Nu er jeg igang med par nr 3 børnevanter af samme garn. Str. 5 - 7.
Printable View
Nu er jeg igang med par nr 3 børnevanter af samme garn. Str. 5 - 7.
I det grå, kedelige regn/snevejr med blæst i dag, er det lige vejr til at strikke mere på det næste par børnevanter. Det er sjovt, at strikke "omvendt" efter en almindelig strikkeopskrift. Jeg begynder jo, hvor andre lukker af og ender, hvor andre begynder. Jeg skal jo bare vide, hvor mange masker, jeg skal tage ud til og hvor mange cm., jeg skal strikke, før jeg strikker tommelfingrene på. Og selvfølgelig det samme med tommelfingrene.
Jeg har strikket de 2 næste tommelfingre i det samme garn. Og nu er jeg lige begyndt på selve vanterne. Det bliver en størrelse 3 - 5 år.
*fer*
Dem er jeg snart færdig med. Er ved ribmanchetten. Og så starter jeg nogle mindre vanter.
Når jeg er helt færdig og ikke kan strikke flere hele vanter med garnet, så tager jeg et foto af dem alle sammen og lægger det ind i min årstråd.
Jeg mangler lige 1cm manchet, før jeg kan lukke vanterne af.
Så det gør jeg mens I andre strikker karklude.
I morgen kan jeg nok tage et foto
Nu er jeg ved at strikke tommelfingrene på vanterne. Det bliver en størrelse 8 år, Det er det sidste, jeg har af det spraglede garn. Hvis der bliver noget til overs, kan jeg strikke en sjov stribe ind et eller andet sted.
Vedhæftet fil 90681
Så mangler jeg snart kun manchetten.
Hyggeligt at følge med i luffe processen Strikkelene ((O))
Når du ved at du strikker en str. 8 år eller lignende er det så fordi du har et luffestørrelses skema du går ud fra i en bestemt opskrift?
Jeg ved godt, at jeg ikke har været så flink til at strikke vanter på det sidste.
Jeg har en lille, gammel strikkebog fra engang i 1970'erne, der hedder: "Alt det, der luner Nr.3" fra Aller og Ulricks Garn. Der er en god opskrift på vanter frå 2 år til damestørrelse. Der har jeg maskeantallet og cm på, hvor langt, jeg skal strikke stykket. Plus jeg lægger 1 cm til både i tommelfingrene og stykket inden, jeg strikker tommelfingrene på. Ellers sker der det, ligesom engang min mor strikkede et par vanter til min søster: Der gik ikke ret lang tid, før min søster stak fingrene ud gennem vanterne. Det var fordi, de var for korte.
Bare man har maskeantallet og størrelsen (+ 1 cm), så kan man sagtens strikke vanter ligsom strømper fra tåen og op. Bare man husker, at strikke tommelfingrene først.
Til herrevanter bruger jeg 22 ( 2x11 masker) til tommelfingeren (gange med 2, da begge tommelfingre strikkes samtidig på samme pind). Og 52/56 mask er til selve vanterne.
Jeg tager ud ved at samle lænken mellem 2 masker op og strikke den drejet ret. Jeg bruger 2 drejet ret sammen, når jeg strikker tommelfingrene på vanterne (på hver anden omgang).
Glemte at sige, at til tommelfingrene slår jeg 2x5 (x2) op og til vanterne slår jeg 2x8 (x2) op.
Håber ikke, jeg forvirrer mere end jeg prøver på at forklare, hvad jeg gør.
Bare start med besked nr. 1 her i tråden og se linket til Lillestrik, hvordan man slår masker op.
2 fotos kommer her:
Vedhæftet fil 90699
Vedhæftet fil 90700
Det er dem, jeg strikker nu.
De færdige kan ses her i tråden i besked nr. 60.
http://rokken3.dk/forum/showthread.p...795#post391795
Jeg er igang med de næste par tommelfingre. Denne gang bliver det damevanter. Jeg blander størrelserne lidt, så det ikke kun er enten børne- eller voksenvanter, jeg strikker.
Jeg er ved at strikke ribmanchetten nu. Så varer det ikke så længe, før der kommer et par nye damevanter i vores vante marathon.
Endnu engang er jeg igang med et par tommelfingre. Denne gang bliver det lilla damevanter.
