeg iø godt med vand og drysser rugflager over, når det sættes til sidste hævning inden bagning. Idag har jeg skumle planer om at luske revet gulerod i rugbrødet (fordi jeg har gulerødder, som skal bruges NU).
Og så skal jeg forresten bage 60 pølsehorn oveni, hvoraf de fleste bliver doneret til den yngstes skoles 10 års jubilæumsfest imorgen ((O)) Den opskrift kan jeg også levere senere, hvis det har interesse (de er ikke spor sunde og bliver revet væk *120* ) Lige nu, skal jeg nemlig på farten og derefter igang med dagens program. Pølsehornene bages iø i forlængelse af rugbrødet.
-
2 vedhæftning(er)
Huha tiden har vinger pt *176* Og så er det jo bare med at flyve med!!
I efterårsferien var jeg sørme på en lille miniferie hos min veninde i Jylland. Og vi skulle bl.a. hygge med håndarbejde. Så jeg faldt for fristelsen til at købe mønstret til "Oslo-anorakken" og jeg fik den næsten færdig, inden jeg var hjemme. Så nu er der julegave til min lille niece, Johanna i Norge (z) Knapperne fandt jeg tilfældigt i en genbrug derovre, hvor jeg ellers kiggede efter nogle lilla...
Vedhæftet fil 81233Vedhæftet fil 81234
-
Hvor se den spændende ud. Kan da godt forstå at du faldt for lige den model.
-
1 vedhæftning(er)
Takker *131* Her kommer lige et foto af knapperne også.
Vedhæftet fil 81277
-
Du har da godt nok fået gang i de pinde zep *306 dejligt at se , sjov model og skønne genbrugs knapper.
-
Mange tak Hundeuld (:) Ja strikkemusklerne er under genoptræning *120*
-
1 vedhæftning(er)
Så er det endelig lykkedes mig at strikke et par sokker med jaquard skafter. Jeg bed tænderne sammen og VILLE, selvom de få gange (og det er længe siden), jeg tidligere har prøvet at strikke sweater og vanter med fine norske mønstre, har været alt andet end en succes. Men denne gang, synes jeg, det er lykkedes nogenlunde og jeg er igang med næste par, som svigermekanikken skal have. Dette par er til min mands søster, som lige har fået opereret foden. Hendes fusser kan nok godt bruge lidt varme hen på vinteren, når foden forhåbentlig er kommet i orden igen ((O))
Vedhæftet fil 81302
-
De er da flotte.
Hvad har der før været galt? - er der en speciel metode, du er særlig glad for?
Jeg har haft svært ved at bruge to-hånds-færø-stilen :-)
Nu skal Christel S vist prøves - hun har én på youtube
-
Tak asta (:) Problemet har været, at jeg ikke har kendt til metoder overhovedet... Og da jeg sidst forsøgte mig, var der ikke lige en masse youtube o.lign.. Jeg ledte lige CS op og kan se, at den måde, jeg i løbet af sok 1 har fundet frem til at holde garnet på, er sådan hun holder det ((O)) Hun har så en ekstra finesse med at "låse" medløberen så jeg (havde ikke lyd på), så man ikke skal anstrenge sig for meget for at få den rette fasthed. Dét er smart, tak for tippet, det skal prøves ((O))
-
Vildt de er godt nok blevet flotte..
-
(bdk Sikke nogle (6) strømper *107*
De er noggle skønne knapper du har sat på trøjen....er det nogle du selv har lavet?
-
Hov - har først set dine opskrifter på brød nu - tusind tak - de er straks gemt til senere afprøvning her i huset((O)) - og vil da gerne se opskriften på pølsehorn også (R) skøn trøje og sokker du har fået lavet, det er vist noget der har taget lidt tid.
-
1 vedhæftning(er)
Mange takker - meget forsinket (R) Pølsehornene vender jeg lige tilbage til senere, Missemor...
November har været travl. Startede i rimelig god tid på at lave pakkekalendergaver til svigermekanikken på. Til hendes fødselsdag i september fandt jeg på at sende alt muligt hjemmebag, syltesager og strikkede sokker, hvilket hun blev usædvanligt begejstret for. Så jeg tænkte, at en pakkekalender mestendels med hjemmegjorte ting, måtte være sagen istedet for en julegave, som jeg har meget svært ved at finde på til hende. I week-enden gik turen derfor til Ishøj med denne kurvfuld. Rigtig meget af indpakning/pynt er genbrug. Og der er ikke numre på - hun har fået 23 pakker, som hun må vælge imellem. Så bliver pakke(r) til den 24. sendt senere på måneden, da jeg ikke kunne nå overhovedet at få dem færdig, fordi hele to forkølelser angreb mig på det groveste.
Vedhæftet fil 81669
-
Hvor ser det godt og jeg er imponeret over du når det med så meget sygdom *242*
-
Tak *243* Det var altså også lige til øllet *120*
-
2 vedhæftning(er)
I svigermekanikkens pakkekalender var også et par hjertesokker i juleversion. Dem havde hun så byttet med svigerindens, for svigerinden var helt vild med farverne i julesokkerne. Så det var jo helt fint. Svigermekanikken ringede nemlig for lidt siden og var voldsomt begejstret for sin pakkekalender *226* Dog var hun ikke så begejstret for ting med glimmer på *120* Men det må hun altså bare leve med.
Vedhæftet fil 81707Vedhæftet fil 81708
-
Godt at de selv kan finde ud af at byte, når nu de hver især var mere lun på det den anden havde fået ((O)), men jeg kan nu godt forstå at julesokken talte til din svigerindes hjerte, for den er (6)
Det er en rigtig god ide med de valgfrie julekalender....tror jeg vil benytte mig af den til næste år. (57)
-
2 vedhæftning(er)
Tak - havde de ikke været for store til mig, så havde jeg nok også haft svært ved at pakke dem ind (31)
Gad vidst, om jeg ikke mere end én gang har berettet om julen 2010 - den hvideste jul i min erindring. Julen, som hvad sne angik, overgik ethvert af barndommens minder?! Der er ikke umiddelbart meget, der tyder på, at den rekord bliver slået i år. Det nærmeste vi overhovedet har været på noget, der bare mindede om et snefnug, dette vinterhalvår, er den haglbyge, som tog fusen på mig idag, mens solen strålede. Det holdt den jo altså op med en overgang, solen. Faktisk blev det temmelig mørkt.
Men kan jeg ikke få sne fra oven, må jeg jo lave det selv. Eller noget. En af pakkerne med glimmer i til svigermekanikken er denne, med et kæmpe "snefnug" lavet af ispinde, glimmer og pailletter. Fotoet gengiver ikke nær, hvor glimrende det er. Men resten må du tænke dig til. Og det var ikke spor nemt at pakke ind. Tungen stak garanteret koncentreret ud ad mundvigen imens ;)
Vedhæftet fil 81711 Vedhæftet fil 81712
-
Der har nok haft en pincet med da du lavede den, for det er da godt nok en tids røver.
-
Det havde været smart med en pincet ja *237*