Vedhæftet fil 90303 Det her kom fra 10-12
Printable View
Vedhæftet fil 90303 Det her kom fra 10-12
Er du flyttet fra Skallerupvej, Sus?
Nej tak! Jeg har vist rigeligt nu. Og det sner stadig. Snefnuggene føles hårde mod min hud, som om det er hagl.
Jeg har lige været ude og skovle mig en sti, hente brænde ind og tage disse fotos:
Vedhæftet fil 90304 Vedhæftet fil 90305 Vedhæftet fil 90306 Det er Ørum kirke i disen. Vedhæftet fil 90308 Vedhæftet fil 90307 Vedhæftet fil 90309 Vedhæftet fil 90310 Vedhæftet fil 90311
Så fik vi også sne. Du fik nok også noget på Thyholm, Reste-Pia.
Du bor da også lige så sneen rigtig kan lægge sig Lene med de vider. Her kom der ca 5 cm sne i går nok til Jens var ude med skovlen for at lave en sti hen til bilen.
Ja, jeg bor lige så langt ude på landet, som man kan komme her (der er ikke flere huse mod vest). Det er en sidevej til en sidevej til en sidevej til Kystvejen (den der går fra Vestervig Kirke til Hanstholm). Jeg skal bare ca. 1 km længere mod vest, så er jeg midt ude i nationalparken.
Og jeg kan se et par km til hver side (1½ til Kystvejen). Jeg kan kun lige se de øverste gadelygter i Morup Mølle på grund af den store bakke).
Ja, her er ikke meget læ. Kun de dumme bybenbuske, min mor absolut ville have. En skønne dag fjerner jeg dem nok. Der bliver sådan en "dejlig" snedrive der, hvor de laver læ.
Vi fik også lidt mere her i Thy istedet for det, der var smeltet væk i går.
Der går lige pludselig en flok gæs og nogle traner udenfor vinduet. Det er bare så hyggeligt, når de går rundt ude på marken.
Jeg ville gerne tage billeder. Men hvis jeg går ud, så flyver de.
Jeg prøvede at tage et foto ud gennem mit åbne badeværelsesvindue af den store, flotte rovfugl (måske musvåge) i naboens træ.
Men selv om jeg prøvede at zoome ind på den, så blev det bare et af de sædvanlige uskarpe billeder, hvor man skal vide at det er en fugl, for at kunne se det. Jeg er vist ikke god til at tage fotos af dyr. Jeg ved ikke, hvad jeg gør galt. Andre tager sådan nogle flotte, skarpe fotos.
Vedhæftet fil 90349
Her er et, hvor jeg prøvede at beskære billedet. Vedhæftet fil 90350
Det er den mørke plet midt i fotoet, der er fuglen.
Nu går der 8 - 9 traner nede på marken og en stor flok gæs. De er meget sultne.
Lidt senere! I skulle have set en af tranerne lige før. Den hoppede rundt i vandpytten, som et barn, der hopper rundt i en vandpyt. Det så bare så sjovt ud. Godt, den ikke kunne høre, at jeg skrupgrinede ad den.
Jeg fandt min enlige erantis ude ved rødtjørnen. Det er mærkeligt, at der kun er den ene.
Vedhæftet fil 90474
Jeg har også fundet mine anemoner, men de er ikke sprunget ud endnu. Mine påskeliljer er endelig ved at springe ud. Bare 2 uger for sent. Jeg fik dem ikke ind på påskebordet.
Mine Påskeliljer er også først nu begyndt at springe ud.
Dejligt også at følge med i hvad der sker ved dig strikkelene.
Jeg er sikker på, at det var unge traner, jeg så i dag. Først var der kun en. Den forsvandt, da jeg vendte ryggen til, for at hente mit kamera. Senere var der 2. De var mindre og nærmest gråsorte og hvide med rød plet oven på hovedet. Jeg prøvede at tage et foto af dem. Det er dem I ser nede på marken. Jeg prøvede at zoome ind og beskære fotoet bagefter.
Vedhæftet fil 90778
De lignede dem her (de lyse af dem) Vedhæftet fil 90779
Jeg har haft besøg af 4 store, flotte traner lige udenfor på marken. En af dem var lige ved at gå ind i min have. De virkede næsten tamme og de var meget sultne. Sommetider var de kun få meter fra mit hus.
Hvor er du heldig at du har sådan nogle oplevelser Lene , det er en flot fugl.
De er kæmpestore. 114 cm høje. En stork er kun ca. 1 meter høj.
Jeg har lige jaget en mus ud i min entre og ud ad hoveddøren. Den virkede meget sløv. Men sikke en forskrækkelse. Selv om, jeg ikke er bange for mus.
Traner er en elegant fugl men i guder hvor de larmer så ynde og lyd følges ikke lige ad her.((O))
Jeg har vist kun hørt dem sige noget en gang. Men nu er det længe siden, de sidste var her.
De må jo være nummeret under strudse, så store som de er.
I går morges blev jeg vækket lidt i 5 af en fasanhane (kok), der "galede" udenfor. Den forsvandt ind i kornet. I dag har jeg set en hare, men den er vist også forsvundet ind i kornet. Det er de 2 første i år.
De kommer nok igen engang imellem og kigger lidt til mig.
