4 vedhæftning(er)
så langt er jeg nået med malearbejdet
det er så langt, som jeg er nået i dag. hele husets facade er malet en gang, og det bliver nok ikke til mere. ved ikke helt, om jeg skal lade huset være hvidt eller beklæde det med ispinde, som jeg først har tænkt.
loftet i dukkehuset har kun fået engang, hvilket kan ses, men væggene har fået to omgange, og det har dækket dem. vil gerne have at de fremstår klart hvide i forhold til møblerne.
på min næste fridag går jeg i gang med underetagen.
det er godt nok hyggeligt at arbejde på dette projek, og der er stadig massere af arbejde i det, mange timers sjov((O))
8 vedhæftning(er)
Tagterassen - næsten færdig
så er tagterassen næsten færdig. jeg mangler at finde et par pinde i den rette tykkelse, før jeg kan gøre rækværket færdigt.
men der er lagt græs = grønt filt. lagt med vandbasseret hobbylim, da trælim tit går igennem filt, hvis det ikke bliver lagt ultratyndt, og gør det hårdt. det gør hobbylim ikke.
ved ikke, om jeg skal lægge filt på den sidste halvdel, eller lade det være hvidt, så de let kan spille bowling. har købt et lille bowlingsæt til de kommende beboere :-)
har brugt mine nyindkøbte små søm, og de passede bare perfekt og var lette at slå i. de gled bare igennem træet. de blev ikke skæve og de var lige præcis lange nok. det er skønt at have fundet de rigtige, så nu kan jeg godt købe en stor kasse med dem.
4 vedhæftning(er)
Færdig designet - men mangler stadig træmur
så er designet på tagtereassen færdig. har malet en sort trekant, hvor der kan placeres kegler til bowlingspillet.
har skåret en af de der aflange røre pinde som man bruger på caffér til, og lagt ned som stopper mellem græs og hvidt tag. de bittesmå søm var godt nok sværer at holde på, mens jeg slog med hammeren, men det lykkedes, og resultatet blev godt.
jeg er helt glad for min lille tagterasse. mangler kun lige at finde et par pinde i den rette tykkelse og save dem til i den rette længde. så skal de limes og sømmes fast.
overvejer at lakere træværket på tagterassen med en halvblank lak, det forsegler det og holder på den mørke brændte farve, så smitter farven heller ikke af ;-)
det er virkelig dejligt at noget på mit lille dukkehus er ved at være færdigt. Har købt en lille trækasse, som bowlingspillet kan opbevares i, når det ikke bruges ;-P
enderne på træværket slutter ikke helt tæt sammen, men det skyldes en højdeforskel. jeg synes nu ikke, at det gør noget :-)
6 vedhæftning(er)
Første del af taget færdigt
så er første del af taget færdigt. enderne af 50 ispinde er blevet savet af og brugt til taget, og jeg mangler endnu to lag !
har malet taget i crimson rød, hvilket jeg synes, liver dukkehuset og mit lille kasket tag op (H)
kan dog se, at taget giver sig, efter at det har fået rød maling. det må jeg lige se på, om det bliver et problem senere, eller løser sig, når malingen tørre ind.
4 vedhæftning(er)
En form for reolsystem i stuen
Har tænkt over, om jeg også skal lægge møbelprojekterne herind, men det har jeg besluttet mig for at gøre. så er det hele samlet fra start til slut.
der er kommet en slags reolsystem op i stuen.
jeg tog en træbakke, hvor der har været figner og andre julefrugter i på et tidspunkt, og gav den et hvidpigmenteret udseende.
dernæst fandt jeg nogle postkort fra banken, hvor der var en masse små billeder på. dem klippede jeg ud og skar dem til, så de passede i rammerne. de er limet på med hobbylim, da trælim får pap til at bøje.
så fandt jeg to af de der cafepinde, og fik dem sømmet og limet fast. det er svært at slå så små søm i, så jeg fandt ud af at bruge en pincet til at holde fast på sømmet. det var mine fingre glade for *120*
lidt trælim på bagsiden, og jeg brugte to ispinde til at måle højden for, hvor højt oppe, det skulle sidde på væggen. det er meningen, at det skal være en slags bogreol, de bøger der i nu, har ejg købt, men jeg vil lave mine egne. disse små bøger har blanke sider, og jeg synes, at bøger skal indholde tekst.
så der kommer nok et indlæg om, hvordan jeg får lavet mine egne små bøger med tekst *306(z)
7 vedhæftning(er)
Så er terrassen færdig og møblerne malet sorte
og taget er også blevet færdigt.
Jeg købte et lille ovalt spejl med en lille ståfod, det viste sig, at spejlet passede perfekt til det ovale sminkebord, så der blev det limet på med trælim.
har desuden fundet 6 stykker glas, som kommer fra en smadret bilrude, så det er ikke skarpt og lagt på bordet. overvejer at lime det fast, når bordet er dekoreret.
alle møblerne er malet sorte, da det er et hvidt hus. måske en underlig kontrast, men jeg har planer om at dekorer og lakere hvert eneste møbel, så det bliver lige som det lille sofabord.
at få lavet taget og en pæn afslutning tog tid. de små ispinde flækkede konstant, når jeg bankede søm igennem, så det blev en raketpind, som blev sømmet fast som afslutning. synes faktisk at det ser pænt ud.
