Der er mange steder man kan søge på nettet. Link til disse steder finder du på dis-danmarks hjemmeside, som er et forum for slægtsforskere. Et forum som også benyttes af mange udlændige, så der er virkelig meget hjælp at hente. Jeg har selv fået hjælp til at finde efterkommere i USA. Billeder af gravstene, avisudklip, dødsattester (kan findes i USA - også ret nye). I en periode havde jeg dagligt så meget kontakt med bl.a. en herre i Texas, at det var lige før jeg begyndte at tænke på engelsk.
Her er linket til "stedet" for slægtsforskere. Hjælp, inspiration og link-database.
http://www.dis-danmark.dk/index.php
Jeg har også søgt i gamle aviser. Mange aviser er filmet. Disse film kan lånes til dit nærmeste bibliotek, som har en filmlæser. Tidligere var det ganske almindelige ting som blev omtalt. Bl.a. har jeg fundet en omtale af min mormor og morfars sølvbryllupsfest i 1955. I omtalen stod også hvem der havde holdt tale.
Hvis man vil finde specielle ting må man påregne, at bevæge sig ud på arkiver, hvis ikke man kan få kontakt med nogle som har gjort arbejdet for en.
Det allerførste jeg fandt var et lille hæfte som min tip-tip-oldefar havde skrevet i 1836 om skolevæsenet i Hjørring, hvor han var skolelærer. Det ligger på arkivet i Hjørring.
Arkiverne er simpelthen en guldgrube.
Janne