-
Chickabee
Hejsa og velkommen til forummet
Jeg har en Singer Quantum Futura CE-200 som jeg er meget glad for. Det eneste jeg er lidt ked af er at den største ramme er på 115 x 170 mm. Umiddelbart lyder det måske af meget og jeg troede heller ikke selv at jeg ville få brug for mere, hvis man vil lave applikationer eller in-the-hoop-projekter (to ting som jeg aldrig havde hørt om inden jeg købte maskinen men som jeg hurtigt blev bidt af) så er de tit større. Et standard-mål indenfor broderimønstre er 5"x7" så det ville vare rart at have mulighed for det og evt. endnu mere. Egentlig er det ikke et stort problem - man kan bare nedskalere motiverne, men hvis man f.eks. ville lave babysko eller hagesmækker så går det jo ikke...
Der er også rigtig mange gode ting at sige om Futura'en. Først og fremmest prisen - den er *meget* billigere end andre broderimaskiner. Derudover kan jeg godt lide at den betjenes via en almindelig computer - den gør den nem at bruge og det virker mere logisk på mig at bruge en almindelig computer til at styre maskinen fremfor at indbygge en computer i selve maskinen (hvilket selvfølgelig også er en af grundene til at den kan være så meget billigere end andre).
-
knhobby
tak for dit svar Betina. Jeg så på symaskinen på en messe for 2 år siden, da virkede den lidt flad i forhold til alle de andre nye, men jeg har en gammel dame på snart 30 år og det er en singer og den fungerer perfekt endnu. Hvor dan ser broderierne ud i forhold til feks. berninas eller husquarnas
-
Chickabee
Singer maskinen ser nok ikke så "fancy" ud som de dyrere maskiner, men den syr rigtig godt. Jeg tror ikke at man kan se forskel på et broderi syet på den og et syet på en dyrere maskine, tror at det mere afhænger af selve motiver (om stingene er sat godt) samt tråd, stof og stabiliser. Men hvis man laver det samme motiv med samme tråd på samme stof og med samme stabiliser så tror jeg at Singer laver lige så flotte ting som alle andre maskiner, men det kan da være at jeg tager fejl...
Noget du måske skal overveje inden du køber en maskine er: Hvor store broderier du vil lave, hvor nem/svær den er at tråde, om du vil have en der kan tage flere farver på en gang så du ikke hele tiden skal skifte tråd, om du kan leve med at skulle have computeren tilsluttet hele tiden, hvormeget larm du kan leve med (alle de broderimaskiner jeg har set *larmer* og Singeren er ingen undtagelse) Og så selvfølgelig hvormeget du vil ofre på den - jeg er slet ikke i tvivl om at man kan få bedre maskiner end Singeren, men jeg synes at der er stor forskel på at give 6.500 kr (som jeg var heldig at få Singeren til) eller 65.000 kr (som jeg har set andre maskiner til) og Singeren opfylder fint mine behov så det var det perfekte køb for mig Men hvis du har andre krav/behov end jeg har så kan det sagtens være at du skal vælge en anden maskine...
-
Misja
Jeg vil give Chickabee ret. Jeg har også en Singer futura, det er en knald god maskine, jeg ikke behov for større broderier. Den har 76 pyntesømme og 8 mere almindelige. Den har overlock, blindsting, stretchsøm, patchworksøm, fagotsøm, hulsøm, muslingesøm, automasisk knaphul og meget mere. Den er nem at betjene. Jeg er utrolig glad for min.
-
Kilde
Jeg har også en Husqvarna Designer 1, som jeg er rigtig glad for. Det er en god maskine, der kan alt det, jeg har brug for. Dog vil jeg sige, at skulle jeg ud og købe en ny maskine, ville jeg vægte det højt, at jeg fik et større broderiareal (jeg HADER at splitte designs! ), og jeg ville så vælge en Brother 4000 D hedder den vist. Der er også lavet en lillebror til den, som kan stort set det samme men er mange tusinde billigere. Den har sort/hvid skærm og har lidt færre funktioner, men er stadig en god maskine, så den ville jeg klart overveje. Jeg kan ikke lige huske, hvad den hedder.