Har mange planer og projekter endnu. skal finde inspiration til møblerne. påtænker et efterår-vinter-forår-sommer tema til stuen. et enhjørninge tema til spisestuen, og værelserne skal have en form for gotiske/keltiske mønstre.
måske vil jeg også bygge en slags afskærmning på terrassen, så beboerne kan sidde deroppe og drikke te, når de ikke spiller bowling. der kunne mine hængeblomster også bruges, og jeg kunne lave afskærmning i form af spinkel gennemsigtig voksdug med hvide pletter, har nemlig sådan et stykke liggende.
har også købt et te/kaffestel i dag, som jeg har sat op i spisestuen. det er nu så hyggeligt at købe småting til huset. vil prøve at hækle nogle amigurumi feer, det løser problemet med trapper, de kan jo bare flyve rundt mellem etagerne *120*
7 vedhæftning(er)
To små terrasser/haver med lille hegn
Så har jeg lavet de to små terrasser/haver foran værelserne. synes at det ser sødt ud og giver farve til huset. de kunne ikke blive større, da jeg manglede filt, og nok ikke kunne få den rigtige farve igen.
Så de blev så store, som de kunne.
har stadig problemer med at sømme træet fast, forsøgte, men det gik helt i kludder, så nu har det fået en seriøs omgang trælim, når det er solidt limet sammen, vil jeg prøve igen. eller må jeg finde nogle små skruer. dem er jeg ofte bedre venner med.
tak for din kommentar Jonanna, det er præcis derfor jeg elsker at dele med folk herinde på rokken. vi er så gode til at blive begejstret for andres arbejde, at det er en helt fornøjelse (qwe (k)
*101*nu vil jeg tage en kop kaffe, mens det tørrer.
jeg bøjer mig i støvet!!!!
Jeg har fuldstændig tabt mælet over hvad det efterhånden er blevet til på din dukkehusserie her.....hvor må du have det sjovt når du sysler....og hvor er det fantastisk kreativt og sjovt!
Tak for at du lægger det ind, det er så sjovt at følge....(bdk
5 vedhæftning(er)
Det første gulv er lagt og lakeret
Så har jeg lagt gulvet i forgangen, og fået det lakeret med den halvblanke gulvlak, som jeg har købt til lejligheden. det første min bedre halvdel sagde, var at det lignede klinker. det var lige det, jeg var gået efter, så det var dejligt, at han kunne se det.
er begyndt at eksperimentere med at lægge gulv i det mindste af værelserne, men ved ikke om jeg har ispinde nok, ellers må min bedre halvdel spise nogle flere *133*
jeg har også givet taget lak, så nu træder den grimsom-røde farve virkelig frem. det er den røde farve, som jeg bedst kan lide, fordi den er lidt mørk i det.
overvejer at forstærke de små terasser foran huset. de er ret løse i det, og vil ikke kunne holde til ret meget leg. jeg har derfor sat en malepind op for at se, om jeg kunne forstærke dem på den måde, og det blive nok løsningen. kan simpelthen ikke få hverken skruer eller søm igennem de tynde pinde.
og endnu engang tak for jeres mange kommentarer og roser til mig. jeg bliver simpelthen så rørt hver gang *307*(z)
P.S også har jeg fået hæklet et lille sengetæppe, så nu kommer der også lidt liv i værelserne. skal have lavet hovedpude, madras og hæklet to små pyntepuder. det er et virkelig hyggeligt arbejde!
2 vedhæftning(er)
mangler ispinde, men her er grundideen
mangler 12 ispinde - så vil ikke male eller lave det færdigt, før jeg kan lave det hele færdigt på engang.
især da jeg selv skal blande farven til fliserne, det bliver svært at blande den grå farve til fliserne ens to gange, så det skal gøres af en omgang, og fliserne skal males, før jeg kan lægge dem.
det er lidt træls at mangle ispinde, må sætte min bedre halvdel til at spise nogle flere!
6 vedhæftning(er)
Fliserne er lagt og taghegnet fjernet
Så har jeg lagt fliser foran. har brugt enderne af ispindene, og er ikke helt tilfreds med resultatet. skulle have startet med at male dem alle grå, ladet dem tørre på engangsvaskekluden (forhindrede at de hang fast, mens de tørrede) og dernæst leget lidt med mønsteret.
det er en værdigfuld erfaring til næste gang.
Har sat fodlister op i forgangen, og begyndt at lægge gulv i et af værelserne. det går forrygende let og hurtigt med rosensaksen.
Har fjernet hegnet foroven, er ikke tilfreds med det, og nytårsaften gjorde, at jeg fandt mange pinde, som var ens i farven. derfor røg det gamle hegn af, så der kan blive lavet et nyt pænt et.
har købt grønt filt, og i stede for bowlingbanen, vil jeg lave en særskilt lille have med to små bede i siden, sat lave en naturbænk af samme marteriale som hegnet. et sted, hvor de kommende beborere kan sidde og læse, tage solbad eller slappe af.