-
Gretchen
Sketch er et program hvor du kan lave de sidste finiser på broderiet. F.ek sy folderne i en broderet bluse så det ser naturligt ud. Eller du kan tilføje en tegning og lave skygger og l. ting på. Men det kræver en tegne´pen for at kunne gøre linierne præcise. Selve programmet er en opdatering til 3D proffesionl, som man åbenbart får kvit og frit fra Husqarna. Og så må man som sagt selv gå ud og købe tilbehøret.
-
2 vedhæftning(er)
knhobby
Her er så det næste billede, æslet, det drillede rigtig, men jeg fik lært en masse om hvor følsom sådan en maskine er.
undertråden skal spoles jævn og jeg fik rigtig lært at gå tilbage i et broderi, så det er min egen skyld den er lavet skævt, men som sagt lærte jeg meget.
Billedet af helefamilien kørte bare perfekt, men det er som om at den sorte kant udenom et en smule forskudt for motivet .
hvad kan årsagen være til det ? Hvad er det bedste stabelisering til broderierne når de broderes på stof og hvad er bedst til lace broderier.
-
Misja
Du må være kommet til at skubbe rammen eller armen.
Jeg spænder riveflis i rammen, kommer stoflim på og derefter stoffet. Hvid broderiundertrå.
På håndklæder bruger jeg forsvindingsplast oven på.
Til lace bruger jeg 2 lag soluvlies i rammen. Til lace skal du bruge samme undertråd som overtråd.
-
knhobby
Jeg synes ellers vi var meget forsigtige og det var kun den sorte farve der så ud til at være forskudt 1-2 mm. men jeg prøver igen der kan være mange motiver på et lille forklæde.
Jeg har prøvet at lave lace stjerner og tråden slog lykker på bagside, kan det have noget at gøre med trådspændingen når jeg bruger broderitråd som undertråd
-
Misja
Har du strammet soluvliesen stamt i rammen? Det skal være som et trommeskind. Der burde ikke være forskel på undertråden.
Du kan også prøve at spørge her:
http://www.guldager-symaskiner.dk/ i debatforum, det er broderipiger der udveksler erfaringer.
-
the_dane
En årsag kan også være hvis du har strammet stoffet for meget så giver det sig lettere hvis du kommer til at skubbe lidt i det - evt når du skifter tråd.
En ting er at vliesen strammes men noget andet er stoffet kan strammes for meget.
Husk: Øvelse gør mester og til man rigtig lærer der laver man nogle fejl, som denne her. Den tror jeg de fleste af os har prøvet
-
knhobby
Så har jeg syet 2 mere og det blev lidt bedre men stadig ikke helt perfekt.
Skal jeg forstå det sådan at i sætter vlisen i rammen først og så limer stoffet ovenpå så det ikke sidder fast i rammen ?
Jeg brugte forsvindingsvlis som jeg har limet på bagsiden af stoffet og så har jeg sat det hele i rammen, er det helt forkert.
Ellers skal i have tusind tak for hjælpen, hvor er det dejligt og jeg har set i begge er gode til det med broderi.
-
Misja
Ja, du skal bruge riveflis i rammen og derefter lime stoffet på, pas på ikke strække stoffet. Riveflis fås i flere tykkelser. Husk flisen skal være stram i rammen.
-
gittehh
Der er også nogle mønstre hvor den sorte kant udenom bare ikke passer helt, uanset havd man gør. Det stof man bruger kan være mere elastisk eller hvad ved jeg.
jeg bruger solvy.. og så stoffet i rammen til stort set alt og ikke andet.
Er stoffet "højluvet" kommer jeg solvy ovenpå også, men ikke nødvendigvis i rammen.
-
the_dane
Jeg bruger sjældent forsvindningsvlies på bagsiden - dog på håndklæder etc - Så afhænger det af hvad jeg broderer hvad jeg gør på oversiden. Ved f.eks. Fleece kommer jeg vandopløseligt på oversiden så jeg holder de "lange" hår/luv nede mens jeg broderer.
Meget elastisk stof spænder jeg aldrig fast men limer det og nogle gange laver jeg en rikant for at holde på det mens jeg broderer.
Nogle gange spænder jeg kun vlies fast i rammen og limer stoffet på andre gange sætter jeg stoffet fast og så vlies bagpå. Afhænger af hvad jeg skal brodere.
Det er mest vigtigst du finder den måde der passer bedst til dig.
Som Gitte skriver så er der desværre nogle mønstre hvor den sorte streg ikke lægger så flot langs mønstreret.