Tommelfingrene venter på en rundpind, mens jeg strikker selve vanterne.
Her er første foto af de lilla damevanter. Jeg har blandet 2 lilla/lyngfarvede nuancer sammen, da det var 2 tynde garner. De bliver tykke og varme.
Vedhæftet fil 91513
Øv!, jeg ved ikke, hvordan det er sket. Men jeg har 2 ekstra masker på den ene side af den ene vante. Jeg må pille lidt op og finde ud af det. Men de skal nok blive klar til at blive afleveret. Det bliver til november, da jeg skal så mange ting i oktober.
Den fejl var hurtig fundet. Jeg var kommet til at strikke 2 gange i en maske og havde flyttet 2 masker over på den anden side. Nu er der 24 masker på hver side igen. Så kan jeg få tommelfingrene strikket på.
Jeg er ved at strikke manchet på nu. Måtte tage nogle masker ind, da de virkede lidt for store. Men nu er de ok.
Nu strikker jeg 2 gule tommelfingre til et par spraglede børneøvanter med det sidste af det sjove garn. Det bliver str. 6 år.
De er snart færdige. Jeg er ved at strikke en gul ribmanchet.
Det næste par bliver "glimrende". Jeg har fundet noget garn med glimmer i. Det bliver til damevanter.
Så strikker jeg tommelfingrene på. Disse vanter er sorte og grå.
Vedhæftet fil 92593
Nu er jeg igang med nogle børnevanter i forårsblomsterfarver.
Her er tommelfingrene:
Vedhæftet fil 92722
Og vanterne:
Vedhæftet fil 92723
Og nu er jeg lige begyndt at strikke dem sammen:
Vedhæftet fil 92724
Det er samme farver som påskeliljer og tulipaner.
Jeg skal vist se at komme igang med vanter igen.
Jeg har bare fået sokker på hjernen.
Jeg er i gang med et par røde vanter nu. Også fra fingerspidserne og op.
Fik du prøvet min vante opskrift/metode, Lone Ida?
Når man har vænnet sig til at strikke den vej, er det ikke svært.
.
Du kan også bruge denne tåopslagning fra "På pinden.dk" https://paapinden.dk/strik/ottetalst...r-fra-taaen-op
Måtte lige pille lidt op på selve vanterne. De blev for bredde. Jeg har strikket 2 x 2 sammen i 2 omgange. Så nu er der 32 masker på hver vante. Og nogle få cm til jeg skal strikke tommelfingrene på.
Vedhæftet fil 98938
Tommelfingrene næsten strikket helt på.
Og det færdige resultat.
Vedhæftet fil 98956
Nu er jeg ved et par hvide/off white vanter med striber. De skal nok bliver færdige snart.
Jeg strikker og strikker og strikker på ribben lige nu. Snart kan jeg tage et foto af dem.
Og så må jeg nok hellere finde mere garn til flere vanter.
Foto kommer her.
Vedhæftet fil 98974
Nu skal de bare lukkes af med en hæklemål.
2 fotos af de næste tommelfingre.
Vedhæftet fil 98978
Nogle timer og 7 cm senere.
Vedhæftet fil 98979
De skal bare vente på rundpinden, mens jeg strikker det øverste af vanterne. Begynder ved fingerspidserne.
Jeg fik vist ikke lagt starten på vanterne herind.
Jeg er nået længere end dette. Er ved den anden blå stribe (en anden blå).
Vedhæftet fil 98985
Og nu 3 striber. Vedhæftet fil 98987
Det næste bliver at strikke tommelfingrene på.
Vedhæftet fil 98989
Nu strikker jeg tommelfingrene på samtidig med endnu en stribe blå.
Så varer det ikke så længe før jeg skal til ribben.
Og nu er jeg begyndt på ribben.
Færdig med de vanter!
Vedhæftet fil 98995
Og jeg er i gang med næste par.
Jeg er startet på det næste par vanter.
Jeg tager dem med til Thisted. Skal besøge min søster.
Jeg har nu strikket tommelfingrene færdig. Jeg tager et foto senere.
Nu skal jeg videre med selve vanterne.
Her er det sidste foto, jeg har taget af dem.
Vedhæftet fil 99019
De er lidt mere rødlige i det lilla. Fotoet snyder med farverne.
Tommelfingrene er strikket på og jeg starter på ribben.
Vedhæftet fil 99027