Husqvarna ville jeg ikke købe igen - specielt ikke den nye SE. Jeg synes, det er alt for mange penge for meget lidt for SE'eren! Det er ikke meget, Husqvarna har ændret på maskinens funktioner i forhold til Designer 1'eren, og jeg synes, man får mere for pengene ved en Brother. Brothers 4000D har automatisk undertrådsklip mellem farveskift (dét er noget, jeg savner på min!), større ramme og spoling af undertråd, mens man syr.
Den helt store Brother til 65.000 kr. ville jeg ikke engang overveje! Den syr ikke hurtigere end den mindre til et par og tredivetusinde, og det at den kan holde 8 farver på én gang, synes jeg ikke er pengene værd. Undertrådsspolerne er stadig de små, så du skal alligevel tråde undertrådsspoler tit, og den larmer som ind i H.... Medmindre man skal mere eller mindre leve af at sy for folk, f.eks. brodere på hestedækkener og lignende, som er meget tykt eller brodere på caps, synes jeg, den er overdimensioneret og fylder alt for meget. Det er jo ikke en decideret hobbymaskine men mere en mindre industrimodel.
Bernina kender jeg ikke, men jeg ved, at en forhandler fraråder folk at købe den store, dels fordi de ikke må give noget som helst rabat på Bernina og dels fordi den sammenlignet med de andre store broderimaskiner ikke kan særlig meget og er langsom..men som sagt - det er kun forhandlerens ord, jeg kender den ikke.
Det allerbedste, du kan gøre er at aftale med en forhandler, at du kommer forbi og bruger et par timer på at blive sat ind i de forskellige maskiner og prøver at testsy på nogle forskellige. Det er mange penge, man skal ofre, og jeg synes, det er vigtigt, at man får den maskine, der passer til ens temperament.
Husk så, når du har bestemt dig, at du skal "shoppe" lidt hos de forskellige forhandlere. Der er meget forskel på, hvor meget rabat/ekstraudstyr de giver, så det er værd at kigge sig godt for. Kjærgaard Symaskiner (et eller andet sted i Jylland, de har en website) har jeg hørt skulle være billige og have en supergod service.
Jeg håber, du finder en god maskine - men pas på...broderimaskiner er vanedannende! _________________
-
mekib
jeg er også ny på siden, jeg har lige købt en brugt bernina artista 200. Det er godt nok rigtigt at den ikke er så hurtig, fordi den har Windows som program, men det gør ikke noget, slet ikke når man er helt ny i broderi verdenen.
Findes der andre der har en bernina.
-
knhobby
Hej Mette
Tillykke med dine nye maskine, jeg har også købt en på håndarbejdsmessen og vil gerne vide om der fulgte modem med til din, nu har jeg siddet og bladret rundt i "vildledningen "den sidste times tid så nu vil jeg ind og se om den dur til noget ( om jeg kan finde ud af den )
-
mekib
Hej Kirsten
Nej der fulgte ikke modem med min maskine, men man kan gå via computeren ind på berninas hjemmeside og hente det man skal der, og så via sin computer føre tingene ind i symaskinen.
Jeg har godt nok ikke købt på messen men var der fredag.
Meget god oplevelse med hensyn til symaskiner, patchwork, papirvare mm, men lidtdårlig oplevelse med det stof udbud Ingelis havde.... det kan godt være at det kun er mig og min veninde der havde den oplevelse...
Hvad for en maskine købte du?
-
Misja
-
mekib
Hey.
Det ser fedt ud.
Det er altid dejligt med gode råd om "billig" broderitråd, for det kan ellers godt nok være dyrt, hvis man ikke passer på.