jA JEG VIL såmænd bare fortælle, at DAD er nemmere at trævle op til en at strikke til.
Jeg er ved Mini Vine Lace mønstret og har vist ikke fået startet rigtigt på det, så det en OMMER
Printable View
jA JEG VIL såmænd bare fortælle, at DAD er nemmere at trævle op til en at strikke til.
Jeg er ved Mini Vine Lace mønstret og har vist ikke fået startet rigtigt på det, så det en OMMER
Lige et lille hint - jeg har en ventemaske mere på begge sider ved midten end ved yderkanterne fra starten af mini vine - Og spø'r mig for gud skyld ikke hvorfor, for jeg aner det ikke, og har være alt for træt til at finde ud af hvorfor, så længe det så rigtigt ud*306
Jeg, som har tyvstartet, er lige startet på 4. nøgle og pinde 6. Og i eftermiddags fandt jeg ud af at mini vine er et mønster, som jeg sagtens kan strikke mens jeg ser TV - det stemmer efter en lille times tid med Miss Marble............*120*
Fantastisk stort og flot arbejde I er ude i (bdk ......det er spændende for os på sidelinien løbende at se foto af jeres anstrengelser *306
Uha hvor er det træls at strikke baglæns når man strikker stramt, er lige gået 8 pinde bagud :-)
Og nu sidder jeg og glæder mig til jeg skal til en vrangpind, det troede jeg ikke skulle overgå mig. *GG*
Jeg sluttede aftenen af med at trævle alt op - dvs det meste af 1. nøgle og så prøver jeg at strikke efter opskrift i stedet for diagram. Men pyt - det her er en udfordring og det er ikke så tosset ovenpå masser af strømper.
Men jeg tæller nu masker på hver retpind!
(t)(t)(t)
Stress, stress, stress
Blev vækket i morges, måtte på arbejde da en kollega er syg, skynde mig hjem og vaske storvask (lige nu vasker maskinerne selv)
så nu håber jeg at jeg er afstresset til i aften, så jeg kan få begyndt på sjalet, skal nemlig i aftenvagt hele næste uge, så der får jeg ikke strikket så meget
*306*172*
Hej, hvordan går det hos jer ?
Jeg er startet forfra igen igen og igen.......
Nu er jeg startet med den originale opskrift, for at se om det er nemmere :(
Strikketøsen, kunne du ikke lige lægge et billede ind af dit, hvor man ser det første mønster tæt på ???
Jeg synes mit ser noget rodet ud, så jeg er i tvivl om jeg er startet rigtigt efter de første vente masker.
Puha, det er hårdt arbejde, strikkede til kl 4 i morges og sov så et par timer, men jeg er sgu ikke kommet længere, da jeg synes det ser forkert ud.
Nu vil jeg tage en tur i skoven med hundene, og komme lidt væk fra problemerne.
Vi ses senere, god strikke lyst piger.
(H)Luffedreng,
Jeg tror sagtens, du kan få det til at virke - efter opslagspinden, tager du ud på 1. pind (vrangpinden). Du har derfor 28 masker, hvilket giver 1 kantmaske, 2 x mønster = 12 masker, 1 ventemaske før midten, 1 ventemaske efter midten, 2 x mønster = 12 masker og den sidste kantmaske. I alt 28 masker.
Billeder følger herunder.
Nærbillede af English Mesh Lace: Vedhæftet fil 27780
samt nærbillede af ventemasker i midten af English Mesh Vedhæftet fil 27781
(NB: der er også ventemasker i siden).
Nærbillede af Horseshoe Lace: Vedhæftet fil 27782
og nærbillede af ventemasker i midten af Horseshoe Lace Vedhæftet fil 27783
Hvis billederne er for mørke kan jeg prøve at lægge strikket på et hvidt underlag. ((O))
(H)Undskyld, men jeg ser lige TV de næste par timer.
De viser alle tiders flotte engelske historiske film om Henrik d. VIII og Anne Boleyn. Jeg har set den for flere år siden i England og den er bare god. Men den startede på DR2 kl. 16.00 og varer til 18.20.
