(H) Strikkesinen,
Tusind tak for links - det med gravsten må jeg altså lige ind og kigge lidt på. ((O))
Måske skulle jeg engang i fremtiden tage billeder af nogle af gravene på Ågerup Kirkegaard, så andre kan søge dér også .....
(k)
Her er 2 af mine forfædre.
Peter Christoffer Rehling Q(u)vistgaard var ham, der faldt i Slaget ved Køge Bugt i 1807. Han var min tiptipoldefar.
http://www.smidths.dk/gruppe6/10487.htm
Og Marie Rehling Q(u)vistgaard hed Mary!! Det har vi altid kaldt hende i vores familie og hun var min oldemor.
Jeg har fuldt med i jeres søgen af familiemedlemer, og det lyder meget spænde, jeg kommer aldrig selv igang da det vil blive alt for omfattene ( jeg har 5 halvsøskene, og der er en af dem jeg ikke ved hvad hedder og en af dem måtte vi som børn ikke snakke om, for hun var fra et meget kristen hjem og ingen måtte vide at hun ikke var "ægte" hun viste det ikke selv som barn ) så der skal vist være 48 timer i døgnet før jeg for tid til det.
Men jeg vil ønske jer alle forsat held med jeres søgen.((O))
gad vide om jeg skulle være den søde veninde som måske kunne køre til Kværkeby ( jeg har talt med Strikketøsen i tlf om det hehehe) selvfølgelig kan jeg køre jeg syntes jo også selv at slægtsforskning er yderst spændende - vi har faktisk aftalt at Strikketøsen skal kombinere besøget i Kværkeby med besøg på arkivet i Ringsted - det bliver spændende om hun finder noget der.(xyk)
knus Minniesmor*306
Det er meget spændende alt det I finder ud af om jeres slægt.
Men jeg forstår ikke hvor I finder ud af alt det. Jeg kan kun finde ud af at kigge i kirkebøgerne og der står da ikke andet end hvornår de er født og konfirmeret osv.
Hvordan finder man ud af andet? er der andre steder man kan søge på nettet?
Jubiiii ! Ja - det bliver bare (qwe og alletiders at vi er sammen om det.
Tak for tilbuddet, minniesmor (z)
Vi har dog aftalt, at det først bliver, når jeg har fået sendt Sheilas gave afsted på mandag. Den skulle nødig blive forsinket *120*.
Og med det link til gravstene, som Strikkesinen var så sød at lægge ind, fór jeg vild i at lede efter dette og hint ... og det må jeg altså ikke bruge tid på lige nu!
Tak for de øvrige indlæg herinde.
Det er utroligt så meget hjælp, jeg har fået fra de forskellige links herinde. En specielt tak til JanJac og Strikkesinen.
Og jeg påtænker faktisk nu at deltage i et kursus om slægtsforskning om ikke det kommende efterår, så i hvert fald næste sæson.
((O))
(H) jettefb,
Jeg er sikker på, at Strikkesinen og JanJac er bedre til at give dig råd om det her, end jeg er, men fra kirkebøgerne er der jo også oplysninger - ved fødsler -
om hvem forældrene er og således bevæger man sig jo bagud i tid. Man kan udover fødslen og konfirmationen - bl.a. ved hjælp af Folketællingerne -
de findes også inde på linket:
www.arkivalieronline.dk
finde ud af, om hvorhen ens aner er flyttet. I kirkebøgerne finder du også deres evt. søskende, ægteskaber osv.
Så kan du kigge i gamle fotoalbum og er der nogle ældre i familien er det om at begynde at spørge dem om alt det "gamle".
Hvem er hvem på billeder, hvor boede de osv. - Skriv det endelig ned!
Der er linket, som Strikkesinen har lagt ind nogle indlæg tilbage om:
www.dk-gravsten.dk/forside.php
Der har jeg netop fundet billede af mine farforældres gravsten på Herlev kirkegaard. Min far mente, at den var blevet sløjfet, men det tror jeg nu ikke på.