Det har stormet (og gør det stadigvæk) så meget, at man skulle tro, det er efterår. Der er lige så huset står og ryster.
Bare rolig! Vi er her stadig, huset og jeg.
I går eftermiddags så jeg en kat komme løbende udenfor et af vinduerne. Jeg så den kun i få sekunder på grund af stormen. Jeg har aldrig før set en flyvende kat. Vinden skubbede den fremad, så hurtigt, at det så ud som om den fløj.
Det så sjovt ud. Den løb nok ind i min lade.
De sidste par dage har vi set haren igen. Den hopper rundt og spiser det grønne, den kan finde rundt om mit hus. Den er bare så sød.
Så kom der også bulder, brag og vand til Svindborg.
I dag hopper min søde hare rundt udenfor og glæder sig over, at græsset har fået vand. Den guffer i sig.
Her har der også været bulder og brag men det kom over fra den anden siden af Isefjorden Men vand 3 dråber i 2 rækker fliserne blev ikke engang våde , vi kunne godt have brug for det, for et par dage siden havde vi en ret stor mark brand tæt på os, så der fik mere sved på panden.
Åh, det lyder ikke godt med en grim markbrand. Men godt landmændene fylder en vandtank på hjul og tager med ud på marken. Det har jeg hørt om flere gange.
Det er synd, I ikke har fået noget vand i Odsherred.
Foreløbig bare regn. Ellers stilhed før storm. Endnu ingen lyn eller lyde af torden eller storm. Kl. er 21:43.
Foreløbig bare regn. Ellers stilhed før storm. Ingen lyn eller lyde af torden eller storm. Kl. er 22:43.
DENNE HER MÅ GERNE SLETTES, TAK!
Der er ingen grund til at have 2 af den samme besked.
De er også ved at høste her omkring. Heldigvis ingen ildebrande.
Vi fik også en omgang her og der kommer lige pludselige nogle kort varig storm stød også i dag.
Lige i øjeblikket skinner solen. Men vi har fået nogle skyller. Og det blæser godt. Der kommer nok mere regn.
De høstede her sidste fredag aften. Mellem kl. ca. 22:00 og kl. 00:40. Jeg havde ellers bestemt mig for, at jeg ville gå i seng' da krimien var færdig. Men den store mejetærsker larmede så meget, at jeg udsatte sengetiden til de var færdige. Jeg fik lagt nogle kabaler på computeren.
Nu er den store kronhjorte brølekonkurrence begyndt. Jeg kunne høre nogle stykker nede i engene.
Jeg skal love for at det stormer i dag. Det er lige så min stue ovenpå ryster. Det føles som om jeg er ombord på et skib med motoren igang.
Sådan var det også i går aftes. Det blæser stadig godt. Vi fik lidt regn i går aftes. I dag har det været gråvejr, men nu skinner solen dejligt. Jeg sidder her og kigger ud ad mit vindue mens jeg strikker rib på det næste par børnevanter. De er snart klar til at blive afleveret.
Jeg tror, solsorterne har fundet ud af vejrudsigten. De har drønet rundt om huset hele dagen, for at finde mad.
Fuglesæsonnen er vist startet. Jeg så en flok svaner nede på marken. Mon der også kommer gæs, ænder og traner i år?
Der er lige løbet 2 rådyr forbi mit hus. Desværre var der en jæger efter dem. Men han fik dem ikke. De forsvandt nede vestpå. Jeg har kigget i mine bøger om dyr i naturen. Den ene havde gevir (en han). Men ikke så stort som en kronhjort eller et dådyr. Den anden var noget mindre og mørkere. Nok en hun eller et stort lam. Det var spændende at følge via min kikkert. De løb forbi mit hus ca. 20 meter fra. Stod tilfældigvis og kiggede ud ad vinduet.
Senere! Det var mellem kl. 11:30 og 12:00.
Det er gråt, kedeligt, koldt (ca.1grad varme) og det regner. Den smule sne (kun nogle hvide klatter i det grønne græs) vi fik, er smeltet igen. Det er mærkeligt i vores lille land, at vejret kan være så forskelligt fra landsdel til landsdel. Jeg kan jo se, at der er kommet en del sne nogle steder. Jeg snakkede med en af flextaxachaufførerne på vej til Hurup i fredags. Han mente, at det er 3 -4 år siden, vi sidst havde meget sne her i Thy. Når jeg ikke sidder ved min computer, strikker eller laver husligt arbejde, så henter jeg brænde ind. Og bagefter støvsuger jeg. Jeg slæber jo brændesnulder med ind. Så jeg keder mig ikke.
Mine vintergækker er oppe. Det forekommer mig, at jeg har en enlig erantis et eller andet sted. Men jjljeg har ikke fundet den endnu.
Så (meget) sne er her i dag. Det er lidt mere end forleden dag. I dag kommer der regn/slud ned. Det er ikke mere sne.
Vedhæftet fil 92473
Ja det ved ikke rigtig om det vil være vinter eller hvad.
Her har vi mange bogfinker og guld spurve i haven, det lysner godt op i alt det grå*141*
Det er 3 - 4 år siden vi sidst havde meget sne her.
Jeg har set de 2 musvåger i dag. De har travlt med at finde mad. De må gerne tage musene i min lade, så jeg ikke får dem ind i huset.