Der er super skuespillere med såsom Richard Burton som Henrik VIII, Anthony Quale som Wolsey, osv. osv.
Men jeg forsøger skam at strikke på sjalet imens (z)!
Nu er gæsterne ude af huset - de ældre har haft besøg på plejehjemmet, og der er serveret the og ostemad m. frugt og nødder.
Nu VIL jeg have lidt tid til mig selv (læs: mit strik), hvorefter manden sagde: jeg vil ikke have rugbrød! Ærgerligt, ærgerligt. Ikke mit problem, for servicen er slut for idag.*101*(31)(39)(z)
Nu skal der kigges på sjalet. Jeg glæder mig, men er også spændt...............
Strikke Marie
(ghf *120* (ghf *152*(ghf Strikke Marie!
Har du ikke lidt rester tarteletbunde og noget fyld, han selv kan varme (og hvor har jeg selv hørt den bemærkning tit, da jeg havde en mand). De hader rugbrød! Eller også mener de måske, at deres koner skal stå og svede over diverse gryder hver dag, for ellers føler de sig bare overset ...
Held og lykke med sjalsstrikningen! ((O))
Hu hej hvor det går, det her er bare så spændende og jeg glæder mig til at begynde på mit sjal. Det bliver ikke i dag, da jeg lige er kommet hjem fra maskinstrikningskursus, så jeg er færdig som gårdsanger.
Jeg synes at det lyder så spændende med det sjal, for hvis det var nemt, så var det jo ikke sjovt og når det er færdigt vil jeg bare være så stolt og glad, at jeg nok passer rigtig godt på det.
Tak for forklaringen om ventemasker, jeg anede ikke hvad det var og tak for det store arbejde I har lavet. *153*
Jeg satser på at gå i gang med sjalet i morgen, så må vi se hvor langt jeg kommer før jeg løber ind i problemer. (z)
(H)YES - så blev jeg færdig med 1. nøgle og det ser helt tilforladeligt ud.
Næste nøgle/mønster/pindstørrelse må vente til i morgen, men optimismen med hensyn til færdiggørelse af sjalet er stor lige nu.*1236*
(15) (t)(15)
Nu har jeg strikket til pind nr. 5, ialt 3 gange
og hver gang passede maskeantallet ikke med mønsteret på pind 5
Ergo satte jeg mig til at tælle maskeantallet fra mønsterbeskrivelsen (ikke diagrammet) og der passer det skisme
Må konstantere det er en fejl 40 *120*
Og jeg IKKE skal have fjernsynet tændt når jeg strikker dette sjal
(n)
Så det er en ommer en af de nærmeste dage
*306
Jeg synes det er meget smukt,det du har strikket,men synes stadigvæk det er svært at se mønsteret i det.
Jeg er jo startet forfra igen og strikker efter 2 siders opskriften,det går sådan set fint men synes det ser meget rodet ud .
Det er derfor jeg har pillet op alle de andre gange,men nu strikker jeg altså bare videre,for det er sikkert rigtigt nok det jeg gør,synes bare ikke det er så pænt.
Men nu skal jeg på arbejde,så kan det få lov til at ligge i skammekrogen,til jeg kommer hjem.
(33) Skal lige gøre opmærksom på, at der i orginaloversættelsen under Mini Vine Lace skal rettes noget.
2. p.: 2 ret *Slå om, 1 ret, 2 drejet ret sammen, osv.
Disse 2 drejet ret sammen, skal strikkes som på det videolink, som Klasus har lagt ind tidligere:
http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad disse masker kaldes på dansk!
Hvis der er nogen som ved det, må I gerne lige skrive det herinde.
Det samme gælder for 4. pind.
Klasus har også lavet en lille billedserie på, hvordan disse 2 masker strikkes, som kan ses under Klasus' beskrivelse af Mini Vine Lace. ((O))
Har ikke nyt - der er pillet op og startet forfra 3 gange, mest af alt fordi jeg synes det er alt for besværligt med alle de maskemarkører og et uigennemskueligt mønster........
så nu strikker jeg efter mønsterrapporterne, og tager ud på vrangpindene, og det er det.