Under alle omstændigheder har jeg nu billedet liggende af begge gravsten - idet min faster og hendes mand også ligger begravet dér.
Nu har jeg så kigget på de forskellige steder og bl.a. Kværkeby kirkegaard er ikke kortlagt endnu.
Så det er faktisk dét, som minniesmor og jeg skal ud og forsøge på .... .....
Sådan at jeg kan blive (lidt) klogere på min slægt og sådan at andre rundt om i landet - eller verden - også kan søge efter aner på denne kirkegaard.
Faktisk søges der frivillige mange steder i landet til at gå rundt på deres lokale kirkegaard og fotografere gravstenene, da disse mange steder bliver sløjfet lidt efter lidt.
Ingen gravsteder med dødsfald for under 10 år siden vises nogen steder.
(k)
Tak for svar Strikketøsen. Det lyder altså rigtigt spændende.
Og som jeg tidligere har skrevet kunne jeg godt tænke mig at gå på et kursus i slægtsforskning. Og i dag har vi så lige fået et hæfte med forskellige kurser. Men desværre var der ikke noget kursus i slægtsforskning.
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at finde ud af Fabriciusslægten. Det er min morfars side. Og de fleste jeg kan finde stammer fra langeland. Men min morfar var fra vestjylland.
Så jeg må finde ud af at (wqæ*141*
Hej igen Strikketøsen
Ih hvor kan jeg altså godt huske hvordan det var da jeg selv opdagede slægtsforskning, det er bare så spændende.
Selv har jeg ikke gået til slægtsforskning, men fik enorm stor hjælp fra en anden slægtsforsker.
Jeg købte også nogle bøger, som jeg har brugt ind i mellem, du må meget gerne låne dem på ubestemt tid
de hedder
Slægtsforskerens ABC, af Jørgen Green, ham har jeg fået utrolig stor hjælpe af privat
den anden hedder
Find din slægt og gør den levende - rigtig god bog også
Så har det interesse så send mig en PB med din adresse
Til alle Jer der slægtsforsker
Hvis I får problemer med at komme videre, eller finde rundt i diverse præsters gnidrede håndskrifter, så hjælper jeg Jer gerne.
Gør ikke selv mere i min slægt, da jeg nu har forsket i omkring 10 år, og kørt lidt "træt", men syntes stadig det er sjovt at kunne hjælpe andre.
Så sig endelig til, men vær lidt tålmodige da jeg jo også skal passe mit arbejde *120* og det kan godt tage laaaaang tid at finde det man leder efter
Tak skal du have, Strikkesinen! Det skal jeg huske, når jeg får tid til at lede efter de led i familien, som vi mangler. Jeg har også gemt alle jeres gode links.
Jeg har jo mest "forsket" i min slægt, for at hjælpe min søster, der nok er den mest ihærdige af os når det gælder slægtsforskning. Hun har skrevet til mange lokale arkiver og lignende steder. Det var også på det lokalhistoriske arkiv i Rudkøbing, at vores familie blev meget større, da vi besøgte det i slutningen af 1990'erne. Det var mest fordi min søster manglede nogle oplysninger om familien. I mellemtiden stod jeg og læste lidt i deres gæstebog. Og der så jeg jo, at de ca. en måned tidligere havde haft besøg af et af Mads Johansen Lange (Bali og Lombok)'s oldebørn. Jeg skrev damens adresse ned og sendte hende et brev hvori jeg fortalte, at vi langt ude er i familie med hinanden. Det blev til begyndelsen på mit (og min søsters) venskab med vores "tante og onkel" - som er hendes ældre bror. Så vores familie blev lige pludselig meget større. Jeg mødte min tante og onkel i september 2007, da Rudkøbing fejrede 200 året for Mads J. Langes fødsel og en masse - for mig - ukendte slægtninge skulle mødes og fejre det i 2 dage. Min søster kunne ikke få fri, så jeg var der alene. Jeg fik talt en masse engelsk og noget dansk. De fleste kom jo fra det store udland.
