Citat:
Oprindeligt indsendt af
JanJac
Der er mange steder man kan søge på nettet.
......
......
Jeg har også søgt i gamle aviser. Mange aviser er filmet. Disse film kan lånes til dit nærmeste bibliotek, som har en filmlæser.
Tidligere var det ganske almindelige ting som blev omtalt. Bl.a. har jeg fundet en omtale af min mormor og morfars sølvbryllupsfest i 1955.
I omtalen stod også hvem der havde holdt tale.
Hvis man vil finde specielle ting må man påregne, at bevæge sig ud på arkiver, hvis ikke man kan få kontakt med nogle som har gjort arbejdet for en.
Det allerførste jeg fandt var et lille hæfte som min tip-tip-oldefar havde skrevet i 1836 om skolevæsenet i Hjørring, hvor han var skolelærer. Det ligger på arkivet i Hjørring.
Arkiverne er simpelthen en guldgrube.
Janne
(H)JanJac
Og tak til JanJac og Spelsauen for jeres indlæg om arkiverne.
Det ser ud til, at jeg bliver "nødt til " ((:)) at tage ind på Landsarkivet for at kigge i politirapporter - om der mon står noget om min farmors mors selvmord.
Og jeg SKAL simpelthen *120*besøge lokalhistorisk arkiv både her i Sorø (med billedet af farmor og de unge damer på "husholdningsskole" for at finde ud af, om det mon kan have været hér - eller også på Ringsteds lokalhistoriske arkiv.
Men lokalhistorisk arkiv i Ringsted er åbenbart dér, min familie ligger gemt - under alle omstændigheder.
Så det kan jeg slet ikke komme uden om - og det vil jeg skam heller ikke.
Ikke 10 vilde
(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)(36)
vil kunne holde mig væk fra de arkiver ......
... ..... *120*