Men det ser ikke pænt ud med de udtagninger i midtermaskerne - det må da kunne gøres bedre. Orker dog ikke forbedringer på dette første sjal, og lige nu bliver der kun et første *130**151*.
Men sikken et arbejde I har lagt for dagen. Tak for det tøser.
Strikke Marie
Hvor kan jeg kun give dig ret!! - Jeg sidder med Mini Vine og må stilstå, at jeg strikker halve mønstre - dvs lige så snart det passer med bare to sammen og et ekstra omslag, så gør jeg det. (x) men jeg kan ikke forklare mig ud af det, for det er noget med at stikke en finger i jorden og en i luften, for at se hvad vej vinden blæser..........
Jeg er lige gået i gang med 2. nøgle og horseshoe lace mønsteret (med ventemasker). Nu er det pludseligt blevet meget nemmere - jeg kan se system i det. Men jeg er nødt til at have mine maskemarkører (var nok min største fejl i 1. mønster - jeg troede jeg kunne slippe for dem)- ellers smutter det.
Så optimismen er absolut i behold og jeg kan lige se mig selv sidde i solen en kølig solskinsdag til foråret med sjalet over skuldrene - det bliver skønt!
*14*
(H)og (R) og (33)
Uha, Strikke Marie - det er da utroligt, at du også er begyndt forfra flere gange.
Det med udtagningerne er ikke helt pænt. Som man kan se på mine billeder er der da en rimelig "pæn" (det bliver den aldrig!) midterrille ...
I sidste maske før midtermarkøren strikker jeg FØRST i forreste og så i bageste lænke og på den anden side af midtermarkøren strikker jeg modsat. Det gør måske ikke den store forskel og nydeligt (n) ... æh kommer det ikke til at se ud.
Men så er det med andre ord måske da i det mindste konsekvent grimt! *120*
PS: Ville bare lige tilføje, at sjalet jo egner sig til alle former for lacemønstre. Så hvis man strikker et sjal "næste gang" er det måske bedre, at man vælger nogle lacemønstre, som strækker sig over færre masker og dermed ikke får disse store "øer" af glatstrik midt i det hele. Især hesteskomønsteret strækker sig bredt. *131*
Jeg bliver af personlige årsager desværre nødt til at springe fra igen, det er jeg rigtig ked af, men vil følge jer andre, og jeres spændende arbejde(k)
*120* Det var faktisk årsagen til at jeg lavede den lille billedserie http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13418 om gør-det-selv-maskemarkører, for jeg bryder mig ikke om, at have dem med under strikningen, men efter diverse prøver og strikken på frem og tilbage samt op og ned - på et tidspunkt også rundt (der var en spændende film (31)) måtte jeg sande, at så goddt tæller jeg altså ikke.
(33) Meeen jeg undskylder, at jeg ikke havde advaret bedre (R)
Ja, det kører godt nok derud af, men jeg kan altså ikke lide det udseende, der kommer ud af det. Fortsætter da jeg ved at en god udblokning kan gøre underværker.
Det du gør, Strikketøsen, tænkte jeg også på, men så syntes jeg jo også at mønsteret skulle spejlvendes for at det giver mening???????
Så nu er jeg også bare konsekvent...............
Hvordan tager du ud i de første og sidste vrangmasker?
Jeg strikker vrang i bagerste løkke, og derefter i forreste løkke, men det er dog en rædsel at se på. Tænker meget på, hvorfor i alverden de ikke bare har gjort det på retpindene?(x)
Det ville da være ulig nemmere at have hele bøvlet på de retpinde, og så have "hvilepauserne for tænkeren" på vrangpindene. Nå, det er nok for nørdet at tænke sådan. Men jeg elsker når tingene er gennemarbejdet, så man kan nyde det hver eneste gang man tager sjalet på.
