De unge syntes det er en vild ide med at lave deres eget garn, så når farvekortet kommer, bliver der bestilt farve, garnet er spundet.
Skal nok huske digi ((O))
Fotoserie er lagt i down load.
Printable View
De unge syntes det er en vild ide med at lave deres eget garn, så når farvekortet kommer, bliver der bestilt farve, garnet er spundet.
Skal nok huske digi ((O))
Fotoserie er lagt i down load.
Det var min veninde der fortalte at vi kunne få merinould. Men det var dette her og det er farvet. Problemet er så også, at det ikke er spundet, så der kommer jeg også til kort. Jeg vil i stedet for investere i noget ufarvet garn.
http://www.cchobby.dk/pages/productL...tPage=2&Sort=0
Det er 20 % billigere end normalt. pris incl moms for 250 gr. er 99,00 kr. Men dertil kommer så porto.
Hundeuld. Vi er igang med kopier m.m., regner med de ryger afsted i aften.
Heel: Valnød - åh det er så smukt, og en god farve, hvor der er naturlig bejdse i, så man ikke belaster miljøet unødvendigt.
Jane 72: Absolut en nem og overskuelig proces at gå igang med, hvis man ikke har flere dage til rådighed.
Strikke Marie
Lidt nyt - og kun lidt for jeg har ikke mere garn på lager af denne type til at farve - ja det er sandt. Nu er der kun pelsuld og alm hvid uld tilbage. Det ender med, jeg må ud og forsyne mig igen.(31)
Det regnbuefarvede garn var sjovt at lave.
Vedhæftet fil 17839
Vedhæftet fil 17840
Vedhæftet fil 17841
Vedhæftet fil 17842
Vil lige slå et slag for et arrangement i aften: "Samtale om farver".
Væveren Mette Birckner deler ud af sine erfaringer med farvevalg m.m.
Man kan komme med som min gæst, hvis det er . Skal ellers være med i Uldkredsen eller Hørvævs museets aftenskole.
Mødet afholdes på hørvævsmuseet i Krengerup (Fyn) kl. 19.30 pris: 25 kr., der kan købes kaffe.
Jeg kører fra Middelfart og Elisabeth tager vist med?
Strikke Marie
(K)Å neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej...... Jeg har lige kasseret en mega skål af valnødder - øv øv og 3 gange øv:mad:
Så jo lige, at det skulle være flot at farve af valnødder.
Lidt inspiration fra mødet med væver Mette Birckner.Der var samtale om farvers betydning i kunstværkerne belyst gennem malerier og vævninger.
Et dejligt inspirerende foredrag, hvor jeg gik hjem med lyst til at prøve en hel masse af både med vævning og farvning.
Vi så eksempler fra kunstnere der kun brugte de sort/hvide nuancer, over kunstnere der lod sig inspirere af lyset nordpå, naturen og sidst kontrasterne.
Mette Birchner udstiller i Fredens kirkes sognehus i Odense indtil 8.maj, hvis nogle er interesserede? Det er både malerier og vævninger.
Her er et par eksempler fra hendes vævninger.
En blomst er vævet af svensk hørtråd og norsk kunstvævegarn, der kun bliver smukkere med tiden.
Hun er en meget pertentlig kunstner, og selv kanter og ophæng er detaljer, der var gennemtænkte.
Det lille hovede havde en meget flot kant bestående af små bitte knuder.
Hilsen Elisabeth og Strikke Marie
Vedhæftet fil 17856
Vedhæftet fil 17857
Vedhæftet fil 17858
Vedhæftet fil 17859
Her er lige nogle meget uskarpe billeder af farveprøver fra Ingeborg Muhle Henningensens plantefarvningsprøver. De hænger permanent på Hørvævsmuseet i Krengerup. Jeg vil blot vise det store udvalg til de, der er interesserede i plantefarvning, og forsøger at tage nye billeder næste gang jeg kommer forbi. Der var dårligt lys, så indstillingen er forkert.
En meget stor og interessant samling.
Hørvævsmuseets aftenskole holder plantefarvningskursus i uge 30 - bare hvis du er interesseret?