I øvrigt, så har jeg for ca. 10 år siden taget et billed af min morfars (oldefars) familiegravsted på Karrebæk kirkegård ved Næstved. Min familie er meget spredt, fordi min farmor er begravet i Herning, min farfar i de ukendtes grav i Slagelse. Min mormor og morfar ligger på Karrebæk kirkegård. Min far ligger på Ørum kirkegård ca. 2 km fra vores hus her. Der skal min mor nok også ligge, regner jeg med.
Der er mange steder man kan søge på nettet. Link til disse steder finder du på dis-danmarks hjemmeside, som er et forum for slægtsforskere. Et forum som også benyttes af mange udlændige, så der er virkelig meget hjælp at hente. Jeg har selv fået hjælp til at finde efterkommere i USA. Billeder af gravstene, avisudklip, dødsattester (kan findes i USA - også ret nye). I en periode havde jeg dagligt så meget kontakt med bl.a. en herre i Texas, at det var lige før jeg begyndte at tænke på engelsk.
Her er linket til "stedet" for slægtsforskere. Hjælp, inspiration og link-database.
http://www.dis-danmark.dk/index.php
Jeg har også søgt i gamle aviser. Mange aviser er filmet. Disse film kan lånes til dit nærmeste bibliotek, som har en filmlæser. Tidligere var det ganske almindelige ting som blev omtalt. Bl.a. har jeg fundet en omtale af min mormor og morfars sølvbryllupsfest i 1955. I omtalen stod også hvem der havde holdt tale.
Hvis man vil finde specielle ting må man påregne, at bevæge sig ud på arkiver, hvis ikke man kan få kontakt med nogle som har gjort arbejdet for en.
Det allerførste jeg fandt var et lille hæfte som min tip-tip-oldefar havde skrevet i 1836 om skolevæsenet i Hjørring, hvor han var skolelærer. Det ligger på arkivet i Hjørring.
Arkiverne er simpelthen en guldgrube.
Janne
Tusind tusind tak for tilbuddet om lån af bøger *131*
Jeg vender tilbage til dét igen, så snart jeg har fået afsendt Sheilas gave ...!
Og endnu engang tak for al din assistance - den kommer jeg jo nok til at trække på, når jeg bevæger mig længere tilbage i slægten. (z)
Men (desværre) har jeg ikke tid til at slægtsforske nu, for jeg må til at scanne alle farvebilleder ind, som min datter skal have, skrive dem ud og "klippe og klistre" og "arrange i scrapbog" i de næste mange dage (indtil mandag/tirsdag i næste uge). ((O))
Der skal også indtastes de sidste oplysninger i det stamtræ, jeg har gang i og det skal skrives ud - igen til Sheila - og så kan det opdateres med yderligere medlemmer af familie senere. *307*
(H)JanJac
Og tak til JanJac og Spelsauen for jeres indlæg om arkiverne.
Det ser ud til, at jeg bliver "nødt til " ((:)) at tage ind på Landsarkivet for at kigge i politirapporter - om der mon står noget om min farmors mors selvmord.
Og jeg SKAL simpelthen *120*besøge lokalhistorisk arkiv både her i Sorø (med billedet af farmor og de unge damer på "husholdningsskole" for at finde ud af, om det mon kan have været hér - eller også på Ringsteds lokalhistoriske arkiv.
Men lokalhistorisk arkiv i Ringsted er åbenbart dér, min familie ligger gemt - under alle omstændigheder.
Så det kan jeg slet ikke komme uden om - og det vil jeg skam heller ikke.
Ikke 10 vilde
(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)
vil kunne holde mig væk fra de arkiver ......
... ..... *120*
Her er et nyttigt link mere
http://www.danpa.dk/
Kopieret fra deres forside:
Her kan du søge registreringer
over privatarkiver, som opbevares i lokalarkiverne, Statens Arkiver, Det Kongelige Bibliotek samt forskellige specialsamlinger som f. eks. Det Danske Udvandrerarkiv, Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Dansk Folkemindesamling mv.