Strikke Marie
Det var absolut min egen skyld - jeg troede at 41 års strikkeerfaring og 21 års undervisningserfaring i tal-fag rakte - selvfølgelig kunne jeg tælle ! Meeen jeg må indrømme, at hjælpen fra markørerne rakte længere!(R)
Jeg havde slet ikke set den fine opskrift på markørerne, så jeg har lavet nogle af noget lidt stift, stribet bånd. Men dine er absolut kønnere.(6)
Næh - de første gange, hvor jeg begyndte forfra, håbede jeg også hele tiden på, at "midten" ville blive flottere for hver gang - men det var desværre ønsketænkning. *120*
Jeg trøster mig selv med at kigge på billeder på originaloversættelsen. Sjalet ser faktisk rigtig godt ud - og det har altså også disse øer med glatstrik midt i det hele. Og som du siger, når sjalet bliver blokket ..... håbe-håbe-håbe !
Som du kan se af diagrammerne har Klasus faktisk spejlvendt mønstrene på den 2. side af "midterstolpen", men jeg orkede rent ud sagt ikke, at skulle tænke i ét mønster før midten og i ét andet efter midten. (t)(F)
I første vrangmaske strikker jeg først i forreste og så i bageste løkke og i den sidste omvendt. For ellers ender man med en knude" (udtagningen) yderst på pinden.
Det var opskriften, som beskrev udtagningerne på ulige pinde og i første omgang var min tanke, at med alt det mønstertænkning på retpindene, var det måske rart ikke også at skulle tænke på udtagningerne. (x)
Men - du har fuldstændig ret! Udtagningerne er ikke det mest elegante at se på. Og nu hvor jeg er "inde i sjalsstrikningen" (hm....) ville det have været udmærket at tage ud på retsiden. Og ret besnærende, ikke at skulle tænke på udtagninger på vrangpindene.
Men ved f.eks. hesteskomønstrene skal man alligevel holde øje med hver 10. maske på vrangpindene (da de skal strikkes ret) .....
Da det er allerførste gang, jeg har givet mig i kast med et sjal, skal det bare strikkes færdigt. Jeg er da blevet glad for at se, at mønsteret tilnærmelsesvis ligner billederne i opskriften. Og så - efter en pause *141*- vil jeg formentlig give mig i kast med endnu et sjal.
Nå, altså. Det sjal har givet huller i nattesøvnen, og det er den der kant - uden kant.
Jeg overvejer kraftigt at begynde på ny, med en kant på to retmasker, tage ud på forsiden i siderne, vende midterudtagningerne som Strikketøsen, og spejlvende mønsteret som Klasus.
Tænker lige over det mens jeg kører på arbejde og hjem, for det vil være nemmere at trevle op nu end når jeg alligevel bliver træt af at se på den længere fremme i forløbet. Jeg kender jo mig selv.
Måske skulle man lige tjekke Ravelry´s sider, og se efter om, der er nogle, der har et godt bud.
Strikke Marie
Strikketøsen,vil det sige at du IKKE strikker spejlvendt efter midtermasken ????
Jeg skal igang med nr 2 mønster når jeg kommer hjem fra job,så jeg ville lige vide om det ikke er nødvendigt at spejlvende mønsteret for det ville da gøre der betydeligt nemmere.
Der 1. Mønster har jeg spejlvendt,men det er alligevel et
Meget rodet mønster,så det kan man ikke se alligevel .
Hvordan strikker man en drejet vrang + udtagning ?
Udtagninger
Når jeg tager ud i midten, har jeg 2 retmasker i midten
på hver side af de 2 masker, samler jeg lænken op, nede mellem 2 masker, og strikker den drejet vrang.
Jeg kunne ikke få det andet til at se pænt ud,
jeg synes det her ser bedre ud.
I yderkanten strikker jeg 2ret i den yderste maske
Jeg håber på, at den lidt usmarte midte bliver som en hulmønster, når sjalet er spændt ud. Ellers er min plan, at jeg ved hjælp af en hæklenål vil gøre noget ved det.
(t) py ha da sikke nogle strikke- pille op - beskrivelser !
jeg er ikke startet endnu, da jeg går med en skulderskade, der ikke endnu er blevet spor bedre.
så har bare læst med på jeres ihærdige arbejde med sjalet.
så lige nu har jeg slet ikke mod på at starte på sjalet.
kikker med og håber på, at komme igang senere.
men er da helt i tvivl om det er for svært at strikke,
det lyder ikke så lige til (x)
Knuder på tråden?
jeg har et lille problem med knuder i mit Cashmerino Aran.