Hilsen Strikke Marie og Elisabeth
Vedhæftet fil 17860
Vedhæftet fil 17861
Vedhæftet fil 17862
Vedhæftet fil 17863
Sikke noget flot garn!... Håber i får noget strikket at se af det. :-)
Holder du aldrig fri? Du får virkelig noget fra hånden, jeg bliver forpustet alene ved tanken...:-)
Nette
Hej Nette:
Jo , jeg holder fri fra min hverdag og alle dens trivialiteter ved at være kreativ - så lad nu være med at sige, jeg holder fri hele tiden.....(31)(31)(31)
Strikke Marie
Igen nogle dejlige farver du har sat sammen, jeg glæder mig til der skal farves her i huset...
Jeg vil igang med at farve garn når vi kommer hjem.. derfor har jeg lavet noget håndspunden garn, 1 tråd mørkt og 1 tråd lys fåreuld, og tvundet det sammen.
Jeg havde tænkt mig at farve det ens farvet, håber så garnet får "skygger" fordi det er 2 forskelige farver uld der skal indfarves, hvorfor så den smøre .. Har du prøvet at farve på den måde strikke Marie ?
En ting til .. mine bundter er jo ikke lige på 50 gram , nogen 250 andre 60 gram. Vil det være bedst de er nogen lunde lige store ?
Hundeuld: jeg har ikke prøvet store bundter, men mon ikke det er lige meget, idet du blander urea blandingen og farvepulveret sammen i et glas, og herefter er det jo sådanset bare at væde garnet op, og trykke det ind alle steder - sørg for at skille feddene lidt, hvis de er store, så suger garnet jo den farve det skal have. (tror jeg????)
Lav lige en prøve med lanolinindhold i, og en affedtet uden. Det ville jeg gøre. Jeg ville også for en sikkerheds skyld vaske garnet forsigtigt inden det lægges i citronsyre/vand bad eller eddikebad. Bare for at det tager jævnt imod.
Jeg glæder mig helt vildt til at se resultatet.
Har aldrig prøvet Kool Aid, men tænkt på om man skulle eksperimentere med noget fra LIDL eller ALDI. De har da noget "saft" med skrappe farver - stakkels børn, der skal skylle det ned.
Strikke Marie
Det er det grønne der er udenom valnødderne jeg har prøvet... det ligner lidt der er uden på kastanjer - dem vil jeg nemlig prøve at farve med senere på året.
Hvis man vil prøve at farve med saftevands koncentrat - hvad bruger man så som bindemiddel? - kan man bruge alun?
Ja, det er skallen fra valnødderne man bruger - der giver den smukke bløde brune farve og alt efter bejdse og efter behandling - sortbrune.
Man kan også farve med bladene eller barken, men det bliver noget anderledes.
Generelt med blade er de bedst friske og bark skal helst være tørt.
Aner det ikke rigtigt med det bindemiddel, men tænker at det må være noget af alt det syre, der er i de farver som går i forbindelse med ulden og evt. den eddike man har lagt det i før?????
Jeg tænker mig, at der er flere af dem der indeholder meget citronsyre, og det bruger man jo til at "bejdse" i før brug ved reaktiv farvning, hvis man kan kalde det det? Men det er et gæt.
Når man spiser mange bolcher med citronsyre kan man også opleve at munden er helt ætset - og det er faktisk det samme citronsyre man bruger til at afkalke kaffemaskiner/vaskemaskiner og toiletter, så det er tankevækkende!!!
Mine børn har aldrig måttet få det kunstige saftevand - kun saft fra egne bær fra haven. Nu kan jeg ikke bestemme mere, men de har ikke spurgt efter andet.
Strikke Marie
Man skal passe på med at sige skallen fra valnødderne... for de fleste vil regnede det for den brune skal der er uden om selve nødden...
Det er den grønne skal som selve den brune skal og selve valnødden vokser i, der farves med. Det er den skal der har "indbygget" bejdse.
TAK skal du have, har ikke fået det grønne, PY HA.....
Er der forresten nogen der har prøvet at farve med den grønne skal fra kastanje?
Nej, men jeg kan se i et gammelt hefte jeg har, at kastanjeblade gir' gule farver på alunbejdset garn. Ligeså birk, gyldenris, rejnfang,, røllike, lugtløs kamille,lyng, vild kørvel.
Desværre står der intet om skallerne !
Øv... min tese er nemlig at kastanje skallerne har "indbygget" bejdse, ligesom valnød, så man ikke behøver alun-bejdse garnet først.