Det skal lige tilføjes at det stadig kun er begrænset hvad der er registreret her. Mange lokalarkiver er først nu ved at få adgang til at registrere heri, så det vil tage år før det er udbygget.
Hvis jeg søger på min tip-tip-oldefar Andreas Krogh får jeg dette frem:
SØGERESULTAT
Søgning på "andreas krogh" 3 registreringer Nordborg
Krogh Andreas Kirkegade 6430 Nordborg 1924-1997Nordborg flække, Nordborg kommuneSønderborg
Alssund Hotel Brogade 3 6400 Sønderborg 1761 - 1988SønderborgHjørring
Krogh, Andreas **** Andreas Krogh, skolelærer, Hjørring 1836HJ Hjørring Købstad3 registreringer
Og vælger så den rigtige, nemlig skolelæreren fra Hjørring, så kommer dette:
Reg. nr: 5089 (821-01 Historisk Arkiv Vendsyssel Historiske Museum)"Krogh, Andreas **** Andreas Krogh, skolelærer, Hjørring"
*1??? †1???
HJ Hjørring Købstad, Hjørring kommune, Nordjyllands amt
Personarkiv, begyndelsesbogstav KYderdatering:1836Indholdsresumé: AKOmfang:0 bd. 0 pk. 1 læg - 0,01 hyldemeterKlausuler:Almindelige reglerBemærkninger: Tidliger Reg. Nr.
* VhM Nr. 4620. A. 68
* J. Nr. 168/1977
* Reg. d. 14/02/1986 af LB
* Reg. d. 01/11/1999 af MSN
Særnr.: INDHOLD
1 1836 Hæfte ang. skolevæsnet i Hjørring 1 læg Anm.: bagi hæftet ansøgning om ændret fordeling af retten til tørveskær
Det kan ikke lade sig gøre at se materialet online, men bare det at finde noget på et arkiv er fantastisk, men et negativt søgeresultat betyder som sagt ikke at der ikke kan ligge noget på et arkiv, da det stadig kun er en brøkdel, som er registreret til online-søgning.
Janne
(H) JanJac,
Tak for det link, som øjeblikkeligt er gemt under favoritter!
Se det kan sagtens være, at jeg kan få brug for at søge derinde, for jeg har én kusine /søster? til min mormor, som udvandrede til USA eller Canada.
Jeg var lige derinde og kigge, men - (n) - jeg må pænt vente til, jeg har fået lagt billeder på alle de scrapbooksider, jeg har liggende i en lang stribe op ad min trappe .... ..... *120*
*120**120* ikke for at lokke dig i uføre *120**120* men når du kommer dertil hvor du igen har tid til at koncentrere dig om slægtsforskning, så er der jo også udvandrer databasen
http://www.emiarch.dk/search.php3?l=da
Tak for de 2 nye links! De er nu gemt i min computer i mine favoritter under "Slægten"
Jeg søgte bare på vores efternavn og bladrede så nogle sider igennem og vupti - så var der et bekendt navn *120*
STAMKORT
HENVISNINGER
Reg. nr: 262 (815-01 Hadsund Museums Lokalhistoriske Arkiv)"Kaj Evan Munk"
*9.4.1942
Hadsund Nord, Hadsund Kommune, Nordjyllands amt
Personarkiv, øvrige Yderdatering: 1954-1955 Indholdsresumé: A Omfang: 0 bd. 0 pk. 9 læg Klausuler: Almindelige regler Bemærkninger:
Særnr.:
INDHOLD
1-4 1955 Årsprøve i regning, genfortælling, 4 læg
skrivning og diktat
5-8 1954 do 4 læg
9 1955-56 Skoleskema for 3. fm (fri mellem)
Hadsund Skole 1 læg
(H)igen,
Nu er det et stykke tid siden - og jeg burde jo ikke slægtsforske (n), da jeg stadigvæk arbejder på datterens gave, som snart skal være færdig.