Jeg har jo selv leveret det, så derfor vil jeg da gerne høre, om der er andre der synes, der er rigeligt mange knuder i!!
er det bare et enkelt ngl, så er det ikke slemt.
Men jeg har et tilfælde, hvor det er mange ngl.
og så her jeg selv et per ngl i min pakke.
Hvis du har købt ved mig, så tag billeder af knuderne, så vi kan dokumentere det.
Jeg forstår dig godt, Kinoll!
Jeg er glad for, at jeg ikke gik med i det der marathon strikkerprojekt. Jeg har rigeligt at gøre med at slås med SuperKarla'en.
(H)Luffedreng,
Æhhh (R) strikker du ikke efter originaloversættelsen?
I den spejlvender man ikke mønstrene overhovedet.
Jeg forstår desværre slet ikke, at det skulle gøre det nemmere ((R) ) at spejlvende mønsteret.
Jeg strikker blot mønsteret over de masker, som beskrevet for hver pind ......
Uhh drejet vrang strikker jeg ikke ... I starten af vrangpinden strikker jeg i første løkke almindelig vrang og ligeledes alm. vrang i bageste løkke. (Jeg kan se, at du må have læst sidste afsnit på side 1 i oversættelsen og der står "drejet ret" [det er så en "fejl" i forhold til at udtagningerne foretages på vrangpindene], men det gjorde jeg i starten og det så rodet ud) - kan snart ikke huske, hvornår jeg gjorde hvad, for jeg er startet forfra i alt 7 gange.
(H)Hostrik & Strikke Marie,
Jeg må give jer begge ret - Det er grimme udtagninger, der laves på dette sjal. Hostriks udtagninger er langt flottere og jeg kan kun sige, at mit næste sjal i hvert fald bliver strikket anderledes. (z)
(H)MetteB - Jeg skal nok slette dig fra listen i 1. indlæg!
(H)Kinoll - Det kan være, vi lige skal over "børnesygdommene" i det sjal - og så skulle det være til at klare senere.
Ja, så er beslutningen taget, der er rippet op for jeg husker snart ikke om det er tredie eller fjerde gang. Kunne bare mærke, at jeg ikke villle være tilfreds med at strikke i så lækkert garn, og så grimt.
Nu prøver jeg at sætte lidt af hvert sammen og ser så hvordan det går?
Har været inde og søge på english mesh mønsteret, og der er jo prøver, der viser en noget større klarhed over mønsteret end det jeg fik frem. Måske skulle jeg lige strikke en vaskekludsprøve for at få mønsteret ind i hovedet, for at se om jeg kan gennemskue, hvorfor det bliver så rodet, når jeg strikker det?(x)
Hostrik: Det er absolut bedste bud på de midtermasker, jeg har set. Alt andet har været noget rod.
Strikke Marie
Jeg sidder her og nikker - kan kun give dig ret, og jeg ville ønske at jeg havde startet på hele sjalet SAMTIDIGT med at jeg "fortolkede" mønstret!
prøv at se denne side - han skriver, at Elan har fejl i english mesh - http://www.menwhoknit.com/community/?q=node/5786 Prøv evt. også at google VICTORIAN LACE SHAWL +english mesh +barbara walker - der er rigtig mange der har haft problemer med dette mønster!!
Også mht. Hostriks midte, kan jeg kun samtykke - der skal en gennemgående midtermaske til.
Hvor er det et sejt sjal, det vil jeg prøve når jeg har mere overskud end nu. Er der nogle der har erfaringer med at samle tabte masker op? Det ser noget nervepirrende ud. Godt gået.(6)
Nu er jeg ved at være færdig med Horseshoe Lace. Og det ser bare godt ud - dejligt nemt mønster. Jeg ser frem til en masse pinde med det sidste mønster.
Min midte er heller ikke noget at skrive hjem om, men jeg klarer det senere, hvis jeg ikke er tilfreds.