Det er da utroligt hvad Rokken kan få mig til ! Bliver hele tiden inspireret af jer andre til at undersøge dit og dat nærmere. (:)
Heel, prøv at læse dette link vedr. indfarvning med henholdsvis bejdse og uden . http://www.taform.dk/friland/farvning.html
" Til at farve brugtes planter, som kvinderne indsamlede ved sommertid i eng, mark og have. De fleste planter gav nogle smukke gule eller grønne farvetoner. Særlig velegnet og benyttet var valnød og stenlav. Disse farveemner gav meget holdbare farver og havde tillige den store fordel, at det ikke var nødvendigt at bejdse garnet inden farvningen. "
" Til andre farveemner som f.eks. rejnfan, birk, kastanie, porse, vild kørvel og duftløs kamille skulle der bruges bejdse, for at farven kunne binde på garnet. "
Så ved farvning med kastanie skal der altså bruges bejdse. Glæder mig til at høre videre om dine eksperimenter. ((O))
Ja... måske... for det står jo ikke noget om, om det er bladene eller skallen af kastanjen der bruges, ved de andre farveemner...
*103* så er der farvet sokke garn med Kool-iad (:)
Hej Torras.Det ser spændende ud. Kan næsten ikke vente til du får dem strikket.Hvor fik du fat i pulveret?Strikke Marie
((O))
jeg er oz selv lidt spændt på de sokker - men har lige nogle andre ufo`er,der skal være færdige (R)
Kool-aid er købt her : http://www.koolaiduk.com
Herlige glade farver, glæder mig til at se det brugt((O))
Wauw nogle smarte farver, det vil jeg gerne se færdigt. (z)
Jeg er lige igang med et lille projekt med baby gnomer. I den forbindelse skal jeg bruge hudfarvet strømpegarn. Hvor får man lige det? Det er jo nok ikke det de sælger mest af................
Så jeg fandt lidt rester frem både af sokkegarn og farverester, og så var der lige lidt eksperimenter.
....om ikke andet så er der vel også gnomer med gulsot....(31)
.....eller gnomer, der har fået for meget solarie.....(31)
Nå, nu håber jeg det tørrer lidt lysere op, når solen står op.
Strikke Marie
Vedhæftet fil 18729
Vedhæftet fil 18730
Det er jo lige det der man kan hvis man farver selv... god arbejds lyst...((O))
Der er vel igen der siger at gnomer har samme hudfarve som os?
(31)
Nette
Nej, det tror jeg bestemt ikke - især ikke hvis de er fra Kina eller Uganda(31)(31)(31)
Strikke Marie
Så har jeg været igang i køkkenet igen. Det er ellers alt for varmt til den slags, men jeg mangler altså hudfarvet.
Har indfarvet uld 7/2 og det er blevet rigtig godt.
Ville også lave noget brunt til en bamse, men inden jeg nåede så langt i opbygningen af farven, var der den smukkeste lyngfarve, og jeg nænnede ikke at bygge videre på farven.
Desværre har jeg ikke flere billeder i min kvote, så I må nøjes med at vide det.
Strikke Marie(z)*113*
Jeg fandt lige et svampeforum, hvor der er lidt omkring farvning med svampe, i afdelingen for farveheksene (31) - det kalder de sig !
http://www.svampe.dk/svampeforum/vie...cfcc6dfb482063
Det var da et voldsomt spændende link, du fandt frem, Hjørdis. Tusind tak. Det skal studeres nærmere ved lejlighed.
Strikke Marie(z)(qwe
Det er en spændende tråd, du skriver Strikke Marie.
Håber jeg kan få svar på følgende:
Kan man farve bomuld (håndklæder) af svampe mm eller cool aid)?
Strikke Marie NU skal jeg igang med at farve, farverne ligger og griner af mig.(31)
Nå de har lovet op til 30 grader i næste uge.. har tænkt mig bare at farve det, og lade det ligge udenfor i plastik poser og hærde det, altså ikke nogen ovn eller noget, tror du det går ??
Jeg vil i hver tilfælde prøve.
Øh, du er modig, Hundeuld. Jeg ville lige prøve med en lille dunte først. Måske er det nok?
Men hvis det er uld mener jeg det skal have den opvarmning. På den anden side kan det vel også blive temmelig lunt inde under det plastic.
Husk ikke lade det tørre i sollys.
Glæder mig virkelig til at se det. Her er lidt stille mht. farveri. Der er gået helt sjal i den.
Strikke Marie
Jeg står ude i vores gårdhave og laver det, og der er skygge..
Jeg vil farve mit eget håndspunden garn, skal nok tage billeder.