Dog ville jeg gerne have nogle flere oplysninger til min datter mht. stamtræet, så i går kunne jeg alligevel ikke lade være med at "forske" videre.
Jeg har nu fundet Kirstine Bertelsdatters fødselsregistrering i nabosognet Ulstrup. ((O))
Kirstines første mand var min tipoldefar og han døde – som tidligere nævnt - allerede som 31 årig.
Derfor fandt jeg registreringen af Kirstines 2. ægteskab med Niels Christian Poulsen og kiggede på, hvem der var forlovere ved brylluppet.
Her stod en Bertel Nielsen af Ulstrup. Næsten åbenlyst Kirstines fader!
Derfor gik jeg over i kirkebøgerne for Ulstrup – perioden 1813-1840 og søgte.
Og ganske som forventet – Kirstine Bertelsdatter er født d. 15. Oktober 1831 og nu hvor jeg var i gang – fandt jeg Kirstines forældre – Bertel Nielsen og Else Nielsdatter.
Bertel Nielsen er født i 1799, idet han er noteret som 22 år på bryllupsdagen d. 23. April 1821.
Hustruen Else Nielsdatter er noteret som 20 år gammel og må være født ca. 1801.
Jeg har dog endnu ikke fundet deres fødselsregistreringer. Det må vente.
Men jeg fandt alle Bertel og Elses børn – eller Kirstines søskende.
Da brylluppet fandt sted i april 1821 tænkte jeg på, om det mon også i dette tilfælde var sådan, at det første barn jo ikke tager 9 måneder at ”producere” og ganske rigtigt:
1. Niels Berthelsen er født 1821 – der står intet om datoen, men han er døbt d. 19. August 1821.
Her opstår så – uvist af hvilke årsager en længere periode end ”normalt” og næste fødsel:
2. Jens Berthelsen, født 23. oktober 1826.
3. Maren Berthelsdatter, født 1827 – igen ingen dato men hun er – så vidt jeg kan læse hjemmedøbt d. 21/9 og døbt i kirken d. 28/10.
4. Niels Christian Berthelsen, født 1. Oktober 1829 (så kom der endelig datoer på …!)
5. Kirstine Berthelsdatter (tipoldemor!), født 15. Oktober 1831 (og konfirmeret 1846)
6. Niels W…..?? Berthelsen, født 7. December 1833 – kan ikke læse mellemnavnet …
Hvis nogen kan hjælpe med at tyde navnet er det Aalborg amt, Års Herred og Ulstrup sogn – 1813-1840 opslag 54 . *131*
7. Jens Berthelsen, født d. 22. Februar 1836 (Reg. Død d. 22.dec. 1849 : 13-3/4 år gl.)
8. Hans Berthelsen, født 27. Juni 1838 (Reg. Død d. 3. Dec. 1842 bare 4½ år gl.)
9. Ane Kirstine Bertheldatter, født 31. Juli 1840
10. Else Marie Berthelsdatter, født 13. September 1842.
Jeg undrer mig lidt over, at præsterne ikke skriver dato på fødslerne, men blot årstallet og så ser det ud til, at der står, at ”Daaben publiceres ….” den og den dato.
Men det sidste går jeg ud fra, er helt normalt for den tid.
Det er overhovedet IKKE lykkedes for mig, at finde ægteskabsregistreringen mellem mine tipoldeforældre – altså Kirstine Bertelsdatter og Poul Jensen Poulsen.
Heller ikke selvom jeg har ledt ihærdigt.
Deres første søn, Niels er født i 1855 og Poul Jensen Poulsen dør selv i 1858, men lige meget, hvor meget jeg leder, står der intetsteds, hvor de er blevet gift henne. (x) (x) (x)
Ej heller kan jeg finde Poul Jensen Poulsens fødselsregistrering - han må være født omkring 1827, men jeg kan ikke finde ham i Vester Hornum sogn, så jeg er kørt lidt fast.
Det hele kom sig af, at billedet af Kirstine Bertelsdatter er sat op på scrappapir og jeg ville gerne - i det mindste kunne skrive fødselsdato osv. på.
*307*
Hej Strikketøsen
Har set i kirkebogen for at tyde Niels's mellemnavn, og er noget i tvivl om hvorvidt der skal stå Winge eller Werge, måske det er Winge, jeg har nemlig tjekke folketællingerne for 1840 + 1845, her står
Aalborg, Aars, Ulstrup, Søttrup, et Huus, 78, FT-1840, C4020
Børthel NielsenNavn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
41
Gift
Huusmand
Else Nielsdatter
40
Gift
Hans Kone
Niels Christ. Bærthelsen
11
Ugift
Deres Børn
Kirsten Bærthelsdatter
8
Ugift
Deres Børn
Niels Winjo Bærthelsen
6
Ugift
Deres Børn
Jens Berthelsen
4
Ugift
Deres Børn
Hans Bærthelsen
2
Ugift
Deres Børn
Aalborg, Aars, Ulstrup, Krogstrupholm, et Huus, 37, FT-1845, A4541
Bærthel NielsenNavn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
47
Gift
Huus og Tømmermand
her i Sognet
Else Nielsdatter
45
Gift
hans Kone
her i Sognet
Maren Bærthelsdatter
18
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Ane Kirstine Bærthelsdatter
14
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Niels Winge Bærthelsen
12
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Jens Bærthelsen
9
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Ane Kirstine Bærthelsdatter
5
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Else Marie Bærthelsen
3
Ugift
deres Barn
her i Sognet
Derefter tjekkede jeg lige hans konfirmation, og der er det tydeligt at hans mellemnavn er Winge
(H)Strikkesinen,
Tusind tusind tak ! (bdk
Det er altså Folketællingerne der skal kigges efter, når man er i tvivl ...
Nu bliver jeg lige ned til at spørge, om det mon er optælleren - under FT 1845, som er løbet sur i alle de enslydende navne?
Min tipoldemor står som "Ane Kirstine, 14 år", men længere ned står der lillesøster - endnu en "Ane Kirstine på 5 år".
Har de mon heddet det samme?
Altså sådan at min tipoldemor også hedder Ane til fornavn - eller er det en skrivefejl .... (x)
Dem der skrev folketællinger skrev som de "hørte" at de mente navnene skulle staves, men det kan også hænge sammen med at både mormor og farmor har heddet ane og Kirstine, og begge skulle opkaldes, der er utallige muligheder. Blandt mine forfædre er der også flere steder hvor nogle af børnene hedder det samme.
Det er den korte udgave, håber du kan bruge til noget.
Ellers så tjek konfirmationerne, der staves det "rigtige" navn oftest korrekt
Hvordan navnene staves skal man overhovedet ikke gå op i før en gang op i år 1900.
Min farfar er ud af en søskende-flok på tretten - født fra 1902 - 1922. Vi boede nabo med den ene bror, og jeg legede meget med hans børn, og vi havde mange diskussioner om vores efternavn skulle staves med c eller k.
Der findes en masse navneændriger fra 1905, så loven har sikkert fastsat reglerne lige før da, men ikke alle præster har været helt så hurtige til at håndhæve loven fra starten af.
Det var denne lov som fik folk til at ansøge om lov til at få deres tilnavne registreret som slægtsnavn. Således blev den søskende-flok som min ene oldemor var ud af delt med to forskellige efternavne.
Omkring 1850 ændrede man til slægtsnavn i stedet for at bruge faderens fornavn efterfulgt af sen. Mit ene hold oldeforældre fik en datter før giftermålet og før denne ændring. Hun hed Jespersen og resten af børneflokken hed Larsen. Hun bibeholdt sit Jespersen hele livet.
Det gælder altså om ikke at udelukke på grund af navne og stavemåder. Man må tænke alternativt når man leder.
Janne
Tråden fortsætter her http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=16899